Czy niechęć do matematyki wpędza Was w depresję? Według Anne Siety, autorki Who's Afraid of Maths? bycie słabszym z matematyki w żaden sposób nie oznacza niższej inteligencji od kogoś, kto jest w niej dobry.
Naprawdę? Wielu mogłoby pomyśleć inaczej...
Jeśli nie lubicie matematyki, możecie mieć problemy z rozpoczęciem nauki, doświadczać niechęci oraz mieć trudności z utrzymaniem motywacji.
Czasami niechęć do matematyki ustępuje nawet bólowi, do tego stopnia, że gdy pomyślimy o teście matematycznym możemy tym doprowadzić do bólów głowy, brzucha, wymiotów czy nawet napadów lęku.
Na drugim końcu spektrum znajdują się miłośnicy pojęć matematycznych... ułamków ekwiwalentnych, geometrii, twierdzenia Pitagorasa i teorii liczb. Takie osoby cieszą się z perspektywy rozwiązywania nowych pytań matematycznych i wyzwań, jakie te niosą ze sobą.
Co odróżnia te dwa typy ludzi? Czy istnieją sposoby, które pomogą przezwyciężyć strach, aby lepiej radzić sobie z lękiem i paniką związaną z nauką matematyki?
Dlaczego niektórzy ludzie kochają matematykę, a inni się jej boją? Przyjrzyjmy się bliżej temu tematowi...
Czy złe doświadczenia w szkole mogą wywołać lęk przed matematyką?
Miłośnicy matematyki przyznają, że tradycyjna szkolna metoda uczenia się matematyki nie jest ich ulubioną.
Większość kursów matematyki postępuje zgodnie z modelem odkrywania, wyjaśniania reguł i treningu. W dużej mierze to oderwane od „rzeczywistego świata” podejście nie przyciąga uwagi uczniów, którzy woleliby podejście które byłoby bardziej praktyczne.
Na pierwszy rzut oka matematyka często wydaje się nudna, polegająca na wypełnianiu ćwiczeń z podręcznika i arkuszach pracy oraz odrabianiu pracy domowej, której celem jest jedynie przejście do następnego rozdziału.
W szkole zbyt często kojarzymy zdolności matematyczne z inteligencją. To także cecha, którą szkoły (jeszcze) traktują jako kryterium.
Podział na „dobrych” i „złych” uczniów jest również głęboko zakorzenioną częścią tradycyjnego myślenia szkolnego. W rezultacie uczący się, którzy pozostają w tyle, odczuwają frustrację, która często zamienia się we wstyd, przez co pracują z błędnym przekonaniem, że są mniej inteligentni.

Któż z Was, drodzy czytelnicy, nie denerwował się, gdy został poproszony o udzielenie odpowiedzi matematycznej na oczach 28 par oczu?
Psychologia lęku przed matematyką zaczyna się wcześnie, a sama matematyka opiera się na skumulowanej wiedzy, w której każdy rozdział musi zostać odpowiednio zrozumiany i opanowany, aby móc przejść do następnego.
Krótko mówiąc, jeśli zignorujecie fundamenty, nie będziecie w stanie zbudować wieży.
Trzeba działać jak najwcześniej, aby uniknąć ryzyka porażki, co również wpłynie na wybór przedmiotów, uczelni i szkolnictwa wyższego.
Nauka matematyki: wszystko w umyśle?
Ludzie dzielą się na takich, którzy są uzdolnieni matematycznie i tych, którzy z nią walczą.
Czym zatem jest ta tajemnicza cecha, która sprawia, że niektórzy wydają się posiadać niezwykłe zdolności?
Ci, których nie zrażają nieznane zmienne, często twierdzą, że nigdy nie mieli trudności z matematyką i od najmłodszych lat pasjonowali się liczbami.
Według Floriana, doktora matematyki, wszystko zaczyna się od tych pierwszych zagadek w podstawówce: „Jeśli Piotr ma 10 kulek, a oddaje 3…”.
Na uniwersytecie odkrył coś, co nazywa „wspaniałymi przedmiotami”, prawdziwe dowody i nie tylko.
Do dziś z zachwytem zagłębia się w matematykę. Co dokładnie wyróżnia go i ludzi takich jak on?
Aby być biegłym w matematyce, potrzeba umiejętności syntetyzowania informacji, wyczucia intuicji i, ku zaskoczeniu wielu osób, kreatywności.
Powinniście zapoznać się również z kreatywnymi narzędziami i aplikacjami, które mogą sprawić, że nauka matematyki będzie przyjemniejsza...

Czy Einstein nie był wielkim marzycielem?
Nie możemy po prostu powiedzieć, że wszyscy matematycy używają bardziej lewej półkuli, która jest odpowiedzialna za zdolności językowe i logiczne myślenie. W rzeczywistości dwie półkule mózgu pracują obok siebie. W związku z tym trafniej byłoby powiedzieć, że w pełni wykorzystujemy obie półkule naszego mózgu, czy to w matematyce, czy nie.
Dlaczego nauka matematyki jest bolesna dla ludzi?
Badanie opublikowane przez University of Chicago w 2011 r. wykazało, że ból fizyczny może wynikać z aktywnego oczekiwania na ćwiczenia. Innymi słowy, myślenie o sytuacjach stresowych aktywuje obszar mózgu związany z bólem.
Podnoszące na duchu, prawda?
Podobnie strach przed matematyką jest również związany z emocjami.

W rzeczywistości, matematyka wiąże się z negatywnymi emocjami, które mogą sparaliżować ucznia, unieruchamiając go w obliczu trudnego problemu matematycznego.
Podobnie traumy doświadczane w szkole - takie jak przerażający wstyd, podczas próby rozwiązania problemu matematycznego na tablicy na oczach wszystkich swoich kolegów z klasy, lub zbesztanie przez nauczyciela, który nie rozumie, jak uczeń może nie rozumieć podanych pojęć matematycznych - mogą pozostawić po sobie znaczący ślad.
Niechęć do matematyki może skutkować niepowodzeniem w matematyce jak i konsekwencjami, które omówiliśmy wcześniej.
Dlaczego niektórzy ludzie nienawidzą matematyki?
Matematyka to dyscyplina wymagająca wysiłku, regularnej praktyki, treningu i pamięci.
Niektóre osoby, które potrafią przykładać się do innych przedmiotów, są sparaliżowane własnym działaniem, jeśli chodzi o matematykę, uniemożliwiając normalne postępy w nauce.
Blokady poznawcze związane z matematyką są często związane z bolesnymi wspomnieniami konkretnych nauczycieli matematyki, którzy mogli być pogardliwi, surowi, pozbawieni uśmiechu, lub niemili. Na pewno Wy również możecie sobie przypomnieć jakiegoś nauczyciela, który posiadał choćby jedną z tych cech.
Niektórzy wybitni badacze stwierdzili nawet, że nie ma matematyki bez łez: tyle samo wymaga radość odkrywania.
Z racji tego, że matematyka jest abstrakcyjną dyscypliną, zamykając się na nauczyciela, zamykacie się na matematykę.
Co więcej, często dzieci nie otrzymują pomocy matematycznej, której potrzebują. Dlatego ważne jest, aby nie dopuścić do powstania fobii lub problemu związanego z relacjami. Rodzice powinni poświęcić czas na omówienie tych kwestii z nauczycielami swojego dziecka, wprowadzić system wsparcia w domu, a w razie potrzeby sięgnąć po pomoc do psychologa dziecięcego.
Czy można przezwyciężyć strach przed matematyką?
Czasami prywatne korepetycje matematyka nie są magiczną różdżką potrzebną do rozwiązania psychologicznej blokady w matematyce i konieczne jest skorzystanie z pomocy psychologa w przypadku problemów dziecka. Anne Siety zaproponowała kategoryzację błędów, która mówi wiele o stosunku dzieci do matematyki:

- Nieistotne lub małe błędy;
- Błędy progresji: pomyślne uczenie się nowej zasady, zapominając o poprzedniej;
- Błędy stylistyczne: pomyłki językowe.
Rola rodziców jest kluczowa w odzyskaniu przez dziecko wiary we własne możliwości.
Nawet ktoś, kto nie jest utalentowany matematycznie, może osiągnąć wysoki poziom, gdy jego/jej blokady zostaną usunięte.
Oto kilka sztuczek dla tych, którzy nauczają matematyki, aby pomóc uczniom wrócić na właściwą ścieżkę:
- Zawsze doceniajcie i podkreślajcie obszary sukcesu;
- Wyróżnijcie próby ucznia, aby odnieść sukces podczas lekcji;
- Nigdy nie karzcie uczniów,
- Słuchajcie ich obaw i zmartwień;
- Uczyńcie matematykę grą z łamigłówkami, quizami, zabawnymi pytaniami i fiszkami. I tak właśnie można uczyć się matematyki podczas zabawy!
Na pytanie „Dlaczego matematyka przemawia do jednych, a innych przeraża?”, jest wiele odpowiedzi.
Po pierwsze, pojawia się kwestia naturalnych uzdolnień: podstawowa umiejętność uczenia się matematyki; zdolność do abstrahowania i rozumowania oraz rozumienia logiki.
Po drugie, może wiązać się z traumą doświadczaną podczas nauki matematyki w pierwszych latach szkoły, metodami słabo odpowiadającymi predyspozycjami poznawczymi niektórych dzieci (na przykład marzycieli lub dzieci nadpobudliwych). Te lęki mogą często wpływają na jakość uczenia się.
Czy rozwiązywanie problemów sprawia Wam problemy?
Najważniejsza jest umiejętność jak najszybszego rozpoznania trudności w matematyce, aby wdrożyć odpowiednie rozwiązania, od jednorazowej konsultacji psychologicznej w celu pokonania blokad matematycznych, po prywatne lekcje oferowane przez Superprof!
Należy pamiętać, że odpowiednie korepetycje matematyka i różne metody nauczania mają ogromne znaczenie w odbieraniu matematyki przez uczniów. Dlaczego by nie przezwyciężyć swojego strachu, korzystając z lekcji matematyki online?









