Jeśli uczysz się w celu zdania egzaminu maturalnego wiedząc, jakie pytania zostaną Ci zadane i jak najlepiej na nie odpowiedzieć, to jest prawdopodobnie najlepsza forma nauki, jaką możesz podjąć.
Sprawdzając arkusze z poprzednich lat, zapoznasz się ze strukturą pytań, z którymi wkrótce się zmierzysz i które sekcje egzaminu mogą przynieść Ci najwięcej punktów. Pomoże to również wyjaśnić różnorodność opcji, z którymi będziesz miał do czynienia w danym dniu, a tym samym zakres pracy, który będziesz musiał przyswoić i wykonywać.

Zrozumienie pytań egzaminacyjnych
Możesz nie zdawać sobie sprawy, że musisz napisać rozprawkę o jednym tekście, aby pokazać, że rozumiesz dany moduł lub temat. Biorąc to pod uwagę, możesz inaczej podejść do swojej nauki i analizować teksty w parze, wymyślając odpowiednie powiązania i interpretacje.
Inne sekcje mogą ograniczać Twoją koncentrację na konkretnym gatunku, z którym nie czujesz się tak dobrze jak inni. Poznanie tego, o czym uczniowie tacy jak Ty zostali poproszeni o napisanie w ciągu ostatnich kilku lat, jest ogromnym otwarciem oczu i pomoże Ci zbudować pewność siebie w interpretacji tych przerażających pytań egzaminacyjnych.
Jak skuteczne korzystanie ze starych arkuszy maturalnych może wpłynąć na pisanie
Studiowanie wcześniejszych arkuszy nie tylko pomoże Ci przygotować się do oceny pod kątem interpretacji pytań i planowania odpowiedzi, ale także pomoże w uzupełnieniu tego, co i jak piszesz.
Wcześniejsze artykuły, a jeszcze lepiej, przykładowe klucze odpowiedzi, dają możliwość sprawdzenia, jakie typy odpowiedzi uzyskują najwyższą liczbę punktów. Użyj tego jako wskaźnika, gdzie leżą Twoje mocne i słabe strony, abyś mógł być bardziej świadomy obszarów, w które musisz włożyć dodatkowy wysiłek. Wiedza o tym, na czym skoncentrować się podczas nauki, ostatecznie pozwoli Ci zaoszczędzić czas i da Ci większą pewność, że potrafisz napisać najlepszą odpowiedź.
Wreszcie, patrząc na egzaminy w poprzednich latach, możesz natknąć się na niektóre zniechęcające egzemplarze. Nie martw się! Jeśli schematy oceniania i raporty egzaminatorów brzmią nieco niepokojąco, uspokoimy Cię, pomagając przełamać lęki i upewniając się, że wiesz, jak z nich korzystać na swoją korzyść podczas nauki.
Dowiedz się więcej o nauce polskiego w liceum i obowiązującej literaturze w szkole średniej.
Jak przygotować się do matury za pomocą arkuszy z poprzednich lat?
Wykorzystywanie przeszłych arkuszy w ramach procesu powtórki to świetny sposób na przygotowanie się do egzaminów, ale musisz mieć świadomość, jak prawidłowo z nich korzystać. Nie wybieraj pytań, które Ci się podobają i nie stawiaj sobie zadania polegającego na odpowiadaniu na pytania, jeśli nie robisz tego w takich samych warunkach, jak na egzaminie.
Jeśli chcesz jak najlepiej wykorzystać arkusze maturalne, odłóż na to kilka godzin, kiedy wiesz, że nic Ci nie będzie przeszkadzać. Jeśli jesteś w domu, upewnij się, że członkowie rodziny wiedzą, aby Ci nie przeszkadzać. Jeśli jesteś w szkole, zapytaj swojego nauczyciela od polskiego, czy planuje zorganizować dodatkowe zajęcia, które miałyby symulować warunki na egzaminie.
Upewnij się, że ustaliłeś sobie limit czasowy i miej przy sobie tylko to, co wolno Ci mieć na sali egzaminacyjnej (ołówek i kilka długopisów z czarnym tuszem).
Znajdź język polski korepetycje na Superprof.

Poświęć pierwsze 5-10 minut by spokojnie przeczytać pytania i wypracować sposób podziału czasu na sekcje.
Zrozumienie struktury egzaminów
Wielu uczniów popełnia błąd, odpowiadając na więcej pytań, niż jest to konieczne na egzaminach, co zżera ich czas. Pamiętaj o uważnym przeczytaniu instrukcji i zwróceniu uwagi, czy odpowiada ona na jedno pytanie „ORAZ” / „LUB” na drugie. Główną korzyścią płynącą z efektywnego wykorzystania tej praktyki w stylu egzaminacyjnym jest to, że nauczysz się zarządzać swoim czasem pod presją.
Nawyk formułowania odpowiedzi
Co więcej, nie ma sensu patrzeć na dziesiątki arkuszy z poprzednich lat, nie próbując odpowiadać na nie samodzielnie. Chociaż może Ci się wydawać, że przyjrzenie się przykładowym pytaniom jest przydatne, w rzeczywistości formułowanie odpowiedzi pozwala na dopracowanie techniki egzaminacyjnej. To i pewność, którą zbudujesz, pomogą Ci osiągnąć wyższy wynik końcowy.
Poświęć chwilę na zapoznanie się z tym przewodnikiem po lekcjach języka polskiego w szkole średniej!
Kiedy zacząć korzystać z arkuszy?
Niezależnie od tego, czy nauczyciel od polskiego poleci Ci arkusze czy repetytorium, czy nie, od Ciebie zależy, czy będziesz proaktywny i pozyskasz jak najwięcej narzędzi do powtórek. Zapytaj swojego nauczyciela, czy może zaoferować Ci jakieś materiały do wykorzystania lub czy może wskazać Ci właściwy kierunek, aby zdobyć takie zasoby. Jeśli z jakiegoś powodu nie mogą pomóc, poproś innego nauczyciela, który może mieć większą wiedzę na ten temat.
Wcześniejsze arkusze są przydatne podczas nauki, więc zacznij z nich korzystać wcześnie, aby ćwiczyć umiejętności egzaminacyjne. Im więcej zrobisz, tym lepsza będzie Twoja technika, ale możesz też odpowiedzieć na to samo pytanie wiele razy, aby sprawdzić swoje postępy.
Jeśli okaże się, że Twój wynik nie jest taki, na jaki liczyłeś, nie rozpaczaj. Wykorzystaj to jako okazję do poznania swoich słabości i ustal harmonogram powtórek, który koncentruje się na tych obszarach.
Włącz te kroki, aby skutecznie uczyć się języka polskiego w szkole średniej!
Czym jest klucz odpowiedzi do arkusza maturalnego?
Klucz odpowiedzi budzi kontrowersje od samego początku wprowadzenia w życie nowej matury. Nauczyciele i uczniowie są pod tym względem zgodni - klucz daje bardzo niewielkie pole manewru w wyciąganiu własnych wniosków. Co więcej, wielu maturzystów uważa, że w egzaminie nie chodzi już o to, żeby popisać się inwencją twórczą i napisać własny, autorski tekst, ale aby odgadnąć, co znajdzie się w kluczu. Ten zdążył już sobie zyskać ponurą sławę jedynej słusznej interpretacji wypracowania.
Rzeczywiście, pod wieloma względami klucz zasłużył sobie na krytykę. O wiele więcej korzyści daje nam, aby na egzaminie maturalnym nie pisać własnych przemyśleń. Te może i przyczynią się do podwyższenia poziomu estetycznego pracy, ale egzaminator może jedynie przyznać za nie punkty w przypadku tzw. "szczególnych walorów", które rzadko kiedy bierze się pod uwagę przy sprawdzaniu tekstu. Klucz niestety ogranicza kreatywność ucznia i zniechęca do popatrzenia na temat w szerszej perspektywie oraz wyciągania odważnych wniosków. Matura jest więc w dużym stopniu odtwórcza, promuje przeciętność i nie pozwala na wykazanie się ponadprogramową wiedzą.
Autor tekstu również nie miał przyjemnych wspomnień z owym kluczem, znanym także jako "proponowane odpowiedzi". Po napisaniu wypracowania maturalnego i sprawdzeniu rozwiązań, zdziwiony był nie tyle swoimi, co właśnie przygotowanymi przez ekspertów rozwiązaniami. Czy ten klucz istotnie jest aż taki straszny? Pocieszające jest, że nie zawiera on już w sobie konkretnych treści, które muszą być zawarte w tekście. Wprowadzono bardziej przyjazny dla maturzystów system polegający na podaniu zakresu zagadnień, który ma zostać poruszony w wypracowaniu oraz przykładowych treści, które mogą (lecz nie muszą) się w nim znaleźć.
Na całe szczęście nie jesteśmy więc niewolnikami klucza - jeżeli egzaminator stwierdzi, że napisałeś to, co trzeba, mimo iż nie było to dokładnie to, co stoi w kluczu - dostaniesz punkt! O czym więc należy pisać? Najważniejsza jest interpretacja tekstu, będąca podstawą całego wypracowania. Pamiętaj też o kontekstach historycznoliterackich i odwołaniach do innych lektur!
Znalazłeś już dogłębną wiedzę na temat sposobów oceniania i terminów egzaminów?
Gdzie znaleźć arkusze maturalne?
Arkusze OKE i CKE
Treść arkuszy maturalnych jest tajemnicą do momentu wybicia godziny egzaminu i powinny pozostawać nietknięte zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli czy kurierów, których zadaniem jest rozwiezienie egzaminów po całej Polsce. Zadania są tworzone przez ekspertów z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, jednak ich tożsamość zawsze pozostaje anonimowa. Osoba odpowiedzialna za tworzenie arkusza składa egzamin w całość, pilnując, by nie odstawał trudnością od zadań przeznaczonych dla maturzystów z zeszłego roku. Arkusze posiadają różne typy zadań, odpowiedzi muszą być podawane w różnych formach. Najłatwiejszym podziałem zadań jest rozróżnienie zadań zamkniętych, gdzie należy jedynie zaznaczyć prawidłową odpowiedź oraz zadań otwartych, gdzie należy odpowiedzieć na zadanie pełnymi zdaniami lub przedstawić swój tok myślenia.
Po wydrukowaniu arkuszy maturalnych są one odpowiednio pakowane w celu rozdzielenia na wszystkie szkoły, które zadeklarowały uczniów w celu pisania egzaminu maturalnego w całym kraju. Każda szkoła dostaje matury w oddzielnych opakowaniach. Są one odpowiednio zabezpieczone przed otwarciem przez osoby trzecie. Paczki są otwierane dopiero w dniu egzaminu, a każdy z arkuszy jest zabezpieczony specjalną taśmą, którą ciężko jest rozerwać, a jeśli test by został otworzony za wcześnie, to uszkodzenie zabezpieczenia jest widoczne.
Jeśli jesteś dorosłą osobą, możesz potrzebować innego artykułu, by dowiedzieć się jak przystąpić do matury po latach przerwy!
Wpisz „korepetycje j polski” w wyszukiwarkę Superprof i znajdź nauczyciela dla siebie.

Wykonywanie zadań z arkuszy maturalnych jest jednym ze sposobów przygotowywania się do matury. Uczeń, który rozwiązuje regularnie zadania z arkuszy, zna sposób formułowania pytań przez komisję oraz wymagania, jakie musi spełnić odpowiedź, w tym zawarcie odpowiednich fraz kluczowych, niezbędnych do uzyskania maksymalnej ilości punktów za zadanie. Z przedmiotów ścisłych wie, jakim sposobem rozwiązać zadanie, by treść była czytelna dla egzaminującego, a wynik wyszedł prawidłowy. Arkusze maturalne z poprzednich lat są dostępne na stronie CKE wraz z odpowiedziami oraz sposobem oceniania zadań. Dlatego warto rozwiązywać również zadania z arkuszy ze starszych lat, uzupełniając je wiedzą ze zbiorów zadań, podręczników oraz ćwiczeń.
Znajdź nauczyciela w okolicy, wpisując np. „korepetycje polski Wrocław” w wyszukiwarkę Superprof.