„Matematyka po prostu nie jest dla mnie, nigdy jej nie zrozumiałem/am!” - Brzmi znajomo? Na pewno powiedzieliście coś podobnego na pewnym etapie swojej przygody z matematyką.
Ze wszystkich dyscyplin nauczanych w szkole strona teoretyczna i praktyczna matematyki wyróżnia ją jako przedmiot.
Matematyka jest uważana za przedmiot rządzący naukami ścisłymi, ponieważ zajmuje się wszystkim, od liczenia do prawdopodobieństwa, podstawowej algebry, ułamków i rozumowania matematycznego.
Ale jaka jest Wasza znajomość matematyki?
Zwykle, jeśli chodzi o naukę matematyki, wyróżnia się dwie kategorie:
- Macie talent do matematyki i rozumiecie wszystko, co oznacza, że zawsze otrzymujecie najwyższe oceny. Matematyka jest dla Was ekscytująca i nigdy nie martwicie się o to, że nie będziecie nadążać za kolegami z klasy!
- Matematyka po prostu nie jest Waszą mocną stroną, dlatego często zostajecie w tyle. Być może w przeszłości zmagaliście się z niektórymi kluczowymi kwestiami, takimi jak tabliczka mnożenia lub twierdzenie Pitagorasa, które uniemożliwiły Wam położenie solidnych podstaw, na których można budować swoją wiedzę.
Może się więc wydawać, że czarno-biały charakter matematyki odnosi się również do tych, którzy się jej uczą: albo jesteście na nią przygotowani, albo nie.
Ale dlaczego miałoby Was to powstrzymać przed próbami podbicia matematyki?
Nie ma absolutnie żadnego powodu, aby bać się liczb - nie gryzą!
Jeśli na myśl o nauce matematyki czujecie się przytłoczeni lękiem przed porażką a nawet macie fobię, prawdopodobnie Wasze problemy wynikają z niskiej pewności siebie lub braku strategii uczenia się, które pasują do Waszego stylu uczenia się.
Utrzymywanie pozytywnego nastawienia i podejście do tematu z innej perspektywy pomoże Wam łatwo wrócić na ścieżkę doskonalenia umiejętności matematycznych.
Próby i błędy pomagają w rozwoju mózgu
Profesor Jo Boaler, która uczy matematyki w Stanford, przyjrzała się przyczynom, przez które dzieci mają problemy z uczeniem się tego przedmiotu.
Kiedy siedmioletni syn jednego z jej kolegów oświadczył, że nie lubi już matematyki, matka zapytała go dlaczego. Jego odpowiedź brzmiała „ponieważ nauczycielka zawsze prosi uczniów o odpowiedzi, nie ucząc nas niczego”.
Ta historia, podobnie jak tysiące innych, pokazuje, co dzieci ze szkół podstawowych mogą myśleć, że cel matematyki może być dość mglisty w porównaniu z innymi przedmiotami.
Jeśli naprawdę chcemy mieć pewność, że każde dziecko otrzyma najlepszą możliwą edukację matematyczną, będziemy musieli zmienić nasze podejście.
Istnieje mit, że niektórzy ludzie są stworzeni do matematyki, a inni nie - ale w rzeczywistości jest to tylko mit.
Tak naprawdę nie ma czegoś takiego jak „mózg matematyczny”. W rzeczywistości opanowanie matematyki sprowadza się do znalezienia odpowiedniej metody nauczania dla każdej osoby.
Rozwiązując arkusze matematyczne za pomocą zindywidualizowanej metody, możecie zostać prawdziwymi matematykami!
Neuoronaukowe podejście pomogło zidentyfikować silny związek pomiędzy opinią ucznia na temat jego samego a jego sukcesem w szkole.
Znajdź lekcje matematyki w okolicy, wpisując np. „korepetycje matematyka Poznań” w wyszukiwarkę Superprof.

Nauka dowiodła, że ludzki mózg jest zdolny do wzrostu zarówno fizycznego, jak i pojemnościowego, a także kurczenia się, w zależności od tego, w jaki sposób jest używany.
Zjawisko to pokazało badanie londyńskich taksówkarzy, którzy musieli zapamiętać każdą londyńską ulicę, aby uzyskać prawo jazdy. Pojemność mózgu (dzięki hipokampie) wzrosła, podczas gdy liczba emerytowanych kierowców, którzy nie potrzebowali już tych informacji, zaczęła się kurczyć.
Jeśli chodzi o pojęcia matematyczne, metoda prób i błędów oznacza, że mózg rozwija się z powodu podwyższonego poziomu koncentracji, który towarzyszy w czasie próby rozwiązania problemu algebraicznemu lub zrozumieniu, gdzie popełniło się błąd w rachunku różniczkowym. Wysoki poziom aktywności mózgu powoduje namnażanie się neuronów, co oznacza, że następnym razem, gdy spróbujecie rozwiązać podobny problem, możecie uzyskać poprawną odpowiedź w jeszcze krótszym czasie.
Chociaż niekoniecznie oznacza to, że popełnianie błędów matematycznych da Wam dar do matematyki. Pokazuje to, jak niektóre podejścia mogą być bardziej skuteczne w przezwyciężaniu blokad matematycznych.
Metoda prób i błędów działa dla wszystkich rodzajów dyscyplin matematycznych, w tym geometrii, funkcji wielomianowych, równań różniczkowych, mnożenia i dzielenia, równań kwadratowych, a nawet wykresu paraboli!
W świecie, w którym celem jest doskonałość, a grą wydajność, uczenie się w ten sposób pokazuje inną stronę niż uczenie się matematyki, gdzie błąd niekoniecznie jest czymś złym.
Metoda Boaler do nauki matematyki
Inne badanie dotyczące dzieci uczących się matematyki wykazało, że mózgi osób, które napotkały problemy w tym temacie, zachowywały się inaczej niż mózgi dzieci, które wykazały wysokie umiejętności matematyczne.
Zjawisko to zauważyła prof. Jo Boaler, która zauważyła, że różne obszary mózgów dzieci zapalały się, gdy próbowały rozwiązać zestaw pytań matematycznych.
Metody nauczania Boaler obejmują wizualne przedstawianie matematyki i monitorowanie postępów uczniów poprzez regularne omawianie ich poglądów na ich mocne i słabe strony. Badanie tych metod wykazało, że każde dziecko jest w stanie zrozumieć matematykę, gdy nauczanie jest dostosowane do jego potrzeb.
Prof. Boaler szacuje, że tylko 2-3% populacji doświadcza prawdziwych trudności w nauce matematyki, a zatem reszta populacji jest w pełni zdolna do nauki tego przedmiotu.
Ludzie, którzy uczyli się matematyki przy użyciu tradycyjnych metod uczenia się, często są zaskoczeni, gdy poznają metodę wizualną, ponieważ jest to sprzeczne ze zrozumieniem przez ich mózgi wewnętrznych zasad matematyki. Dzieje się tak, ponieważ część mózgu wykorzystywana do wizualizacji jest zupełnie inna niż część zajmująca się liczbami.
I właśnie dlatego kolorowe, angażujące i angażujące aplikacje i narzędzia dla młodszych uczniów matematyki są tak wielkim sukcesem!

Powodem, dla którego te metody są tak skuteczne, jest to, że zachęcają obie połówki mózgu do współpracy. Lewa półkula czerpie korzyści z kreatywności prawej półkuli, więc dla osób, które uczą się wizualnie lub kreatywnie, jest to niezwykle przydatne.
Nauka matematyki wymaga pozytywnego stanu umysłu
Coraz więcej nauczycieli dostrzega, jak wiara uczniów w siebie może wpływać na ich postępy w matematyce.
Podejście do zagadek matematycznych z pozytywnym stanem umysłu zmienia proces uczenia się i zapewnia uczniom lepsze wyniki.
W miarę jak rośnie uznanie dla znaczenia tego pojęcia, nauczyciele szukają sposobów na wprowadzenie tego podejścia na zajęcia.
Według prof. Boalera dzieci są bardziej zdolne do uczenia się matematyki niż jakiegokolwiek innego przedmiotu.

Nauczyciele często nie dostrzegają potencjału drzemiącego w dziecku i wątpią w jego zdolność do osiągania wyższych poziomów w szkolnej matematyce. Stwarza to problem dla dzieci, których uczą, które z kolei zaczynają mieć te same przekonania na swój temat.
Boaler mówi, że trudności w tworzeniu pozytywnego nastawienia pojawiają się, gdy dzieci spotykają się z pytaniami typu tak/nie, ponieważ odpowiedzi są albo całkowicie poprawne, albo całkowicie błędne, więc nie ma podstaw do konstruktywnego uczenia się.
Proponuje on zatem alternatywę wizualną, w której edukator pracuje z uczniami, aby nawiązać dialog, który oferuje różne punkty widzenia, a tym samym różne sposoby rozwiązania problemu matematycznego.
Więc zamiast siedzieć nad niekończącymi się arkuszami matematycznymi i quizami na temat dodawania i odejmowania, trójkątów, zadań tekstowych, pola powierzchni, symboli matematycznych, określania czasu i nierówności liniowych, tylko po to, by spotkać się z odpowiedzią tak lub nie, uczniowie powinni być w stanie aktywnie rozwiązywać problemy w postaci np. gier.
Pozostawienie uczniom możliwości znalezienia własnych rozwiązań w interaktywnych grach matematycznych pozwala im wykorzystać swoją kreatywność i poprawić umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych, jednocześnie pomagając im poznać preferowane strategie uczenia się. Ta metoda pomoże uczniowi docenić zastosowania matematyki w prawdziwym życiu.
Zabawne gry matematyczne dla dzieci, takie jak bingo matematyczne, mogą być szczególnie pomocnym źródłem informacji, jeśli jesteście rodzicami, nauczycielami matematyki lub nauczycielami online i chcecie zachęcić na przykład do powtórki z matematyki tematów poruszanych na zajęciach, istnieje wiele stron internetowych o tematyce matematycznej, takich jak SzaloneLiczby.pl lub poki.pl, które oferują gry matematyczne online i pomoce matematyczne.
Nauka matematyki bez presji
Oczywiście czasami presja może działać w pozytywny sposób i motywować do lepszego działania i przemawia do naszej konkurencyjnej strony.
Jednak inne badanie przeprowadzone przez prof. Jo Boaler z University of Chicago wykazało, że ciągła presja, a zwłaszcza stres wywołany ograniczeniami czasowymi, może w rzeczywistości powodować blokadę psychiczną. Skutkiem tego jest to, że mózg nie jest w stanie być w 100% sprawny w swoich procesach.
Jeśli chodzi o matematykę w szkole i kursy matematyczne, przeszkody spowodowane presją są bardzo powszechne.
Dotyczy to w szczególności dzieci, które cierpią z powodu lęku szkolnego lub którym brakuje pewności siebie.
Dość często nauczyciel matematyki wzywa swoich uczniów, aby odpowiadali na pytania przed kolegami z klasy. Ten obraz wzmacnia ideę, że najbardziej liczy się szybkość obliczeń.
Ironia polega na tym, że nawet matematycy z doktoratem z matematyki nie przetwarzają liczb o wiele szybciej niż reszta populacji, po prostu używają pewnych mentalnych technik matematycznych, aby ułatwić sobie obliczenia. Nie trzeba być geniuszem matematycznym – takich technik może nauczyć się każdy, aby uczynić arytmetykę mentalną bardziej wydajną.
PISA dla Nauczania Matematyki
PISA (ang. Programme for International Student Assessment) to międzynarodowe badanie koordynowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Jego celem jest uzyskanie porównywalnych danych o umiejętnościach uczniów, którzy ukończyli 15. rok życia w celu poprawy jakości nauczania i organizacji systemów edukacyjnych.
PISA jest uważana za wyznacznik wyników w wielu przedmiotach, w tym w matematyki, w wielu krajach na całym świecie. Co więcej jest bardzo interesującym badaniem dla tych, którzy chcą zobaczyć, jak dany kraj radzi sobie na światowej scenie.
Badania przeprowadzone przez PISA pokazują, że dzieci mieszkające w krajach, w których matematyki uczy się poprzez zapamiętywanie, plasują się najniższych miejscach. Z drugiej strony ci, którzy przyjmują inne podejście i postrzegają matematykę jako sieć różnych procesów, które podlegają tym samym regułom, radzą sobie znacznie lepiej.
Badania PISA wykazały również, że powtarzanie zadań jest nieefektywnym sposobem uczenia się.
Więc zapomnijcie o nauce tabliczki mnożenia na pamięć i skorzystajcie z fajnej gry matematycznej online. Uczniowie potrzebują produktywnego sposobu podejścia do problemów matematycznych z różnych perspektyw, aby uzyskać tę samą odpowiedź, a także jasne wyjaśnienia każdego procesu matematycznego.

Metodologia uczenia się przez działanie Jo Boaler zrewolucjonizowała sposób nauczania matematyki w USA. Boaler napisała kilka książek dla nauczycieli, którzy chcą wykorzystać jej metody w klasie. Co więcej oferuje także bezpłatne lekcje matematyki online.
Ponad sto tysięcy instytucji edukacyjnych wypróbowało metody Boaler, a niedawne badanie wykazało, że 96% ich uczniów ma nadzieję kontynuować naukę matematyki, nawet jeśli napotkali po drodze trudności.
Czy uczenie się matematyki jest stresujące dla nauczyciela matematyki?
Co zabawne, sami nauczyciele matematyki mogą się niepokoić, jeśli chodzi o niektóre tematy. Dzieje się tak zwykle dlatego, że ich zrozumienie opiera się na tym, jak nauczyciele uczyli ich, gdy byli młodsi, przy użyciu przestarzałych i nieefektywnych metod.
Wydaje się, że wśród najbardziej dotkniętych tym problemem są nauczyciele szkół podstawowych.
Praca nad komunikacją i wizualizacją oraz omawianie różnych rozwiązań problemów matematycznych są nieocenione dla dzieci uczących się matematyki. Zachęcanie do kreatywności i opracowanie najlepszej indywidualnej strategii uczenia się dla każdego ucznia pomoże w nauce w dłuższej perspektywie.
Skuteczna nauka zaczyna się od pozytywnego stanu umysłu.
Nauczyciele mogą zastosować nowe metody nauczania, aby pokazać dzieciom, że matematyka też może być zabawna!
Podejście do programu nauczania matematyki oczywiście musi się zmienić, jeśli wszystkim dzieciom mają być zapewnione równe szanse uczenia się. Wykazano, że nauczanie matematyki w uniwersalny sposób jest znacznie mniej skuteczne niż pomaganie uczniom w zrozumieniu, jak działa matematyka i jak ma ona znaczenie w ich codziennym życiu. W tym miejscu pojawia się indywidualne podejście do korepetycji. W klasie liczącej około 30 uczniów nauczycielom trudno jest odpowiedzieć na konkretne potrzeby każdej osoby, więc uczniom, którzy martwią się pozostawaniem w tyle za rówieśnikami lub potrzebują pomocy ich praca domowa z matematyki, korepetycje matematyka mogą być odpowiedzią.
Indywidualne korepetycje są często najlepszą formą adaptacyjnego uczenia się, ponieważ korepetytor skupia się na każdym z uczniów, a nie na podręcznikach. Otrzymanie prywatnej pomocy matematycznej pozwala dzieciom i dorosłym doskonalić swoje umiejętności i nabierać pewności siebie w nauce matematyki.
Korepetycje matematyka mogą pomóc wszystkim ludziom, nie tylko uczniom podstawówki, ale także studentom i dorosłym!
Uczcie się matematyki online lub prywatnie z korepetytorem matematyki i odkryjcie w sobie maniaka matematyki!









