Ogromna popularność serialu Gambit królowej na platformie Netflix sprawiła, że szachy znalazły się w międzynarodowym centrum uwagi bardziej niż jakikolwiek inny film, książka, turniej czy gracz.
Być może ma to coś wspólnego z tym, że główna bohaterka jest kobietą; w końcu świat szachowy może pochwalić się zaledwie 37 szachistami, którzy są kobietami, w porównaniu do męskich szachistów. To, czy jest w tym jakaś prawda, jest nieistotne. Ważne jest to, że dzięki temu serialowi szachy zyskały na popularności wśród wielu osób.
Tak więc, jeśli przeszukujesz sklepy internetowe w poszukiwaniu najlepszego zestawu szachowego, jaki możesz kupić - lub przeszukujesz strych i szafki w poszukiwaniu zestawu, który masz od dzieciństwa, będziesz chciał wiedzieć, jak grać, gdy znajdziesz to, czego szukasz. Prawdopodobnie najlepszym miejscem na rozpoczęcie jest poznanie każdego elementu: co może zrobić, ile ma mocy i jak może wpłynąć na twoją grę.
Zatrzymaj swój szachowy zegar i pozwól by Superprof wyjaśnił ci moc każdej figury szachowej.
Jak tylko zrozumiesz moc każdej figury, warto żebyś zapoznał się z notacją szachową oraz jak dobrze rozpocząć grę.
Krótki przegląd szachów
Szachy, jakie znamy, mają zaledwie około 6 wieków; wywodzą się z chińskiej gry zwanej xiangqi, która może oznaczać grę w słonie lub grę figurową, ponieważ ideogram reprezentujący te dwa słowa jest taki sam. Chiny przyjęły tę grę w VII wieku naszej ery, czerpiąc z jeszcze starszej gry rozgrywanej w Indiach i Persji.
‘’Zasadniczo szachy to gra strategii wojskowej zaprojektowana zgodnie z ówczesnymi armiami. ‘’
Kiedy myślimy o szachach przez pryzmat historii, ma to sens, że pionki byłyby pierwsze w bitwie, królowa mogłaby poruszać się praktycznie bez ograniczeń, a król musi być chroniony za wszelką cenę.
To może pomóc wyjaśnić, dlaczego, chociaż królowa ma zdolności regeneracyjne - gdy pionek przesunie się na ósmy rząd, zostaje awansowany do "rangi", której pragnie gracz awansowanego pionka, gra jest rozstrzygana tylko na podstawie opcji króla - pat lub szach mat.
Należy zauważyć, że często promowane pionki stają się królowymi, ale mogą być również promowane na skoczków, wieże lub gońców, zgodnie z decyzją gracza promowanego pionka. Jednak każdy gracz może mieć tylko jednego króla, więc pionek nigdy nie powinien być promowany na króla.
Myślenie o szachach w kategoriach historycznych pomaga również wyjaśnić, dlaczego figury zajmują miejsca, które zajmują.
Wieże reprezentują mury twierdzy, więc muszą stać po zewnętrznej stronie linii. Skoczek, ze swoją zdolnością do przeskakiwania przeszkód i podróżowania na duże odległości, nie musi znajdować się tak blisko władców, jak to tylko możliwe. Goniec, prawdopodobnie pełniący rolę doradców, powinni stać obok swoich panów, podczas gdy królowe, które w rzeczywistości stałyby naprzeciwko siebie, również muszą stanąć naprzeciwko siebie na planszy.
Cały rząd królewski stoi za linią pionków.
Pionek
Zwykle pierwszy w bitwie i w dużej mierze uważany za zbędny, pionek odgrywa jednak ogromną rolę w strategii szachowej gracza. Można na przykład preferować otwarcia, w których pionki królewskie przesuwają się o dwa pola do przodu lub przywoływać Obronę Sycylijską.
Mimo całej swojej potencjalnej mocy, pionki są najmniej mobilnymi figurami szachowymi. Mogą one wykonać ruch o dwa pola tylko raz, gdy opuszczają pozycję otwarcia. Następnie mogą poruszać się tylko do przodu, po jednym polu na raz, chyba że atakują. Następnie mogą poruszać się po przekątnej, ale nadal tylko o jedno pole na raz.
Nawet król ma większą swobodę ruchu, ponieważ również może poruszać się tylko o jedno pole na raz. Mimo to może poruszać się w dowolnym kierunku i na dowolne pole.
Należy pamiętać, że pionki mogą atakować tylko po przekątnej; jeśli zetkną się czołowo z pionem przeciwnika, ich ruch zostanie zablokowany, dopóki ten pion się nie poruszy. Takie ataki nie są jednak ograniczone do pionków przeciwnika. Mogą one atakować inne piony.
Pionki, przy całej swojej użyteczności, otrzymują tylko jeden punkt... chyba że są w stanie przemierzyć całą planszę, po czym mogą zostać awansowane.
Oczywiście, zanim uznasz pionki za całkowicie bezużyteczne, powinieneś dowiedzieć się więcej o popularnych strategiach szachowych, wdrażanych na wczesnym etapie gry, które opierają się na pozycji pionka.
Goniec
Pomyśl jeszcze raz o doradcach średniowiecznego króla: posiadali oni dużą wiedzę i prawdopodobnie byli całkiem biegli w opracowywaniu strategii, ale jeśli chodzi o działanie, chętnie pozwalali innym wykonywać brudną robotę. To samo można powiedzieć o szachowych gońcach.
Mogą one poruszać się tylko po przekątnej i muszą pozostać w swoim kolorze, co oznacza, że czarny goniec obok króla może poruszać się tylko po czarnych polach, podczas gdy biały goniec obok królowej może przemierzać planszę tylko po białych polach. Pomimo tych ograniczeń, gońce mogą podróżować tak daleko, jak chcą, zatrzymując się tylko wtedy, gdy zdobędą figurę… Lub gdy osiągną pozycję zamierzoną przez gracza.
Podobnie jak większość innych pionów, goniec nie może przeskakiwać pionów w swoim kolorze. Może to wyjaśniać, dlaczego otwarcie hiszpańskie jest najbardziej popularne; uwalnia ono białego gońca i królową, nie dając czarnym takiej samej przewagi.
Za swoją stosunkowo niewielką siłę w grze, każdy goniec otrzymuje trzy punkty.
Skoczek
Jest to jedyna figura szachowa, która nie dba o to, czy coś znajduje się przed nią. Rycerz, dzięki swojemu nietypowemu wzorowi ruchu, może przeskoczyć każdą inną figurę, białą lub czarną.
Rycerze poruszają się po dwóch polach na raz: jednym bocznym/prostym i jednym ukośnym, zasadniczo tworząc kształt litery L. Mogą poruszać się do przodu, do tyłu lub na boki, ale są niezrównani w dowodzeniu centrum planszy.
W zaledwie dwóch ruchach skoczek dowolnego gracza może zająć pozycję E4, cenne, strategiczne pole, które może pomóc w ustaleniu wyniku gry.
Och, prawdopodobnie będziesz musiał wiedzieć, co rozumiemy przez E4; dlaczego nie zapoznać się z naszym artykułem na temat notacji szachowej?
Niemniej jednak, skoczkowie nie są uważani za silne figury; ich wartość, podobnie jak gońca, jest ograniczona do trzech punktów.
Wyszukaj szachy online nauka na Superprof.

Wieża
Jak broniłoby się średniowieczne miasto bez murów? Jak poradziłby sobie król szachowy bez fortyfikacji ze strony swojego najbardziej wysuniętego pionka?
Odpowiedź na oba te pytania brzmi: nie najlepiej.
W przypadku wieży mamy do czynienia z poważną mocą!
Porusza się poziomo lub pionowo o dowolną liczbę pól, o ile jego ścieżka nie jest zablokowana przez pion w jego własnym kolorze. Dodatkowo zapewnia sekretne "wyjście" dla króla w tarapatach. Ruch ten nazywany jest roszadą, w której król i wieża (prawie) zamieniają się miejscami. Roszada może mieć miejsce tylko wtedy, gdy
- ani król, ani wieża nie ruszyły się z pozycji wyjściowej
- pomiędzy wieżą a królem nie ma innych pionów
- król nie jest w szachu
- król nie przejdzie przez żadne atakowane pole
- król nie wyląduje na "niebezpiecznym" polu.
Oczywiście roszada może mieć miejsce tylko raz na grę. To właśnie ta taktyka i wszechstronność wieży zapewnia jej pięciopunktową wartość.
Hetman (Królowa)
Tutaj leży prawdziwa szachowa potęga! Królowa ma największą mobilność - może poruszać się jak wieża lub goniec, niezależnie od strategii. Jedyną figurą, której nie może naśladować, jest skoczek; jego ruchy i moce są unikalne.
Nie może też przeskakiwać nad innymi figurami na planszy.
Mimo to królowa jest siłą stojącą za tronem. Otrzymuje pełne dziewięć punktów i jest celem każdego gracza.
Król
Choć najważniejszy, król nie jest bynajmniej najpotężniejszą figurą szachową. Może poruszać się tylko o jedno pole na raz - choć w dowolnym kierunku i jest stale zagrożony. Co więcej, jeśli jest w bezpośrednim zagrożeniu, musi zostać ostrzeżony, że jest pod kontrolą.
Każda strona może mieć tylko jednego króla; pionek nie może zostać awansowany na króla. Król nie może zostać schwytany, a gdy zabraknie mu bezpiecznych miejsc, do których może się przenieść w ograniczony sposób, gra się kończy.
Technicznie rzecz biorąc, pionek może być promowany na króla, ale gra niezmiennie zakończy się remisem. Poza tym, czy nie wiemy, co się dzieje, gdy dwaj królowie roszczą sobie prawo do tego samego tronu?
I odwrotnie, jeśli król może kontynuować ruch w nieskończoność, aby uniknąć schwytania, ale nie może pokonać przeciwnika, gra jest uważana za remis.
Królowi nie przypisuje się wartości punktowej.
Znajdź nauczyciela szachów w okolicy, wpisując np. „szachy Warszawa” w wyszukiwarkę Superprof.

Przypisy
Książka, na podstawie której powstał Gambit Królowej, została opublikowana w 1983 roku. Historia rozgrywa się na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku i opisuje wyczyny wybitnej szachistki.
Ta historia dziwnie przypomina trajektorię Bobby'ego Fischera w świecie szachów.
Stał się on sławny w epoce, w której rozgrywa się akcja serialu i wygrał swój pierwszy turniej arcymistrzowski, gdy miał zaledwie 14 lat... przypadkowo w wieku zbliżonym do Beth Harmon.
Jedna z fabuł dotyczy zmagań Beth z nadużywaniem substancji, których używa do maskowania lub wyciszania swoich problemów ze zdrowiem psychicznym. Bobby Fischer nigdy nie korzystał z narkotyków ani alkoholu, ale zmagał się ze zdrowiem psychicznym przez większość swojego dorosłego życia.
Wreszcie, Gambit Królowej ma taki sam efekt, jak Bobby Fischer po pokonaniu Borysa Spasskiego w 1972 roku: nowe pokolenie entuzjastów gier oddaje się temu, co New York Times nazywa "podobną manią szachową".
Czy jesteś takim entuzjastą? Dowiedz się więcej o strategii szachowej dla początkujących.