"Ten, kto poznaje język jakiegoś ludu, nie musi się go obawiać’’. - Przysłowie
Nauka języka innego niż nasz ojczysty jest bezpiecznym założeniem dla naszej kariery osobistej i zawodowej z wielu powodów. Co roku do Polski przyjeżdża mnóstwo osób, w tym studentów z innych krajów, którzy chcą poznać kulturę oraz język polski. Wielu z nich decyduje się zostać i chce kontynuować naukę języka polskiego.
Dlatego, będąc nauczycielem polskiego jako języka obcego, znajdziesz tutaj dużą klientelę. Jeśli jesteś początkującym nauczycielem, który zastanawia się jak powinien przygotować się do swojej pierwszej lekcji, oto kilka wskazówek, które Ci w tym pomogą. A jeśli chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj również nasze wskazówki dotyczące nauczania języka polskiego jako obcego.
Przygotowanie miejsca pracy do pierwszych zajęć języka polskiego jako obcego
Pierwsze zajęcia z języka polskiego dla obcokrajowców będą ważne zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela, ponieważ będą wizytówką tego, jak będzie wyglądała dalsza praca. Ta pierwsza godzina wymiany pozwala studentowi zorientować się w rodzaju kursu, który go czeka.
Dla nauczyciela jest to doskonała okazja, aby ocenić ucznia i dowiedzieć się, w jakim kierunku powinien pójść kurs.
Podczas pierwszej lekcji zarówno uczeń jak i nauczyciel mogą sprawdzić czy dobrze im się razem współpracuje. Uczeń może powiedzieć nauczycielowi jakie są jego cele, a nauczyciel zaoferuje typ kursu jakim będą podążać. Jest to świetna okazja do tego aby się lepiej poznać. Dlatego wielu nauczycieli Superprof oferuje pierwszą godzinę lekcji za darmo.
Aby pierwsze zajęcia języka polskiego jako obcego odbyły się w jak najlepszych warunkach, ważne jest, aby przestrzeń robocza była zoptymalizowana tak, aby zajęcia przebiegały jak najsprawniej.

Jako prywatny nauczyciel, możesz wybrać nauczanie z domu, udać się do domu ucznia lub przeprowadzić lekcje online. Uczniowie czasami wolą zostać w domu, aby pracować w środowisku, które znają i uniknąć podróży. Jednakże, to Ty ustalasz zasady.
Jeśli idziesz do domu ucznia, upewnij się, że jest tam dostępne ciche i uporządkowane miejsce do nauczania. Poproś ucznia, aby wybrał pokój, z którego będzie korzystał oraz posprzątał i przygotował go do lekcji. Jeśli pomieszczenie wygląda jak bazar, to będzie to nieproduktywne, ponieważ wiele osób ma tendencję do kłopotów z koncentracją w bałaganie.
W przypadku, gdy zajęcia odbywają się w domu nauczyciela, łatwiej będzie zorganizować miejsce w zależności od rodzaju zajęć. Jeśli organizuje się zajęcia wymagające przestrzeni, można zdecydować się na przykład na przestawienie własnych mebli lub nawet wyjście na podwórko, jeśli jest ładna pogoda.
Postaraj się też stworzyć spokojną atmosferę, korzystając np. z jakiejś łagodnej muzyki lub wybierz pomieszczenie, które nie jest zbyt narażone na hałas drogowy.
Mała rada: siedź obok ucznia, a nie naprzeciwko. Posiadanie nauczyciela przed sobą może czasem wywrzeć na uczniu presję, ponieważ sprawia wrażenie, że jest pod ciągłą oceną.
Przygotowanie aktywności i zajęć na pierwszą lekcję języka polskiego jako obcego
Aby zajęcia przebiegały sprawnie, nie wystarczy tylko miejsce do pracy. Oczywiście będziesz musiał zastanowić się, jakich treści chcesz uczyć.
Zaletą bycia prywatnym nauczycielem jest to, że sam możesz zdecydować o programie i rodzaju kursu, którego chcesz uczyć. Jeśli chcesz, możesz obejrzeć film po polsku, a następnie omówić go. Wszystko, co wydaje się edukacyjne i zabawne, może być wykorzystane według Twojego uznania. Ale rób to metodycznie i przygotuj się do tego z wyprzedzeniem. Wszystkie aktywności muszą być indywidualnie dostosowane do poziomu ucznia.
Pierwszym krokiem jest wybór rodzaju kursu, który chcesz przeprowadzić. Od samego początku uczeń będzie miał jasność co do stylu kursu wybranego przez nauczyciela, aby wiedział, czego się spodziewać, zanim zaangażuje się na stałe.

Możesz oferować kursy intensywne, kursy tematyczne, zajęcia z dostosowanymi aktywnościami, kursy adaptacyjne, polski w pracy czy biznesie, specyficzne kursy według potrzeb uczącego się…
Na przykład, niektóre osoby chcą się przygotować do egzaminu, inne chcą nauczyć się polskiego żeby podjąć się pracy w Polsce, ktoś inny dla partnera o polskiej narodowości, a ktoś jeszcze będzie chciał uczyć się polskiego jako hobby. Tego typu prośby powinny być rozpatrywane dogłębnie i ukierunkowane na pożądany poziom ucznia (w miarę możliwości).
Dla pozostałych można np. zaproponować warsztaty pisania powieści lub nowel, zajęcia kulinarne opracowujące przepisy z kuchni polskiej, czy tłumaczenie poezji lub piosenek. Nauczaj polskiego tłumacząc polskie piosenki lub filmy.
Nie ma nic bardziej motywującego niż praca podczas zabawy i wybór tematów, które nam się podobają.
Doskonalenie fonetyki, wypowiedzi ustnej, wypowiedzi pisemnej, rozumienia ze słuchu czy rozumienia tekstu pisanego może stać się zabawą.
Kurs musi być atrakcyjny dla ucznia, ale także dla nauczyciela języka polskiego jako obcego. Nadaj swoim zajęciom nutę, aby uczeń z przyjemnością chciał przychodzić na zajęcia, a z których Ty mógłbyś być dumny.
Jeśli Ty będziesz się dobrze bawił podczas lekcji, to uczeń też będzie się dobrze bawił. To może być różnica, jaką możesz zrobić w porównaniu z tradycyjnymi kursami w szkołach językowych.
Nauczanie kultury i cywilizacji polskiej dla osób nie mówiących po polsku jako studenci zagraniczni to prawdziwa przyjemność. Możesz opracować małe arkusze nauczania, które pomogą Ci ustrukturyzować zajęcia i zmobilizować uczniów do pracy. Pamiętaj żeby dostosować cenę adekwatnie do kursu jaki oferujesz.
Poznanie ucznia
Nauka języka, który nie jest Twoim językiem ojczystym wymaga motywacji. Jednak nauka języka jest bardzo korzystna dla wszystkich uczących się. Pozwala im być bardziej otwartymi i odkrywać świat.
Osoba chcąca nauczyć się języka polskiego jako obcego może mieć do tego wiele powodów. Ważne jest żebyś poznał motywacje Twojego ucznia do nauki. Każdy powód może nasuwać inny rodzaj nauczania czy typ kursu.
Być może chodzi o przygotowanie do egzaminu, integrację z polskim społeczeństwem, pisanie wierszy, podróżowanie po Polsce lub po prostu dlatego, że uczeń uważa, że polski jest pięknym językiem. Motywacja odgrywa ważną rolę w doskonaleniu umiejętności językowych ucznia.
Ważne jest żebyś od samego początku znał cele ucznia oraz jego motywacje. W ten sposób będziesz mógł odpowiednio dobrać kurs oraz zorganizować przebieg lekcji indywidualnie. W każdym przypadku należy upewnić się, że uczeń chce się uczyć i jest do tego zmotywowany.
Poznanie osoby uczącej się nie oznacza po prostu rozmowy o swoich oczekiwaniach wobec kursu. Spróbuj porozmawiać z nim o jego pasjach, upodobaniach muzycznych, filmowych itp. Stworzenie więzi z uczniem pomaga mu czuć się komfortowo i pomaga w nauce języka polskiego jako obcego.
Dowiedz się jak znaleźć uczniów na lekcje języka polskiego jako obcego.
Uczniowie znajdą Cię na Superprof, wpisując np. „kurs języka polskiego dla obcokrajowców Warszawa” w wyszukiwarkę Superprof.
Pierwsza lekcja: ocena poziomu ucznia
Oczywiście, aby móc rozmawiać z uczniem, musicie mieć wspólny język. Niektórzy z Twoich studentów mogą mieć już bardzo dobry poziom polskiego, więc nie musisz się o to martwić.
Inni mogą mieć więcej problemów i być początkującymi w nauce polskiego. To właśnie tutaj nauczanie polskiego jako języka obcego ma największy sens i to od Ciebie zależy jak dostosujesz się do każdego ucznia.
Od pierwszej godziny zajęć oceń poziom swoich uczniów według różnych poziomów CEFR (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego). Użycie tych odniesień do poziomów pomoże Ci uzyskać jasny obraz tego, czego oczekuje uczący się. Poziomy CEFR są poziomami stosowanymi dla wszystkich języków nowożytnych nauczanych w ramach Edukacji Narodowej.
Zorganizuj zabawne i łatwe do zrozumienia ćwiczenia dla początkującego. Możesz na przykład zorganizować grę: uczeń może spróbować przykleić etykiety z napisanymi na nich słowami na odpowiednie obrazki.
Zabawne ćwiczenia nie są zarezerwowane tylko dla dzieci. Również dorośli mogą uznać tego typu ćwiczenia za bardzo skuteczne. Pedagogika jest ważną wartością w nauczaniu języka polskiego.
Nauczyciel polskiego jako obcego powinien towarzyszyć uczniom, aby postępy były jak najbardziej efektywne. Wybierz tempo zajęć, które jest zgodne z możliwościami i celami Twojego ucznia.
Jest wiele rzeczy, o których trzeba pomyśleć i które trzeba przygotować na pierwszą lekcję. Najważniejsze jest to żeby poznać Twojego ucznia i potrafić dostosować specjalnie dostosowany do niego kurs języka polskiego dla obcokrajowców. Ważne żeby uczeń dobrze się czuł na zajęciach i chodził na nie zmotywowany. Pierwsza godzina zajęć jest kluczowa, nie zapominaj o tym! Przeczytaj również artykuły o tym jakie prace możesz wykonywać jako nauczyciel języka polskiego jako obcego oraz jak ustalać swoje ceny.









Chciałem Panią ocenić na pięć, ale jakoś coś poszło nie tak, a nie mogę sprawdzić, że tak rzeczywiście było zrobione. Jestem nauczycielem języka polskiego jako obcego (Móim językiem ojczystym jest hiszpański, bo jestem Panamczykiem). Uważam Pani artykuł bardzo ciekawy, a podane rady są jak najbardziej trafne. Jako zagraniczny polonista cenię zajęcia nie tylko językowe, ale i kulturowe (włącznie z literaturą). Gratuluję Panią świeżego spojrzenia na nauczanie ojczystego języka jako obcego!