Z roku na rok przybywa coraz więcej obcokrajowców, którzy chcą na stałe mieszkać i pracować w Polsce. Czasami są to pojedyncze osoby, a czasami całe rodziny. Wiedza z zakresu kultury polskiej oraz znajomość języka polskiego znacznie ułatwiają im życie w Polsce. Dlatego właśnie tak bardzo rośnie popyt na nauczycieli języka polskiego jako obcego.
Każdy obcokrajowiec, który chciałby uzyskać oficjalny certyfikat poświadczający jego znajomość języka polskiego, musi przystąpić do odpowiedniego egzaminu, na swoim poziomie języka. W celu dobrego przygotowania do tego egzaminu, niezbędny mu będzie dobry nauczyciel języka polskiego.
Jeśli jesteś lub chciałbyś zostać nauczycielem języka polskiego żeby móc przygotować swoich uczniów nie tylko do życia w Polsce, ale również do egzaminu z języka polskiego, zapewne przeszła Ci przez myśl możliwość zostania egzaminatorem. Nauczyciel języka polskiego z pewnym doświadczeniem, może również zostać egzaminatorem, a w tym artykule wytłumaczymy Ci na czym polega egzamin z języka polskiego jako obcego oraz jak możesz zostać egzaminatorem.
Dowiedz się również jak zostać nauczycielem języka polskiego jako obcego, jakie kursy na uniwersytecie musisz odbyć oraz jakie istnieją dodatkowe szkolenia, które pogłębią Twoją wiedzę.

Kto może podejść do egzaminu z języka polskiego jako obcego
Egzamin z języka polskiego jako obcego przeznaczony jest dla cudzoziemców i obywateli polskich na stałe zamieszkałych za granicą, niezależnie od tego gdzie oraz jak długo się przygotowywali.
Sam egzamin podzielony jest na wersję dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych. Do egzaminu certyfikatowego w grupie dla osób dorosłych mogą przystąpić osoby, które w dniu egzaminu mają ukończone 18 lat, natomiast do tego dla dzieci i młodzieży osoby w wieku 14 – 17 lat.
Egzamin adresowany do młodszych kandydatów różni się od egzaminu dla dorosłych tematyką tekstów oraz typem zadań i instrukcji, które zostały dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów w wieku szkolnym. Liczba zadań tworzących niektóre moduły egzaminu oraz czas przeznaczony na ich rozwiązanie również się różni.
Warunkiem zdania egzaminu w grupie dzieci i młodzieży jest uzyskanie co najmniej 50% punktów z części pisemnej i 50% punktów z części ustnej egzaminu. Natomiast warunkiem zdania egzaminu dla osób dorosłych jest uzyskanie co najmniej 50% punktów z każdego modułu.
Struktura egzaminu z języka polskiego jako obcego
Egzamin z języka polskiego jako obcego, podobnie do egzaminów z innych języków podzielony jest na część pisemną oraz część ustną. Oto krótkie wyjaśnienie każdej części:
Egzamin pisemny
Rozumienie ze słuchu
W części rozumienia ze słuchu osoby zdające wysłuchują nagrań jeden lub dwa razy i wykonują w tym czasie zadania; zaznaczają prawidłowe odpowiedzi, uzupełniają luki w tekście albo odpowiadają na pytania. Zadania te testują stopień zrozumienia tekstu słuchanego.
Rozumienie tekstów pisanych
W części tekstów pisanych zdający czytają uważnie teksty i wykonują odpowiednio zadania polegające na zaznaczeniu, bądź udzieleniu właściwej odpowiedzi na pytania dotyczące każdego z nich. Zadania sprawdzają ogólne i selektywne rozumienie tekstów.
Poprawność gramatyczna
Ta część egzaminu polega na rozpoznaniu i zaznaczeniu prawidłowej formy gramatycznej bądź utworzeniu i wpisaniu poprawnej formy gramatycznej. Celem tej części egzaminu jest sprawdzenie umiejętności praktycznego użycia gramatyki języka polskiego, dlatego też zadania mają najczęściej formę krótkich tekstów, które stanowią logiczną całość.
Wypowiedź pisemna
W tej części egzaminu zadaniem zdających jest wybór jednego z zestawów zadań i napisanie tekstów, zgodnie z poleceniem. Tematy są sformułowane w taki sposób, aby nie wymagały wiedzy specjalistycznej, której brak mógłby negatywnie wpłynąć na rezultat. Celem tej części egzaminu jest sprawdzenie umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnej, a nie badanie wiedzy zdających na określony temat.
Egzamin ustny
W tej części egzaminu zadaniem zdający otrzymuje różnorodne materiały – tekstowe i ikonograficzne i musi na ich podstawie stworzyć wypowiedź ustną, którą przedstawi kolejnie przed komisją. Zdający losują jeden z trzech zestawów, z których każdy składa się z dwóch lub trzech zadań, a następnie wykonują zadania przed komisją. Kolejnie zdający będzie musiał odpowiedzieć na kilka pytań komisji.

Kto może być egzaminatorem w Państwowej Komisji do Znajomości Języka Polskiego?
Egzaminatorem państwowej komisji egzaminacyjnej może być osoba, która posiada wykształcenie wyższe i co najmniej trzyletni staż pracy w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, a także odbyła szkolenie dla egzaminatorów, organizowane przez Komisję. Nie ma ograniczeń jeśli chodzi o wiek czy pochodzenie, jednak kandydat ubiegający się o miejsce w komisji musi spełnić poniższe warunki:
- posiada dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie filologii polskiej ze specjalnością nauczanie języka polskiego jako obcego, potwierdzający uzyskanie kwalifikacji drugiego stopnia lub równorzędny lub dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie filologii polskiej lub neofilologii, potwierdzający uzyskanie kwalifikacji drugiego stopnia, lub równorzędny i ukończone studia podyplomowe w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego,
- posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie w nauczaniu języka polskiego jako obcego uzyskane w okresie pięciu lat przed dniem złożenia wniosku,
- nie był skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie lub umyślne przestępstwo skarbowe,
- ukończył szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów.
Jak zostać egzaminatorem w Państwowej Komisji do Znajomości Języka Polskiego?
Jeśli profil Twojej osoby zgadza się z tym co napisaliśmy w powyższym akapicie, to jesteś na dobrej drodze aby zostać egzaminatorem. Państwowa Komisja ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego co jakiś czas ogłasza nabór na szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów uprawnionych do sprawowania funkcji przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
Jako osoba zainteresowana będziesz musiał przesłać formularz zgłoszeniowy, kopię dokumentów potwierdzających wykształcenie oraz kopię dokumentów potwierdzających doświadczenie w nauczaniu języka polskiego jako obcego do określonego dnia na podany adres mailowy.
Kandydat, który stara się o to stanowisko musi przejść odpowiednie szkolenie. O przyjęciu i skierowaniu kandydatów na szkolenie decyduje Państwowa Komisja na podstawie analizy przesłanej wcześniej dokumentacji. Zainteresowani zostaną powiadomieni drogą mailową o wyniku naboru po jego zakończeniu. Kandydaci, których zgłoszenia zostaną rozpatrzone pozytywnie, zostaną zaproszeni na szkolenie.
Zakres szkolenia obejmuje zagadnienia teoretyczne związane ze stosowaniem przepisów prawnych, norm etycznych i jakościowych w procesie oceniania, a także kwestie praktyczne związane z budową i przebiegiem egzaminu oraz standaryzacją oceny. Warunkiem ukończenia szkolenia jest uczestnictwo we wszystkich zajęciach oraz pozytywna ocena z egzaminu praktycznego.
Po ukończeniu szkolenia kandydaci muszą kolejnie wypełnić Wniosek o wpis na listę egzaminatorów uprawnionych do sprawowania funkcji przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
Wyszukaj „język polski dla obcokrajowców Warszawa” na Superprof.

Szkolenie na egzaminatora Państwowej Komisji ds Znajomości Języka Polskiego
Tak jak wspomnieliśmy powyżej, wszystkie osoby ubiegające się o stanowisko egzaminatora, muszą odbyć odpowiednie szkole. Wszystkie te szkolenia kandydatów na egzaminatorów w całym kraju, niezależnie od miasta, mogą być realizowane wyłącznie przez okręgowe komisje egzaminacyjne, które kolejnie decydują o naborze, ustalają harmonogram zajęć oraz wpisują do ewidencji egzaminatorów te osoby, które ukończyły szkolenie z wynikiem pozytywnym.
Należy pamiętać, że w arkuszach egzaminacyjnych znajdują się zadania zamknięte oraz zadania otwarte, wymagające zredagowania samodzielnej odpowiedz. O ile zadania zamknięte sprawdzane są elektronicznie, zadania otwarte sprawdzane są właśnie przez Komisję Egzaminacyjną. Dlatego tak ważny jest obiektywizm podczas sprawdzania takich zadań, który może zostać osiągnięty jedynie jeśli egzaminatorzy w całym kraju będą oceniali prace uczniów według jednolicie stosowanych, udostępnionych im przez CKE precyzyjnych modeli oceniania.
Wymaga to właściwego przygotowania samych egzaminatorów. Dlatego kandydaci na egzaminatorów muszą spełniać specyficzne wymogi określone, które wymieniliśmy powyżej oraz odbyć szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów, które prowadzone są ściśle według jednolitych programów dla każdego typu egzaminu.
Celem tych szkoleń jest przygotowanie kandydatów do wykonywania zadań egzaminatora, a w szczególności:
- rozwinięcie u uczestników umiejętności trafnego, rzetelnego i obiektywnego sprawdzania, punktowania i oceniania zadań otwartych przy zastosowaniu ustalonych, jednakowych w całym kraju kryteriów oceniania i schematów punktowania,
- nabycie umiejętności sprawdzania i oceniania zadań we współpracy z kierownikiem zespołu egzaminatorów zapewniając wysoki obiektywizm i porównywalność wyników ,
- poczucie współodpowiedzialności za egzamin.
Dowiedz się więcej o egzaminach z języka polskiego jako obcego w artykule, który napisaliśmy na ten temat.








