Jeśli przystępujesz do egzaminów, prawdopodobnie zechcesz dowiedzieć się, w jakim dniu (dni) odbędą się matury. Być może planujesz rodzinny wyjazd, organizujesz przyjęcie urodzinowe lub po prostu chcesz odliczać dni do egzaminów. Bez względu na powód, dla którego chcesz wiedzieć, możesz polegać na tym, że komisje egzaminacyjne opublikują swoje rozkłady zajęć z odpowiednim wyprzedzeniem.
Prowizoryczne plany egzaminów, w tym te dotyczące języka polskiego, na poziomie podstawowym i rozszerzonym, zostaną zazwyczaj przekazane Twojej placówce na długo przed okresem egzaminacyjnym. Twój nauczyciel bez wątpienia przekaże te informacje, wraz z innymi ważnymi datami związanymi z egzaminami, podczas zajęć, gdy zbliżasz się do etapu powtórki, abyś mógł zacząć dokonywać niezbędnych przygotowań.

Plany egzaminów końcowych zostaną następnie potwierdzone i opublikowane, z zaznaczeniem wszelkich istotnych zmian, za pośrednictwem stron internetowych komisji egzaminacyjnych, a następnie przekazane do informacji mediom i szkołom.
Możesz przeczytać zwięzły przewodnik dotyczący nadchodzących egzaminów w jednym pomocnym artykule!
Znaczenie przestrzegania harmonogramu egzaminów
Plany kolidujące z harmonogramem egzaminów
Jest rzeczą oczywistą, że musisz za wszelką cenę unikać spóźniania się lub nieobecności na jakimkolwiek egzaminie, zwłaszcza tak ważnym, jak matura. Wyniki mogą wpływać (jeśli nie dyktować) na Twoje wybory na przyszłość. Jeśli chcesz zorganizować uroczystą wycieczkę z okazji końca kluczowego roku, nie ryzykuj. Poczekaj, aż dowiesz się, że harmonogram egzaminów jest ustalony.
Niestety dla niektórych oznacza to przepadnięcie uczestnictwa w specjalnych wydarzeniach, takich jak rodzinne urodziny lub wspaniały festiwal – ale to wszystko będzie tego warte!
Wiedza, gdzie być i o której
To bardzo ważne, aby dokładnie wiedzieć, gdzie musisz być w dniu egzaminu. Pamiętaj, aby zapamiętać lub jeszcze lepiej zapisać w swoim dzienniku lub zaplanować terminy egzaminów, aby przypadkiem ich nie przegapić. Pamiętaj, aby poinformować o harmonogramie swojego rodzica lub opiekuna, ponieważ mogą oni pomóc w zorganizowaniu dnia. Nawet jeśli to tylko skłonienie Cię do zjedzenia dobrego śniadania na ukojenie nerwów!
Dorośli zdający powinni szczególnie uważać na to, aby podchodzić do egzaminu odpowiednio przygotowani!
Pewność co do dokładnej lokalizacji, a przez to rozumiemy salę, w której ma się odbyć egzamin, jest również koniecznością. Jeśli pozostawisz cokolwiek przypadkowi w danym dniu, wpłynie to na Twoją zdolność psychicznego przygotowania się do egzaminu, powodując niepotrzebny stres. Poznaj swoją trasę do miejsca wydarzenia, czy to samochodem, autobusem czy pieszo, i upewnij się, że dotrzesz na miejsce na czas.

O wiele lepiej jest mieć dodatkowe trzydzieści minut na ponowne przejrzenie fiszek i notatek, niż wpadać w panikę. Pamiętaj, że spóźnienie na start może spowodować, że w ogóle nie będziesz mógł przystąpić do egzaminu, a tym samym oblać egzamin.
Fiszki i notatki to tylko dwie strategie nauki. Chcesz dowiedzieć się o nich więcej?
Co znaczą wyniki matury?
Średnie wyniki są bardzo niskie, np. z języka ojczystego zaledwie pół na pół. Jest to tak zwane psychiczne minimum, czyli połowa dobrze, połowa źle. Formalnym minimum jest 30 procent, ale to tak naprawdę już dno. A jednak nie niskie wyniki są powodem do zmartwienia, lecz wysokie. Osoby przyjmowane na studia, czyli z najwyższymi wynikami egzaminu maturalnego z danego przedmiotu, są dość powszechnie uznawane przez kadrę akademicką za nieprzygotowane do studiów. Uczelnie domagają się prawa do przeprowadzania egzaminów wstępnych. Matura, mimo że z wielką pompą organizowana i bardziej kosztowna niż utrzymanie PKP, niewiele mówi o faktycznych umiejętnościach abiturientów szkół średnich.
Warto zbadać, jakie treści są przedmiotem egzaminu z poszczególnych przedmiotów. Aby to wyjaśnić, posłużymy się przykładem religii. Otóż gdyby religia stała się przedmiotem maturalnym i pieczę nad tworzeniem testów objęłaby Centralna Komisja Egzaminacyjna, w teście znalazłyby się niechybnie tak istotne dla tego przedmiotu zadania, jak:
- Na podstawie akapitu 2 wyjaśnij, czy Chrystus objawił się także na innych planetach.
- Z akapitu 3 zacytuj argument, którym autor dowodzi, że gdyby Chrystus objawił się na innych planetach, to na pewno zbawiłby ich mieszkańców.
Klucz rozwiązań:
- Tak – 1 punkt; co najmniej jeden argument – 2 punkty. Nie – 0 punktów.
- 3 punkty za następujący cytat: „Albowiem Bóg tak umiłował całe uniwersum, że posłał swego jednorodzonego Syna, aby zbawił wszystkie stworzenia, które mają dech życia” (Biblia Tysiąclecia – duszę).
Gdy tylko religia stanie się przedmiotem maturalnym, uczniowie takich właśnie rzeczy będą się uczyć. Cała wiedza zostanie podzielona na klucze rozwiązań tysiąca i jednego testu, a uczniowie będą je bezmyślnie wkuwać. Tak się dzieje teraz na lekcjach i po lekcjach wszystkich przedmiotów maturalnych.
Możesz także przejrzeć wcześniejsze arkusze egzaminacyjne, aby znaleźć pomysły na odpowiedzi o wysokiej wydajności punktowej!
Wpisz „korepetycje język polski” w wyszukiwarkę Superprof, by zdobyć pomoc profesjonalisty.

Jeszcze trochę i matura państwowa zostanie zepchnięta na margines wyników edukacyjnych. Wystarczy, aby zbuntowały się uczelnie, które muszą przyjmować tych wszystkich mistrzów w rozwiązywaniu testów. Wyniki matury świadczą bowiem wyłącznie o tej umiejętności i o żadnej innej. Trochę szkoda czasu na ćwiczenie kompletnie nieprzydatnych później sprawności.
Twój wynik zależy od tego, czy dostaniesz się na studia, inną kwestią jest, czy się na nich utrzymasz.
Dobre samopoczucie może zachęcić Cię do jeszcze większego sukcesu, podczas gdy niepowodzenie w osiągnięciu tego, do czego dążysz, może sprawić, że poczujesz, że jesteś w nieodpowiednim miejscu i zachwiejesz pewność siebie. Jeśli wierzysz w los i „co będzie, to będzie”, pamiętaj, że rozsądny procent Twojego wyniku zależy od umiejętności, które pokażesz w trakcie programu studiów i wysiłku, który włożysz w dniu Twojego egzaminu. Oczywiście, wiele zależy też od kierunku, na który aplikujesz.
Chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach kariery z dla ludzi z wysokim wynikiem z języka polskiego?
Przebieg i ocenianie egzaminu
Poziom podstawowy
Egzamin trwa 170 minut. Arkusz egzaminacyjny składa się z dwóch części: testu i wypracowania. W części pierwszej – testowej – znajdują się dwa zestawy zadań. Każdy zestaw zawiera:
- jeden krótki tekst (liczący około 500 słów) lub dwa krótkie teksty powiązane ze sobą tematycznie (liczące łącznie około 500 słów);
- kilka zadań – od 5 do 7 (w obu zestawach znajdzie się razem od 10 do 13 zadań).
Podstawę zadań stanowi tekst nieliteracki: popularnonaukowy (np. z zakresu wiedzy o języku), publicystyczny (np. artykuł, felieton, reportaż, wywiad, recenzja) lub polityczny (przemówienie). Zadania mają formę zamkniętą i otwartą – z miejscem na wpisywanie odpowiedzi. Część druga arkusza egzaminacyjnego zawiera dwa tematy wypracowania do wyboru:
- pierwszy wymaga napisania rozprawki problemowej w związku z dołączonym do zadania utworem literackim – epickim lub dramatycznym;
- drugi wymaga interpretacji zamieszczonego w arkuszu wiersza.
Wypracowanie musi liczyć co najmniej 250 słów (powinno zajmować około dwóch stron formatu A4). Zadania w arkuszu sprawdzają wiedzę i umiejętności z poziomu podstawowego (PP), wskazane w podstawie programowej nie tylko dla szkoły ponadgimnazjalnej, lecz także dla gimnazjum i szkoły podstawowej. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań możesz otrzymać maksymalnie 70 punktów, w tym:
- za test – 20 punktów,
- za wypracowanie – 50 punktów.
Poziom rozszerzony
Egzamin trwa 180 minut. Arkusz egzaminacyjny składa się z jednej części – wypracowania – i zawiera dwa tematy do wyboru:
- pierwszy temat wymaga napisania wypowiedzi argumentacyjnej w formie rozprawki problemowej lub szkicu krytycznego w związku z dołączonym do zadania tekstem teoretycznym (historyczno-, teoretyczno- lub krytycznoliterackim);
- drugi temat wymaga zbudowania interpretacji porównawczej dwóch utworów literackich (lirycznych, epickich lub dramatycznych).
Wypracowanie musi liczyć co najmniej 300 słów (powinno zajmować ponad dwie strony formatu A4). Egzamin sprawdza wiedzę i umiejętności wskazane w podstawie programowej dla szkoły ponadgimnazjalnej na poziomie podstawowym (PP) i rozszerzonym (PR). Ponadto zadania mogą obejmować zagadnienia realizowane na wcześniejszych etapach edukacyjnych – w gimnazjum i szkole podstawowej. Za napisanie wypracowania możesz otrzymać maksymalnie 40 punktów.
Wybierz korepetycje język polski online, by uczyć się polskiego w zaciszu własnego domu.