Być może zadajesz sobie pytanie, jakie są korzyści z kwalifikacji z języka polskiego, zwłaszcza jeśli jesteś już native speakerem i dawno temu opanowałeś różnicę między „ż” a „rz”.

Umiejętność płynnego mówienia po polsku, z nawet doskonałą ortografią, w żadnym wypadku nie czyni Cię ekspertem w dziedzinie języka.

W rzeczywistości można powiedzieć, że ci, którzy uczą się polskiego jako języka obcego, znają go znacznie lepiej niż Polacy, ponieważ są bardziej świadomi niuansów gramatycznych oraz słownictwa i muszą biegle posługiwać się nieznanym językiem. Nie tylko przyswajają strukturę zdania, ale są zmuszeni pojąć, jak indywidualne tendencje wpływają również na komunikację między ludźmi.

Nauka języka polskiego w szkole średniej pozwoli Ci lepiej poznać swój język ojczysty, podobnie jak sposób, w jaki dostosowuje się on do tego, kim są odbiorcy, w jakim kontekście jest wypowiadany i zamierzone znaczenie mówcy lub pisarza. Umiejętność zrozumienia tych zawiłości, a także ich prawidłowej identyfikacji, może pomóc Ci stać się lepszym ogólnym rozmówcą.

Jedną z największych zalet doskonalenia znajomości języka polskiego jest być może wpływ, jaki może to mieć na Twoje perspektywy zawodowe. Polski jest znany jako język numer jeden w kontaktach z ludźmi w kraju, więc dobra znajomość tego kluczowego języka jest bardzo cennym narzędziem dla tych, którzy zdecydują się pracować w kraju.

I nigdy nie jest za późno na naukę! Dowiedz się, jak możesz dołączyć do zajęć z języka polskiego na poziomie szkoły średniej po latach!

Dostępni najlepsi nauczyciele języka polskiego
Izabela
5
5 (38 ocen(y))
Izabela
180 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Martyna
5
5 (10 ocen(y))
Martyna
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Marek
5
5 (22 ocen(y))
Marek
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Anna
5
5 (31 ocen(y))
Anna
80 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Marta
5
5 (12 ocen(y))
Marta
60 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Radosława
5
5 (15 ocen(y))
Radosława
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Katarzyna
5
5 (22 ocen(y))
Katarzyna
160 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Irena
5
5 (23 ocen(y))
Irena
150 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Izabela
5
5 (38 ocen(y))
Izabela
180 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Martyna
5
5 (10 ocen(y))
Martyna
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Marek
5
5 (22 ocen(y))
Marek
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Anna
5
5 (31 ocen(y))
Anna
80 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Marta
5
5 (12 ocen(y))
Marta
60 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Radosława
5
5 (15 ocen(y))
Radosława
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Katarzyna
5
5 (22 ocen(y))
Katarzyna
160 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Irena
5
5 (23 ocen(y))
Irena
150 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Zaczynajmy

Program nauczania z języka polskiego w liceum i technikum

Język polski realizowany jako przedmiot kluczowy w szkole ponadpodstawowej pozwala uczniowi na poznawanie zarówno dzieł literackich wchodzących w skład polskiego, europejskiego i światowego dziedzictwa, jak i utworów literatury współczesnej, których autorzy zdobyli uznanie. Dojrzałość intelektualna, emocjonalna i moralna, którą w tym czasie osiąga uczeń, sprzyja kształtowaniu hierarchii wartości, kształtowaniu jego tożsamości osobowej, narodowej i kulturowej, rozwojowi poczucia odpowiedzialności za własny rozwój oraz wybory życiowe.

Cele kształcenia (wymagania ogólne) i treści nauczania (wymagania szczegółowe) przedmiotu język polski zostały sformułowane dla czterech obszarów, tj.: kształcenia literackiego i kulturowego, kształcenia językowego, tworzenia wypowiedzi i samokształcenia, a ich realizacja w klasach I–IV liceum ogólnokształcącego oraz I–V technikum wymaga zintegrowania, które ma służyć osiągnięciu przez ucznia umiejętności świadomego i krytycznego odbioru dzieł literackich, ich interpretacji w różnych kontekstach, rozpoznawania w nich odniesień egzystencjalnych, aksjologicznych i historycznych. Szczególne znaczenie dla rozwoju kompetencji interpretacyjnych ma zintegrowanie kształcenia literackiego i kształcenia językowego. Wzbogacanie wiedzy o języku traktowanym jako rozwijający się system i narzędzie służące poznawaniu świata oraz wartościowaniu ma służyć kształtowaniu u ucznia refleksji porządkującej i pozwalać na świadome uczestnictwo w różnych sytuacjach komunikacyjnych, związanych zarówno z odbiorem, jak i tworzeniem własnych tekstów. Służy temu również dalsze rozwijanie umiejętności retorycznych, które pozwalają nie tylko na tworzenie własnych wypowiedzi, ale kształtują umiejętności polemiczne oraz pozwalają rozpoznać próby manipulacji i skutecznie się im przeciwstawiać.

Wspieranie rozwoju kultury językowej ucznia pozwala na uwrażliwianie go na piękno mowy ojczystej.

Ważnym zagadnieniem w ramach nauczania języka polskiego jest rozwijanie i ukierunkowanie samokształcenia ucznia. Sprzyja ono realizacji własnych zainteresowań i ambicji, otwiera przed uczniem możliwość uczestnictwa w kulturze i życiu własnego regionu, kształtuje potrzebę samorozwoju. Stanowi również naturalne wsparcie dla zintegrowanego kształcenia kompetencji interpretacyjnej, językowej i komunikacyjnej ucznia.

Wykaz lektur dla uczniów szkoły ponadpodstawowej złożony jest z pozycji obowiązkowych i uzupełniających (do wyboru przez nauczyciela), a jego trzon stanowią wybrane dzieła klasyki polskiej i światowej oraz utwory literatury współczesnej.

Czy chciałbyś zapoznać się z listą dobrych powodów, aby przyłożyć się do nauki polskiego i literatury w szkole średniej? A może już to wiesz i potrzebujesz pomocy w przygotowaniu się do egzaminów z języka polskiego?

Ucz się polskiego za rogiem. Wpisz np. korepetycje język polski Kraków w wyszukiwarkę Superprof i idź na zajęcia w okolicy.

Typowe rzeczy do nauki dla języka polskiego w szkole średniej

Podstawa programowa dla szkoły ponadpodstawowej: liceum ogólnokształcącego i technikum przywraca chronologiczny układ treści, który pozwala na poznawanie utworów literackich w naturalnym porządku, tak jak one powstawały z uwzględnieniem różnorodnych kontekstów, w tym kulturowych, historycznych, filozoficznych. Jednocześnie należy podkreślić, że nauczanie języka polskiego na tym etapie edukacyjnym nie może sprowadzać się jedynie do uczenia historii literatury, może to bowiem prowadzić do encyklopedyzmu czy mnożenia faktów. Chronologia ma stanowić punkt odniesienia, umożliwić rozwijanie świadomości historycznoliterackiej uczniów, co powinno dokonywać się poprzez porównywanie zjawisk literackich w czasie. Należy przyjąć perspektywę współczesną jako punkt wyjścia do wprowadzania do tradycji.

Kształcenie literackie i kulturowe w liceum ogólnokształcącym oraz technikum powinno akcentować egzystencjalne aspekty doświadczenia siebie, innych, świata, otwierać ciekawą przestrzeń myślenia i wartościowania poprzez kontakty z wartościową literaturą i innymi tekstami kultury. Powinno równocześnie wprowadzać w tradycję jako strażnika pamięci zbiorowej, łącznika między dawnymi i współczesnymi latami – przekaźnika treści wyróżnionych z dziedzictwa kulturowego jako społecznie ważnych i doniosłych, zarówno w czasie przeszłym, jak i współczesnym, w tradycję, która stanowi istotny czynnik procesów światopoglądowych, wpływających na kształtowanie się tożsamości człowieka. Czytanie tekstów literatury i kultury powinno nauczyć nie tylko dialogu z tradycją, ale inspirować do zadawania pytań dziełu warunkowanych osobistym i kulturowym kontekstem, rozumienia roli symbolu i metafory mających związek z wartościami kulturowymi (duchowymi), moralnymi i wartościami sacrum. Zadaniem szkoły ponadpodstawowej jest zatem kształtowanie kompetencji kulturowej: wiedzy i umiejętności oraz samodzielności w dostrzeganiu i interpretowaniu złożonych treści. Ma to szczególne znaczenie dla refleksji młodych ludzi zarówno nad kulturą współczesną, ale także nad kondycją człowieka we współczesnym świecie; nad istotnymi wyzwaniami świata, kultury, cywilizacji, jakim powinna stawiać czoła ludzkość.

Wpisz „korepetycje j polski” w wyszukiwarkę Superprof i znajdź nauczyciela dla siebie.

mężczyzna mówiący do pełnej sali osób przez mikrofon
Nauka języka polskiego może sprawić, że będziesz lepiej porozumiewać się z innymi. (Źródło: Unsplash)

Podstawa programowa kładzie duży nacisk na zapoznawanie uczniów z literaturą współczesną, dlatego też materiał literacki, poczynając od dzieł literatury starożytnej aż do literatury wojny i okupacji oraz utworów tematycznie z nią związanych, musi zostać zrealizowany w klasach I–III. Klasa IV liceum ogólnokształcącego oraz IV i V technikum w całości przeznaczone są na czytanie utworów literatury po 1945 r. oraz kształcenie i rozwijanie refleksji o ich związkach z tradycją literacką i kulturową.

Możesz się wiele nauczyć z rozwiązywania wcześniejszych arkuszy maturalnych!

Ważną rolę w edukacji polonistycznej powinno spełnić samokształcenie rozumiane jako przygotowanie do edukacji ustawicznej, czyli wychowania człowieka charakteryzującego się twórczym i dynamicznym stosunkiem do życia i kultury. Zadaniem szkoły staje się przygotowanie uczniów nie tylko do samodzielnego opanowania wiedzy, porządkowania, problematyzowania jej, lecz odejścia od encyklopedyzmu na rzecz uczenia się rozumiejącego, oceniania użyteczności i prawdziwości przekazywanych informacji, do przekonania, że człowiek powinien się uczyć planowania i urzeczywistniania własnej przyszłości. Ważną rolę w procesie samokształcenia pełni praca w bibliotece szkolnej i jej pomocnicza funkcja, a współpraca nauczyciela języka polskiego i nauczyciela-bibliotekarza powinna służyć rozwijaniu kompetencji uczniów.

Umiejętności nabyte na zajęciach języka polskiego na poziomie liceum i technikum

Jednym z ważnych zadań edukacji polonistycznej na III etapie edukacyjnym jest kontynuowanie kształcenia umiejętności świadomego posługiwania się językiem polskim.

Kluczowe w tym zakresie jest rozwijanie kompetencji językowej jako podstawy rozumienia tekstów, wypowiadania się ustnie i pisemnie w różnych formach, umiejętnego argumentowania swoich sądów i przekonań. Kompetencje językowe warunkowane znajomością gramatyki języka, jego zasobu leksykalnego i stylistyki, stanowią podstawę do rozwijania kompetencji komunikacyjnych. Świadomość sytuacji, w której odbywa się komunikacja, świadomość reguł, których wymaga komunikowanie się z otaczającym światem, nie tylko reguł gramatycznych, także zasad kultury języka, to podstawowa dla człowieka umiejętność we współczesnym świecie. Dopełnieniem kompetencji komunikacyjnej jest znajomość i stosowanie zasad ortografii i interpunkcji. Rozwijanie kompetencji językowych i komunikacyjnych ucznia warunkuje zatem kształcenie odbioru tekstów oraz ich tworzenie.

Integracja kształcenia językowego i literackiego jest warunkiem koniecznym w realizacji podstawy programowej i stanowi w dydaktyce istotny element procesu edukacyjnego ucznia. Pozwala ona nie tylko na bogacenie słownictwa ucznia, rozwój umiejętności komunikacyjnych, ale także umożliwia mu rozwijanie umiejętności interpretowania tekstów literackich i nieliterackich, rozwija skutecznie świadomość wartości, które opisuje język oraz wartości samego języka, a także pozwala na przeciwdziałanie próbom manipulacji językowej oraz związanej z nią przemocy, której źródłem może być język. Kształcenie językowe stanowi zatem istotny element budowania własnego systemu wartości, którego podstawą są prawda, dobro i piękno oraz szacunek dla drugiego człowieka.

Kompetencje językowe i komunikacyjne wiążą się ściśle z rozwijaniem umiejętności tworzenia własnych wypowiedzi. Sprzyja temu kształcenie umiejętności retorycznych oraz świadome wykorzystanie elementów retoryki w tworzeniu wypowiedzi ustnych i pisemnych, w których uczeń, podejmujący różnorodne problemy i dokonujący interpretacji różnorodnych tekstów i zagadnień, w sposób świadomy potrafi argumentować własne zdanie. Łączenie różnych obszarów kształcenia pozwala na integralne rozwijanie umiejętności uczniów i kształtowanie ich postaw.

Edukacja polonistyczna na III etapie edukacyjnym przygotowuje także młodych ludzi do świadomego odbioru, krytycznej analizy i przetwarzania przekazów i komunikatów medialnych. Uczniowie powinni rozumieć znaczenie i rolę mediów we współczesnym świecie, a także świadomie z nich korzystać.

Znajdź korepetytora w swoim mieście, wpisując np. korepetycje język polski Koszalin w wyszukiwarkę Superprof.

stare książki poukładane na półkach
Nauka polskiego wiąże się z czytaniem różnorodnej literatury. (Źródło: Unsplash)

Pamiętaj, aby zdawać sobie sprawę z tego, jak ważne jest przestrzeganie harmonogramu egzaminów maturalnych!

Dostępni najlepsi nauczyciele języka polskiego
Izabela
5
5 (38 ocen(y))
Izabela
180 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Martyna
5
5 (10 ocen(y))
Martyna
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Marek
5
5 (22 ocen(y))
Marek
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Anna
5
5 (31 ocen(y))
Anna
80 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Marta
5
5 (12 ocen(y))
Marta
60 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Radosława
5
5 (15 ocen(y))
Radosława
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Katarzyna
5
5 (22 ocen(y))
Katarzyna
160 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Irena
5
5 (23 ocen(y))
Irena
150 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Izabela
5
5 (38 ocen(y))
Izabela
180 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Martyna
5
5 (10 ocen(y))
Martyna
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Marek
5
5 (22 ocen(y))
Marek
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Anna
5
5 (31 ocen(y))
Anna
80 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Marta
5
5 (12 ocen(y))
Marta
60 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Radosława
5
5 (15 ocen(y))
Radosława
100 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Katarzyna
5
5 (22 ocen(y))
Katarzyna
160 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Irena
5
5 (23 ocen(y))
Irena
150 zł
/h
Gift icon
1-sza lekcja za darmo!
Zaczynajmy

Komisje egzaminacyjne oceniające egzaminy z języka polskiego

Centralna Komisja Egzaminacyjna

Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) jest polską instytucją, która ma na celu przygotowywanie i organizowanie zewnętrznego systemu oceniania (egzamin ósmoklasisty, egzamin maturalny oraz egzamin zawodowy), we współpracy z ośmioma Okręgowymi Komisjami Egzaminacyjnymi.

Jej główne zadania określa ustawa o systemie oświaty. Nadzór nad działalnością CKE sprawuje minister odpowiedzialny za oświatę. CKE została ustanowiona ustawą z dnia 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 1998 r. nr 117, poz. 759).

Do zadań CKE należy:

  • przygotowywanie i ustalanie materiałów egzaminacyjnych, w szczególności zadań i arkuszy egzaminacyjnych do przeprowadzania egzaminów zewnętrznych,
  • przygotowywanie i ustalanie zasad oceniania rozwiązań zadań egzaminacyjnych,
  • opracowywanie i ogłaszanie w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej informatorów dot. egzaminów zewnętrznych,
  • organizowanie druku i dystrybucji materiałów egzaminacyjnych,
  • analizowanie wyników egzaminów zewnętrznych,
  • składanie ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania corocznych sprawozdań dotyczących wyników egzaminów zewnętrznych,
  • przygotowywanie, we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, materiałów szkoleniowych dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów,
  • współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie egzaminowania,
  • inicjowanie lub organizowanie badań i analiz oraz opracowywanie nowych rozwiązań w zakresie egzaminowania,
  • realizowanie porozumień międzynarodowych i międzyresortowych w zakresie przeprowadzania egzaminów zewnętrznych,
  • ogłaszanie każdego roku w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:
    • komunikatu w sprawie harmonogramu przeprowadzania egzaminów zewnętrznych,
    • komunikatu w sprawie materiałów i przyborów pomocniczych, z których można korzystać na egzaminach zewnętrznych,
    • komunikatu w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminów zewnętrznych,
    • informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminów zewnętrznych.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna

Z kolei Okręgowa Komisja Egzaminacyjna (OKE) jest instytucją będącą pod nadzorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, bezpośrednio odpowiadająca za przygotowywanie i organizowanie zewnętrznego systemu oceniania (egzamin ósmoklasisty po szkole podstawowej, egzamin maturalny, egzamin zawodowy oraz egzaminy eksternistyczne) na obszarze objętym jej działalnością. W Polsce od 1999 r. istnieje osiem okręgowych komisji egzaminacyjnych. Główne zadania OKE określa ustawa o systemie oświaty.

Jak uczyć się języka polskiego w liceum i technikum?

Język polski, podobnie jak każdy inny przedmiot w szkole średniej, wymaga rozsądnej ilości nauki, jeśli chcesz uzyskać ocenę, którą można się naprawdę pochwalić, dlatego potwierdziliśmy, że żadna ilość godzin nie jest zbyt duża, jeśli chodzi o poświęcenie wolnego czasu na powtórkę.

Nauka musi obejmować znacznie więcej niż ponowne czytanie notatek z zajęć na kilka tygodni przed egzaminem lub czytanie przykładowych tekstów bez stosowania do nich żadnej teorii. Znajomość terminologii jest oczywiście konieczna, ale dobra nauka polega na tym, aby być proaktywnym i włożyć wysiłek, aby wyjść poza to, czego nauczano na zajęciach.

Znajdź zajęcia z polskiego w okolicy, wpisując np. korepetycje język polski Wrocław w wyszukiwarkę Superprof.

Przydatne wskazówki dotyczące nauki

Zrozumienie celów poszczególnych lekcji

Przede wszystkim powinieneś zawczasu poznać . Możesz to zrobić, sprawdzając schematy oceniania z poprzednich egzaminów, przeglądając arkusze z języka polskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym i omawiając wskazówki dotyczące powtórek z nauczycielem lub korepetytorem. Zainteresuj się również kluczami odpowiedzi, które są dobrym sposobem na zrozumienie, gdzie zdarzają się typowe błędy uczniów (zarówno merytoryczne, jak i dotyczące techniki egzaminacyjnej).

Poznanie literatury i terminologii

Choć może się to wydawać oczywiste, znajomość literatury i terminologii jest absolutnie niezbędna do powodzenia na egzaminie. Zwięzłe wyrażanie zdania jest również ważne, więc spróbuj przećwiczyć konstruowanie jasnych odpowiedzi, aby przekazać swój punkt widzenia i poprawić sposób, w jaki łączysz fakty w swoich odpowiedziach.

Ćwiczenie pisania

Jeśli od dłuższego czasu nie pisałeś eseju, poćwicz pisanie rozprawki długopisem! W dzisiejszych czasach bardzo łatwo jest napisać wypracowanie na komputerze, laptopie lub tablecie, ale będziesz musiał poświęcić mniej więcej dwie godziny na ręczne napisanie odpowiedzi na egzamin. Im lepiej wpasujesz się w klucz, tym więcej punktów możesz zdobyć.

Skonfigurowanie grupy naukowej

Jednym ze świetnych sposobów na zwiększenie efektywności nauki, a jednocześnie zabawę, jest tworzenie grup. Spotykanie się z osobami o podobnych poglądach, które podzielają wspólne zainteresowanie osiąganiem najlepszych ocen, może naprawdę zwiększyć Twoją samoocenę, nie wspominając o tym, że możecie uczyć się od siebie nawzajem. Możesz nie tylko nauczyć się od innych faktów na tematy, których sam mogłeś nie odkryć, ale możesz również skorzystać z wysłuchania opinii innych osób na tematy, aby wzmocnić swój dotychczasowy punkt widzenia.

Używanie fiszek

Chociaż fiszki wydają się teraz nieco przestarzałe, niektórzy uczniowie nadal uważają, że zapisanie kluczowych informacji może pomóc im mentalnie przygotować się do egzaminu. Fiszki mogą być szczególnie przydatne dla uczniów języka polskiego, którzy starają się zapamiętać listę skomplikowanej terminologii lub relacje postaci z danego utworu.

Rozsądne korzystanie z aplikacji

Wreszcie, możesz nie być aż tak zaskoczony, gdy usłyszysz, że istnieją teraz aplikacje, które można pobrać, aby pomóc Ci przygotować się do egzaminów.

Studia po intensywnej nauce języka polskiego w liceum

Zawsze lepiej jest wiedzieć o sobie więcej, niż wiedzą inni, a jak Polska długa i szeroka – Tobie nigdy nie było dość rodzimej literatury. A może obiektem Twojego zainteresowania jest język polski i jego rozwój na przestrzeni naszej historii? Jeśli tak, powinieneś zastanowić się nad studiami na kierunku filologia polska (polonistyka).

Absolwent kierunku filologia polska znajdzie zatrudnienie w/jako:
  • szkolnictwie
  • placówkach kulturalnych
  • wydawnictwach
  • czasopismach
  • mediach

Oprócz języka polskiego, absolwent powinien znać język obcy oraz umieć posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Jednym z podstawowych przedmiotów będzie również język łaciński z elementami kultury antycznej oraz wiedza o kulturze europejskiej.

Bardzo ważnymi przedmiotami będą przedmioty z zakresu historii Polski takie jak: dzieje polityczne, przemiany gospodarcze, społeczne i kulturowe na ziemiach polskich od czasów prehistorycznych po współczesność czy historia państwa polskiego i jego mieszkańców na tle dziejów Europy i świata, historia literatury polskiej – jak wiadomo – wiedza niezbędna do interpretacji dzieł literackich.

Z zakresu językoznawczego będziesz uczył się m.in. języka prasłowiańskiego, gramatyki i stylistyki historycznej języka polskiego oraz analizy tekstów staropolskich pod kątem historyczno-językowym. Z drugiej strony pojawią się też bardziej aktualne przedmioty takie jak gramatyka opisowa języka polskiego, kultura języka polskiego, stylistyka współczesna.

Absolwent powinien posiadać wiedzę i umiejętności w zakresie:
  • ogólne wykształcenie humanistyczne
  • językoznawstwa rodzimego
  • historyczną
  • kulturoznawczą
  • interpretacji dzieł literatury polskiej
  • znajomości myśli filozoficznej i jej nurtów

Poszukaj zajęć z polskiego po sąsiedzku, wpisując np. korepetycje polski Warszawa w wyszukiwarkę Superprof.

kobieta siedząca na kanapie z otwartą książką trzymaną w jednym ręku i gstykulująca drugą ręką
Możesz pomóc odzyskać czyjś głos, zostając logopedą. (Źródło: Unsplash)

Mity dotyczące nauki języka polskiego

„Jestem najlepszy z ortografii w mojej klasie, więc będę dobry z języka polskiego”.

Chociaż posiadanie naturalnej umiejętności dobrego używania gramatyki, słownictwa i interpunkcji przyniesie korzyści w zrozumieniu językoznawstwa, to nie wystarczy, aby przejść przez ten egzamin językowy. Będziesz musiał zademonstrować krytyczne myślenie, stosowanie teorii, stosowanie technik i wiele, wiele więcej podczas nauki języka polskiego w szkole średniej.

„Jeśli uczę się języka polskiego, oznacza to, że muszę zostać nauczycielem tego języka”.

Nic z tych rzeczy. Nauka języka polskiego otwiera wiele drzwi do bardzo zróżnicowanego wyboru ścieżek kariery. Możesz wybrać ścieżkę pisania, dobrze wykorzystać swoją wiedzę na temat mowy i fonetyki lub możesz chcieć zastosować swój cenny zestaw umiejętności w karierze w biznesie lub marketingu… możliwości są nieograniczone! Niezależnie od tego, co zdecydujesz się zrobić, kwalifikacje z języka polskiego wcale Cię nie powstrzymają.

„Język polskie jest trochę nudny”.

Będzie to zależeć od Twoich osobistych zainteresowań, ale większość uczniów języka polskiego uważa zajęcia za fascynujące i jest zmuszona dowiedzieć się więcej o języku, który nazywają swoim językiem ojczystym. Moduły obejmują szeroki zakres tematów, dlatego zawsze jest coś nowego i ekscytującego do nauczenia się.

Czy jesteś gotowy, aby rozpocząć krok po kroku naukę języka polskiego?

Lubisz ten artykuł? Oceń nas!

4,00 (2 ocen(y))
Loading...

Joanna Gałecka

Jestem ciekawą świata i bezpośrednią osobą. Moim chlebem powszednim są informacje. Dobry research to podstawa i zawsze znajdę coś ciekawego, niezależnie czy to na temat makijażu brwi, tresury psów, czy fizyki kwantowej.