Od zarania cywilizacji społeczeństwa były zorganizowane wokół klas społecznych.

Nawet w rzekomo bezklasowym społeczeństwie, ideały głoszone przez Karla Marksa i innych, nieuchronnie jedni będą nad drugimi, choćby po to, by zapewnić sprawiedliwość masom.

To rozwarstwienie społeczne można zaobserwować we wszystkich aspektach życia człowieka, włącznie z rozrywką.

Tradycyjnie wyższe szczeble mają dostęp do wyrafinowanych rozrywek – literatury, jeździectwa i oczywiście opery.

Mówiąc ogólnie, ludzie uważani za osoby z niższych sfer nie mieli ani czasu, ani pieniędzy, żeby siedzieć i czytać, a już na pewno nie mieli środków, żeby opłacić opiekę i karmienie koni.

W pewnym sensie hipoteza ta podkreśla ironię sytuacji, w której wykształcony mężczyzna z zamożnej rodziny bierze dzieło literackie i za pomocą muzyki czyni je atrakcyjnym dla wszystkich.

Upiór to nie tylko tajemniczy, oszpecony, zamaskowany mężczyzna z pasją do muzyki.

Jest symbolem każdego stłumionego głosu, który kiedykolwiek szukał słuchacza. Jest tam tajemnica i romans; powszechna nadzieja, że jedna odkupieńcza cecha może usprawiedliwić nieokiełznany horror istnienia i walkę o wzniesienie się ponad swój los.

Podkreśla też potrzebę posiadania przyjaciół – albo przynajmniej popleczników.

Baron Andrew Lloyd Webber, w swej elegancji, skomplikowanym wyrazie muzycznym, przedstawia tę zjawę jako postać budzącą sympatię, romantyczną, ale ostatecznie niebezpieczną.

Czy słyszysz Music of the Night?

Czas zdjąć maski, odsłonić zasłonę i pozwolić naszym duszom wzbić się w powietrze.

Dostępni najlepsi nauczyciele śpiewu
Konrad
5
5 (32 ocen(y))
Konrad
170 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Maja
5
5 (18 ocen(y))
Maja
230 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Artur
5
5 (24 ocen(y))
Artur
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Filip
5
5 (37 ocen(y))
Filip
230 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Oskar
5
5 (16 ocen(y))
Oskar
140 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Wojciech
5
5 (22 ocen(y))
Wojciech
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Monika
5
5 (58 ocen(y))
Monika
200 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Stanisław
5
5 (61 ocen(y))
Stanisław
120 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Konrad
5
5 (32 ocen(y))
Konrad
170 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Maja
5
5 (18 ocen(y))
Maja
230 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Artur
5
5 (24 ocen(y))
Artur
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Filip
5
5 (37 ocen(y))
Filip
230 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Oskar
5
5 (16 ocen(y))
Oskar
140 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Wojciech
5
5 (22 ocen(y))
Wojciech
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Monika
5
5 (58 ocen(y))
Monika
200 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Stanisław
5
5 (61 ocen(y))
Stanisław
120 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Zaczynajmy

Streszczenie: Upiór w operze

Spektakl rozpoczyna się od spojrzenia w przeszłość.

Na pierwszy rzut oka może wydawać się niezrozumiałe, dlaczego odbywa się aukcja rekwizytów i wyposażenia teatralnego, dopóki widzowie nie zorientują się, co dzieje się na scenie, a zepsuty żyrandol zdradza szczegóły.

Niebieski plakat The Phantom of the Opera.
Miłość nigdy nie umiera - bilety na Upiora możesz kupić na całym świecie! | źródło: Visualhunt - jikatu

Gdy tylko go odsłonimy – zakurzony, zniszczony i żałosnego – przeczuwamy, że wydarzy się coś wielkiego. Żyrandol przywrócony do stanu świetności wznosi się do sufitu.

Teraz przedstawienie może się zacząć.

Podróżując 30 lat wstecz, docieramy do miejsca, w którym znajdujemy nowych właścicieli teatru podczas kontroli zakupionego lokalu.
Carlotta, sopran i prawdziwa primadonna z zespołu teatralnego zaczyna śpiewać – w ten sposób daje do zrozumienia, że to ona jest powodem, dla którego ludzie kupują bilety na jej przedstawienia.
Najwyraźniej ktoś nie jest z niej zadowolony. Tło spada na ziemię, powodując głośny huk i wzbijając chmurę kurzu. Carlotta wyraża swoje oburzenie – Jak ktoś śmie przeszkadzać jej występowi! Chór drży ze strachu.
Właściciele są zaskoczeni.
Dlaczego tło opadło? Dlaczego dziewczęta z chóru są przestraszone? Czy Carlotta jest tak ciężko ranna, że nie może wystąpić w noc otwarcia?
Jeszcze tego brakowało! Rosnące zadłużenie i coraz wyższe wydatki... Szybko próbują załagodzić incydent, ale Carlotta nie chce o niczym słyszeć. Ma już tego dość tych dziwnych zajść. Wybiega, wielce oburzona.
Kto zatem wypełni jej rolę?
Naiwna Christine Daaë sprawdzi się znakomicie. Zostaje szybko wysłana na przymiarki i godzinami, sama w swojej komnacie, ćwiczy piosenki na kolejny występ. Czy na pewno sama?
Do tej pory wszystko było w porządku, ale od tego momentu historia przybiera coraz mroczniejszy obrót.
Ktoś czai się w korytarzach starej opery; ktoś, kto ma ukryty cel. Jeszcze nie wiemy, jaki, ale na pewno wiemy, że Christine dostała rolę, przez głos szepczący do niej zza ścian jej pokoju.
Osierocona w młodym wieku, pamiętając słowa ukochanego ojca, jest pewna, że to Anioł Muzyki kierujący jej karierą, anioł, który został jej obiecany.

Jej nieustraszoność, a właściwie jej akceptacja tego rzekomego anioła dodaje otuchy duchowi paryskiej opery. Staje się coraz śmielszy w swoich manifestacjach i w końcu nawiązuje kontakt.

Stamtąd spektakl schodzi w głąb Paryża i w sferę szaleństwa. W przeciwieństwie do szaleństwa, które jest oczywiste w musicalu Chicago, ta aberracja jest bardziej subtelna.

Inne popularne musicale nie dorównują Upiorowi w mrocznych zwrotach akcji…

Historia Upiora

Jak w innych musicalach, przy których współpracował Andrzej Lloyd Webber, jak Jesus Christ Superstar i Koty, ten również ma swoje korzenie w literaturze, a konkretnie w książce o tym samym tytule autorstwa francuskiego autora Gaston Leroux.

Gdyby ta powieść była jedynie dziełem fikcji, jak Les Miserables Victora Hugo, ten segment byłby bardzo krótki i moglibyśmy przejść do innych aspektów spektaklu – ile nagród zdobył i jaką rzeszę oddanych fanów zyskał.

Budynek teatru Her Majesty's Theatre.
Podobnie jak teatr Upiora, Teatr Jej Królewskiej Mości w Londynie również cierpiał z powodu nieszczęśliwych wypadków. | źródło: Visualhunt - Ben Sutherland

Niesamowita historia Upiora zasługuje na chwilę uwagi.

W Paryżu znajduje się rzeczywiście opera z podziemnym jeziorem, nazywana Pałac Garnier. Francuscy strażacy do dziś wykorzystują to jezioro jako poligon
Mówi się, że w tym pałacu straszy duch o imieniu Erik.
Przypuszczalnie Erik był synem budowniczego, urodzonym z deformacją. Podróżował po świecie jako magik, zanim został budowniczym.
Zbudował wiele tajnych przejść, które pojawiają się w opowieści (i musicalu).
Christine Daaë jest wzorowana na prawdziwej piosenkarce o imieniu Christina Nilsson, sopranistce operowej i rywalce najsłynniejszej diwy epoki, Adeliny Patti.

Zbiegi okoliczności nie kończą się tutaj.

Autor, pan Leroux, pochodził z bogatej rodziny, ale roztrwonił swój spadek i był zmuszony szukać pracy.

Jako reporter paryskiego dziennika zajmował się głównie sądami i teatrem. Często podróżował służbowo, ale zawsze wracał do Paryża. W drodze do różnych zleceń oddawał się swojej pasji, makabrze i tajemnicy, pochłaniając dzieła Poe i Arthura Conana Doyle'a.

Wkrótce stworzył własne, dramatyczne i tajemnicze dzieło, które odniosło umiarkowany sukces, ale dopiero historia Upióra w Operze zyskała rozgłos.

Dziwnym zbiegiem okoliczności druga powieść Charlesa Dickensa, Oliwier Twist, publikowana również w odcinkach w gazecie, też została przerobiona na musical…

Tworzenie spektaklu: proces twórczy Barona Lloyda Webbera

Zaraz po stworzeniu Kotów, przeboju West Endu, Pan Lloyd Webber zwrócił się do producenta tego spektaklu w sprawie współpracy przy montażu kolejnej produkcji, czegoś bardziej romantycznego tym razem. Uważał, że historia Upiora może się sprawdzić, ale potrzebował więcej informacji.

Upiór w operze na szyldzie teatru Majestic.
Jeden z wielu dziwnych zbiegów okoliczności związanych z tym spektaklem: londyński teatr, w którym odbyła się premiera, nazywał się Her Majesty's, a teatr na Broadwayu nazywał się The Majestic. | źródło: Visualhunt - byzantiumbooks

Ci dwaj geniusze teatru muzycznego prześledzili obie wersje filmowe historii, a każdy z nich pozostawił ich z pytaniem, jak przekształcić poznaną historię w musical sceniczny.

Przez pewien czas wydawało się, że projekt jest skazany na porażkę.

A potem pan Lloyd Webber zdobył kopię książki. Nagle stało się jasne, w jaki sposób zorganizować to widowisko.

Następnie pan Lloyd Webber poniósł serię niepowodzeń, na miarę ingerencji godnych Upiora.

Zwrócił się do amerykańskiego autora tekstów Jima Steinmana, ale ten utalentowany autor tekstów gorączkowo pracował nad nowym albumem Bonnie Tyler i nie miał czasu na nowe przedsięwzięcie.

Następnie zaprosił legendarnego Alana Lernera (z duetu autorów piosenek Lerner i Loewe), kolejne wielkie nazwisko w kręgach teatru muzycznego. Pan Learner wkrótce po przystąpieniu do projektu ciężko zachorował i musiał z niego zrezygnować.

Jego praca nad piosenką Masquerade, praktycznie niezmieniona, nie jest wymieniona w programie.

Wreszcie, Richard Stilgoe, z którym pan Lloyd Webber współpracował przy musicalu rockowym Starlight Express, dołączył do zespołu i napisał większość tekstów piosenek w spektaklu. Z pewnymi wkładami Charlesa Harta – autora Think of Me, ekipa kreatywna w końcu stworzyła musical.

Wieczór otwarcia: Kup bilety na Upióra w Operze!

Po zaledwie jednej próbie wykonania piosenek w domu pana Lloyda Webbera, podczas której piosenki zostały nieco zmienione, spektakl rozpoczął się w Her Majesty’s Theatre w październiku 1986 r.

W rzeczywistości spektakl ten jest tam grany do dziś; The Phantom jest drugim najdłużej granym spektaklem na West Endzie.
Po drugiej stronie oceanu, na Broadwayu, odbyła się przedpremierowa premiera The Phantom of the Opera w the Majestic Theatre w dniu 18 stycznia 1988 roku; oficjalna premiera odbyła się 26 stycznia.
Miłośnicy Upiora mogą już kupować bilety, ta produkcja również jest nadal grana. Tak się sk.łada, że Upiór w Operze jest najdłużej wystawianym spektaklem w historii Broadwayu.
Popularność musicalu wymusiła wyruszenie trasę: nie tylko trupę brytyjską, ale też amerykańską, która zorganizowała trasę koncertową po Ameryce Północnej, obejmującą także Kanadę.
Ponieważ jego światowa premiera odbyła się ponad 30 lat temu, The Phantom bawił publiczność od Argentyny po Koreę i praktycznie wszędzie pomiędzy – występował na scenach w 28 krajach i został przetłumaczony na wiele języków.
Niektóre produkcje pozostają wierne oryginalnemu założeniu, podczas gdy inne wzbogacają historię o elementy kulturowe charakterystyczne dla kraju, w którym rozgrywa się akcja.

Przy tak ogromnej popularności musicalu, można by pomyśleć, że przyznano by mu wiele nagród… czy zdobył tyle samo co Król Lew, jak myślisz?

Ta oryginalna produkcja londyńska zdobyła wszystkie możliwe nagrody Olivier Award, z wyjątkiem kategorii „Najlepszy projektant musicalu”, w której była nominowana. Dwie kolejne kontynuacje spektaklu zdobyły nagrody za najpopularniejszy program i najlepszą publiczność w radiu Magic Radio.

Oryginalna produkcja na Broadwayu… też została obsypana nagrodami!

Otrzymała Nagrodę Drama Desk w każdej kategorii z wyjątkiem Wybitnego musicalu i Wybitnej aktorki – prawdopodobnie dlatego, że Sarah Brightman, która grała Christine, nie była wówczas sławna. Mimo to została nominowana do nagrody.
Jeśli chodzi o Nagrody Tony, nominowano ją w kategoriach: najlepsza choreografia, najlepsza księga musicalu i najlepsza muzyka. Phantom zdobył nagrodę Tony w każdej innej kategorii, od najlepszego musicalu po najlepszy projekt oświetlenia.
Nawet ludzie, którzy nie są szczególnie zachwyceni ideą teatru muzycznego, kochają Upiora, zwłaszcza teraz, gdy już nakręcono film, a w rolach głównych wystąpili znakomita Emmy Rossum jako Christine i zaskakująco wiarygodny Gerard Butler jako Upiór.

Czy „Upiór” to epokowe widowisko?

Sądząc po reakcji publiczności, wydaje się to prawdopodobne. Dla wielu to arcydzieło jest wprowadzeniem do świata teatru muzycznego. Dla chętnych na rozwijanie swojego wokalu polecamy lokalne lekcje śpiewu Wrocław, lekcje śpiewu Warszawa, czy lekcje śpiewu Kraków.

Sprawdź ceny zajęć i opinie innych uczniów o nauczycielach na Superprof.

Może Hamilton, najnowszy musical Broadwayowy Lin-Manuela Mirandy…

Lubisz ten artykuł? Oceń nas!

5,00 (1 ocen(y))
Loading...

Marta Pniewska

Pozytywnie zakręcona idealistka. Straszna psiara i wielbicielka gier planszowych. Fascynatka lingwistyki, kreatywnego myślenia i samorozwoju.