Improwizacja wywiera uwodzicielską moc na wszystkich; muzykach oraz widowni. Być w stanie uwolnić się i dać upust kreatywności to coś o czym wiele osób marzy i do czego dąży. Być w stanie wyrazić osobiste emocje za pomocą pianina to cel niejednego muzyka.
Kto o tym nie marzył? Rozpoczęcie gry na pianinie jest również formą improwizacji!
Największym pytaniem, jeśli chodzi o improwizację na pianinie, jest ‘’jak to zrobić’’? Jak nauczyć się improwizować na pianinie?
Nauka gry na pianinie i nauka improwizacji wymagają treningu!
Odkryj nasze najlepsze wskazówki, jak szybko nauczyć się grać na pianinie oraz odkryj najlepsze książki, które Ci w tym pomogą!
Improwizacja na pianinie jest sercem muzyki
Improwizacja jest ważniejsza od kompozycji na poziomie „logicznym” i „historycznym”.
Wszyscy kompozytorzy utworów i muzyki w ogóle są przede wszystkim improwizatorami. Rozwój muzyki jazzowej na przestrzeni ponad wieku pokazuje, że istota muzyki jest wynikiem improwizacji na instrumentach.
Ale improwizacja jest również ważna w tak zwanej muzyce „klasycznej”. Należy pamiętać, że system notacji muzycznej powstał stosunkowo niedawno.
Kiedy notacja muzyczna nie była jeszcze tak rozwinięta i dopracowana jak obecnie, improwizacja była kluczową koniecznością w procesie tworzenia i grania muzyki.
Ale improwizacja wciąż jest z nami, nawet po standaryzacji systemu notacji muzyki klasycznej. Bach był improwizatorem, zanim stał się znanym kompozytorem.
W niektórych kompozycjach z tamtej epoki podejmowano duże swobody interpretacyjne, stosując techniki basso continuo i adnotacji interwałowych, a później akordów. Jeśli chcesz zrozumieć improwizację na pianinie, lekcja gry na pianinie pomoże zapoznać się z tymi kluczowymi źródłami muzyki.
Właściwy stan umysłu do nauki improwizacji na pianinie
Improwizacja jest wynikiem jednej techniki, intymnej znajomości muzyki i jej języka. Wrócimy do tego tematu za chwilę, gdy będziemy omawiać podstawy harmonii muzycznej. Nie da się improwizować bez znajomości podstaw harmonii.
Ale zanim to nastąpi, powinieneś być świadomy, że improwizacja jest przede wszystkim stanem umysłu. Aby móc improwizować, aby szybko nauczyć się grać na pianinie, musisz najpierw zająć się tym punktem, „wykuwając” w sobie stan umysłu, który sprzyja improwizacji.

Improwizacja zakłada pewne zaufanie do samego siebie. Jest to opuszczenie utartych ścieżek, lekcji gry na pianinie, odwrócenie wzroku od nut i wyrażanie osobistych emocji i uczuć, które często są bardziej intymne niż te okazywane podczas lekcji gry na pianinie dla początkujących.
Odważenie się na improwizację jest pierwszym krokiem dla każdego, kto chce nauczyć się improwizować na pianinie. Nie bój się ośmieszenia lub spojrzeń innych, zwłaszcza na początku, baw się dobrze, podążaj za swoimi instynktami, zrelaksuj się.
Tak samo jak rozpoczęcie lekcji gry na pianinie dla dorosłych, również nie ma znaczenia wiek aby rozpocząć improwizację.
Słuchanie muzyki
Aby improwizować, musisz mieć rozwiniętą wrażliwość muzyczną.
Tak jest zawsze. Jeśli masz nadzieję nauczyć się improwizacji na pianinie, to dlatego, że już kochasz muzykę i jesteś jej pasjonatem. Ale ważne jest, aby pamiętać: im więcej słuchasz muzyki, tym bardziej będziesz się rozwijać w zakresie improwizacji. Ponieważ improwizacja to coś więcej niż spontaniczność.
Inspiracja nie pochodzi tylko z wewnątrz, z uczuć, z wewnętrznych emocji, to produkt tego, co usłyszałeś.
Muzyka innych artystów będzie głównym źródłem, podstawowym materiałem inspiracji i improwizacji.
Improwizacja polega w dużej mierze na przywoływaniu, świadomie lub nieświadomie, wzorów lub dżingli, które już słyszałeś. Nauka gry na pianinie Kraków wprowadzi Cię w świat muzycznych utworów na pianino.
Poznaj podstawy harmonii muzycznej
W przeciwieństwie do tego, co mogłoby się wydawać, nie improwizujesz przypadkowo. Improwizacja to równowaga między wolnością a ograniczeniami.
To samo można powiedzieć o wszystkich formach tworzenia. Nie tworzy się czegoś z niczego. Aby namalować oryginalne dzieło sztuki, nie wystarczy być zainspirowanym lub puścić wodze fantazji. Jeśli nie wiesz, jak malować, nigdy nie zrealizujesz swojego marzenia aby przedstawić na płótnie to co czujesz.
Oryginalny malarz to przede wszystkim malarz, który wie jak malować, tak zwany mistrz technik malarskich. Na pianinie jest tak samo.
Jeśli zaczynasz swoją przygodę z improwizacją na pianinie, Twoim celem podczas pierwszych prób będzie improwizowanie poprzez granie melodii prawą ręką, a akordów lewą.
Podział prawa ręka/melodia i lewa ręka/akord jest jednym z najbardziej rygorystycznych w muzyce. Im bardziej będziesz się rozwijać, tym bardziej będziesz w stanie uwolnić się od tego sztywnego podziału ról.
Zajmiemy się następującymi dwoma kwestiami:
- Jak wymyślić melodię (prawą ręką)?
- Jak wygenerować akordy, które „pasują” do melodii (lewą ręką)?
Tworzenie melodii na pianinie: podstawowe zasady
Nie ma magicznego przepisu na tworzenie melodii na pianinie. Melodia jest najbardziej swobodnym elementem w muzyce, najmniej ograniczonym przez ograniczenia. Wkrótce przekonasz się, że ograniczenia są ważniejsze w przypadku akordów (lewą ręką).
Inspiracja jest najważniejsza, jeśli chodzi o tworzenie melodii. Jak mówiliśmy wcześniej, melodie mają dwa źródła:
- Twoja wewnętrzna istota, twój nastrój, twoje emocje, twoje uczucia w danym momencie. Melodia, bardziej niż jakikolwiek inny element muzyczny, jest wyrazem duszy artysty.
- Melodie wymyślone przez kompozytorów, których słuchasz. Inwencja nigdy nie bierze się znikąd. To produkt wrażliwości muzycznej, którą rozwija uważny słuchacz i która powraca w Twojej muzyce.
Aby tworzyć melodie na pianinie, jedynym „warunkiem wstępnym”, jedyną rzeczą, którą musisz znać, są skale.
Aby improwizować melodię, musisz rozumieć strukturę skal, w których improwizujesz i umieć grać na pianinie. Skala to seria następujących po sobie siódemek, oddzielonych półtonami (na przykład E-F) lub pełnymi tonami (na przykład C-D).
Jeśli jesteś w tonacji C-dur, skala będzie wyglądać następująco: C-D-E-F-G-A-B-(C). Jeśli jesteś w tonacji E-dur, skala będzie wyglądać następująco: E-F#-G#-A-B-C#-D#-(E).
W sumie istnieje dwanaście skal durowych i dwanaście skal molowych. Melodia wykorzystuje nuty skali, aby się zorganizować. Jeśli improwizujesz melodię w tonacji C-dur, możesz użyć nut skali C-dur: wszystkich tak zwanych półnut, ale żadnych ćwierćnut. Na początek możesz pracować nad improwizacją wyłącznie w skali C-dur.
Zasady są następujące: melodia jest zawsze przypisana do danej skali, zbioru siedmiu nut. Oczywiście w tonacji C-dur można używać nut spoza skali C-dur, ale na początek lepiej nie używać nut innych niż te w skali.
Kilka rad: melodia, ogólnie rzecz biorąc, nie robi ogromnych odchyleń. Jeśli zagrasz: C-G-B-F-B, powstała melodia nie jest zbyt „ładna”, brakuje jej spójności, brzmi „nieskładnie”.
W melodii powtarzająca się nuta nie powinna być oddzielona więcej niż trzema lub czterema nutami pośrednimi. Oczywiście, ponownie, jest to reguła, która może być przydatna na początku, ale później można od niej odejść. Aby móc uwolnić się od muzycznych ograniczeń, musisz je najpierw zrozumieć, w czym pomoże nauka gry na pianinie Łódź.
Akordy lewą ręką: podstawy
Jak akompaniować do melodii (hipotetycznie granej prawą ręką) lewą ręką? Oczywiście za pomocą akordów. Akordy pozwalają wzmocnić melodię, która sama w sobie jest nieco uboga. Ale które akordy wybrać? A dokładniej:
- Jak sprawić, by akord grany lewą ręką „dobrze współgrał” z melodią graną prawą ręką?
- Jak sprawić, by same akordy zgadzały się ze sobą?
Harmonia muzyczna jest odpowiedzią na te pytania. Harmonia muzyczna organizuje naukę o akordach i ich sekwencjonowaniu. Harmonia muzyczna jest dość nowa.
W średniowieczu muzycy rozumieli muzykę głównie melodycznie. Ich muzyka była albo jednogłosowa (chorał gregoriański), albo wielogłosowa, ale zawsze melodyjna. Nauka, która badała współistnienie linii melodycznych w danym utworze, nazywana była kontrapunktem.
Kontrapunkty odpowiadały na pytanie: jak upewnić się, że różne głosy melodyczne w utworze dobrze do siebie pasują? Nie było dyskusji na temat harmonii. Następnie muzyka ewoluowała (w okresie renesansu): najwyższy głos (sopran) stał się niezależny od innych i jedynym głosem melodycznym. I tak narodziła się harmonia muzyczna.
Ze względu na ograniczoną ilość miejsca w tym artykule, będziemy trzymać się podstawowych idei związanych z harmonią. W skali mamy siedem różnych nut, zwanych również „stopniami”.
Jeśli weźmiemy skalę C-dur, mamy C-D-E-F-G-A-B-(C). Używając każdej z tych nut, można skonstruować akord. Akord to połączenie dwóch interwałów: tercji i kwinty. Na przykład akord C to: C-E-G. Interwał C-D jest interwałem tercji, a interwał C-G jest interwałem kwinty. Akord G to: G-B-D.

W każdej skali występuje siedem różnych akordów, ale nie wszystkie z nich mają takie samo znaczenie. Najważniejsze akordy to te utworzone na pierwszym, czwartym i piątym stopniu. Tak więc, w skali C-dur:
- Akord C-dur pierwszego stopnia: C-E-G,
- Akord G-dur piątego stopnia: G-B-D,.
- Akord F-dur czwartego stopnia: F-A-C.
Możesz zacząć wprowadzenie do się improwizacji, używając tylko tych trzech podstawowych akordów. Naprzemiennie używaj tych trzech akordów lewą ręką, grając improwizowaną melodię prawą ręką. Spróbuj znaleźć kombinacje, które mają największy sens. Zobaczysz, że używając tych trzech akordów, twoja improwizacja nigdy nie zabrzmi „źle”.
Następnie, gdy już zapoznasz się z improwizacją na pianinie, możesz:
- Używać innych akordów, mając świadomość, że: drugi akord (D-F-A) jest bardzo zbliżony do akordu czwartego (dwie wspólne nuty). Oferuje on urozmaicenie czwartego akordu. Akord siódmy (B-D-F) jest słabszym akordem, który jest bardzo zbliżony do akordu piątego. Akord szósty dzieli dwie nuty z akordem czwartym i pierwszym. Może więc być użyty do zastąpienia tych akordów. Bardzo ważne: akord trzeci (w tonacji C-dur: E-G-B) jest bardzo rzadko używany w ten sposób. Lepiej więc go unikać.
- Włączyć improwizację do swojego programu nauki gry na pianinie.
- Używać akordów w odwrotnej kolejności. Na przykład, graj E-G-C zamiast C-G-E.
- Używać skal innych niż C-dur.
- Przełączać się podczas grania, w ramach tej samej improwizacji, z jednej skali do drugiej.
Podsumowując, improwizacja jest jednym z lepszych sposobów nauki gry na pianinie i jak tylko zrozumiesz na czym polega teoria i technika, łatwiej będzie Ci improwizować. Jako dodatkową i przydatną umiejętność możesz również nauczyć się jak nastrajać pianino.