Czy Przyczyniasz Się Do Kreowania Niepochlebnego Wizerunku Wegan?

Weganie mają często negatywną opinię. Ale dlaczego zastępowanie produktów pochodzenia zwierzęcego i nabiału, pokarmami roślinnymi, miałoby obrażać innych ludzi wokół?

Dlaczego weganin powinien być traktowany inaczej niż wegetarianin, peskatarian lub jakakolwiek inna osoba? Być może otaczające ich osoby zdają sobie sprawę z prawdopodobieństwa, że nie troszczą się oni o dobro planety, w równym stopniu co ludzie nie jedzący mięsa? Czy też uważają, że osoby szukające diety opartej na roślinach i promujące koniec okrucieństwa wobec zwierząt szukają tylko uwagi?

Bycie weganinem w ostatnim dziesięcioleciu nie mogło być łatwe w kraju, który jest zazwyczaj dość różnorodny, jeśli chodzi o gotowane jedzenie, znane ze schabowego i ziemniaków, polskich śniadań, niedzielnych pieczeni, ciast, ciastek i codziennej kawy. Ale dlaczego tak wiele osób wybrało ten styl życia? A czym dokładnie jest wegańskie jedzenie?

Danie z kawałkiem mięsa, średniowypieczonym, na białym talerzu.
Dla weganina to danie jest widokiem nie do przyjęcia. Ale kiedy inni zrozumieją zalety diety bezmięsnej? | źródło: Unsplash - Jason Leung

Ograniczało to wybór miejsc, w których mogłeś jeść, gdzie robiłeś zakupy, i do pewnego stopnia, jak żyłeś swoim codziennym życiem i wykonywałeś obowiązki w domu. Jednak obecnie, większość ludzi akceptuje wegan, tak samo jak powszechną zachodnią dietę (dieta bogata w białko zwierzęce) i dochodzi do wniosku, że osoby te po prostu wybrały zdrowszy styl życia.

Jeśli nie przestrzegasz konkretnej diety i pociągają cię wegańskie potrawy z powodu tego, co słyszałeś o okrucieństwie wobec zwierząt i licznych korzyściach dla zdrowia, czytaj dalej, aby poznać więcej powodów, opowiadających się za zastąpieniem zwykłych posiłków, wegańskimi przepisami. Jeśli jesteś już fanem owoców i warzyw, prawdopodobnie będziesz zachwycony wegańskimi daniami.

Należy pamiętać, że produkty przyjazne dla wegan, takie jak tofu, soja, orzechy włoskie i szpinak, nie są tak obrzydliwe, jak się wydaje! Co więcej, w połączeniu z innymi składnikami, można je przekształcić we wspaniałe źródła białka, dobre źródła wapnia i wielu więcej składników, których ludzkie ciało potrzebuje do funkcjonowania.

Podczas gdy twoje etyczne podejście do jedzenia może nie uratuje planety, możesz przynajmniej zyskać oszczędzając sobie wielu poważnych problemów zdrowotnych. Otyłość jest nie tylko dużym problemem wśród dzieci i dorosłych w tym kraju, ale o wiele więcej chorób związanych z dietą można łatwo uniknąć poprzez większą świadomość odżywiania i dietetyki.

Stań się lepszym kucharzem wegańskim, biorąc lekcje gotowania.

Prawdziwy Eksperyment Wellness: Od Sceptycyzmu Do Przekonania

Jeśli zdarza ci się czytać prasę zagraniczną, być może natknąłeś się na artykuł Anny Magee z 2015 roku w czasopiśmie The Telegraph, w którym twierdzi, że przejście na weganizm, nawet tylko przez dwa miesiące, zmieniło jej życie na dobre.

Statystyczna mięsolubna Anna podjęła 60-dniowe wyzwanie bezmięsnego i bezmlecznego jedzenia, przechodząc na całkowicie wegańską dietę, aby dowiedzieć się, dlaczego niektórzy z największych celebrytów na świecie skłaniają się ku temu szaleństwu. Ale czy to naprawdę tylko głośny trend? Anna dowiedziała się na własnej skórze.

Obserwując przestrzegających diety wegańskiej Beyoncé i Jared Leto, którzy jako gwiazdy są najbardziej podziwiani za swój wygląd, można dojść do wniosku, że w wegańskiej diecie musi być coś więcej niż tylko pogłoska. A jeśli ich gładka skóra i lśniące włosy, są wynikiem unikania mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, może warto wziąć z nich przykład!

Chociaż na początku zachowywała sceptycyzm, Anna zauważyła ogromną zmianę w swoim ciele i poczuciu własnej wartości przez sześć tygodni w diecie bezmięsnej, ponieważ straciła 2 kg masy ciała i pozbyła się bólów mięśni. Zastępując białko zwierzęce zdrowymi węglowodanami, wzbogaconą żywnością i zielonymi warzywami, poczuła się bardziej energiczna, lżejsza, zwinniejsza i nie cierpiała już na zespół napięcia przedmiesiączkowego.

Pod koniec półtora miesięcznej podróży wegańskiej zrzuciła 6 kg, jej poziom cholesterolu spadł do zdrowej liczby, a trójglicerydy we krwi zostały również obniżone, co oznaczało, że w krótkim czasie udało jej się zredukować ryzyko wystąpienia chorób serca.

Pod koniec eksperymentu ze zdrową dietą, rozsmakowała się nawet w szerokiej różnorodności zielonych warzyw liściastych, które teraz zagościły w jej menu, nie chcąc już produktów mięsnych, które kochała! W rzeczywistości, chociaż teraz może jeść mięso i zdarza jej się to czasem, jak swobodnie przyznaje,  nie chce jednak jeść tyle białka pochodzącego z mięsa i jest zachwycona korzyściami wynikającymi z gotowania wegańskiego.

Czy Plan Diety Wegańskiej Jest dla Mnie Odpowiedni?

Ważne jest, aby wiedzieć, że chociaż życie wegańskie jest optymalne dla niektórych osób, inne mogą mieć problemy z poziomem żelaza, białka i witaminy B, jeśli będą stosować dietę wegańską o niskiej zawartości tłuszczu przez dłuższy czas, co oznacza, że potrzebują szeregu dodatkowych suplementów, aby zaspokoić swoje potrzeby żywieniowe.

Nie zalecamy wegańskiego jedzenia podczas ciąży lub karmienia piersią, ponieważ twoje ciało może nie być przyzwyczajone do zmian w przyjmowaniu składników odżywczych. Jeśli chcesz przyjąć zdrowszy styl życia, kiedy jesteś przy nadziei, spróbuj może przejść na dietę zbliżoną do wegetarianizmu (wprowadzając do swojej diety więcej warzyw liściastych, jedząc mniej potraw z mięsem lub po prostu próbuj jeść więcej roślin i mniej przetworzonego mięsa podczas wszystkich posiłków).

Kobieta w ciąży, z odłoniętym brzuchem.
Lekarze zalecają zdrowe odżywianie się w czasie ciąży, nie zalecają jednak przejścia na dietę wegańską, ponieważ twoje ciało może nie być przyzwyczajone do tej diety. | źródło: Unsplash - freestocks.org

Jeśli nie chcesz opierać swojej decyzji wyłącznie na doświadczeniach innych, posłuchaj faktów naukowych.

Szeroki zbiór dowodów sugeruje, że przestrzeganie diety wegańskiej może poprawić ciśnienie krwi, obniżyć ryzyko cukrzycy typu 2 i przyczynić się do zdrowej utraty wagi, w połączeniu z odpowiednim planem ćwiczeń.

Ograniczając spożycie mięsa i zwiększając ilość spożywanego błonnika i materii roślinnej, możemy zapewnić sobie lepsze perspektywy zdrowotne, takie jak znacznie mniejsze ryzyko wystąpienia chorób zagrażających życiu lub zmniejszających komfort życia, takich jak cukrzyca, wysokie ciśnienie krwi, niedoczynność tarczycy i rak.

Wegańska Dieta Jest Warta Wypróbowania!

Jak wspomniano wcześniej, nie musisz poświęcać życia jedzeniu sałatek, zup, komosy ryżowej, soi, nasion i orzechów (w dzisiejszych czasach możesz znaleźć super smaczne burgery wegetariańskie!). W zasadzie, wiele klasycznych deserów można odtworzyć w sposób przyjazny dla wegan i istnieją tysiące wegańskich przepisów na temat pieczenia online.

Samo Towarzystwo Wegańskie wie, że trzeba by przeprowadzić jakąś dużą interwencję marketingową w zakresie zdrowia na świecie, aby przekonać wszystkich w Polsce do przyjęcia diety wegańskiej w celu zmniejszenia fizycznego i środowiskowego wpływu tradycyjnej diety polskiej. Mimo to, nadal w okrojonym zakresie dokłada starań, aby kraj wiedział, jak korzystna może być dieta roślinna oraz zdrowe odżywianie.

W związku z tym kilka lat temu uruchomiono kampanię „Veganuary”, która ma zachęcić jak najwięcej ludzi do jedzenia wegańskiego tylko w styczniu, w nadziei, że dostrzegą korzyści zdrowotne płynące z wegańskiego jedzenia, poczują się lepiej, a następnie zdecydują się pozostać weganami.

W 2015 r. kampania liczyła 12 800 uczestników (prawie czterokrotnie więcej niż w roku uruchomienia), z czego ponad połowa postanowiła kontynuować filozofię przez pozostałą część roku.

Jeśli jesteś zainteresowany wzięciem udziału w najbliższym wegańskim styczniu lub po prostu chcesz dowiedzieć się więcej o kampanii, zajrzyj na stronę www.veganuary.com, która oferuje ciekawe fakty i ekscytujące przepisy, dzięki którym twój zapał do weganizmu pozostanie aktywny przez cały miesiąc styczeń i dłużej!

Styczeń 2019 miał być rekordowy dla organizacji charytatywnej, więc czy będziesz częścią tego rosnącego trendu i sprawi, że liczby na 2020 rok będą jeszcze bardziej imponujące? Jeśli mógłbyś uchronić się od chorób serca, dokonując tylko pewnych zmian diety, czy nie chciałbyś spróbować? Twoje zdrowie ma znaczenie, więc zacznij od zmiany diety, zanim będziesz musiał przejść na leki.

Kiedy Weganizm Znajduje Się w Świetle Reflektorów

Międzynarodowi sportowcy, tacy jak Meagan Duhamel, Zak Covalcik, Kara Lang, Mike Tyson są również mistrzami weganizmu, przy czym Tyson twierdzi, że jego dieta wegańska pomogła mu zrzucić ponad 60 kilogramów i osiągnąć optymalny poziom zdrowia i sprawności . Jest o wiele więcej sportowców, którzy dbają o utrzymanie zdrowego ciała, stosując dietę wegetariańską mieszaną wegańską, zalecaną przez specjalistów z branży dietetycznej.

Jednak nie tylko gwiazdy i sportowcy podnoszą profil wegetarianizmu i weganizmu. Towarzystwo Wegańskie potwierdza, że ​​co najmniej 500 000 mieszkańców Polski stosuje dietę wegańską, co oznacza wzrost o 150 000 osób od ubiegłej dekady. A zatem, gdy wzrost weganizmu jest wyraźnie widoczny w przypadku wielu ludzi, czy sklepy poszły w ich ślady?

Zalecenia Dotyczące Zdrowego Wegańskiego Stylu Życia

Podczas gdy lekarze zdają sobie sprawę, że plan diety wegańskiej niekoniecznie jest właściwym wyborem dla każdego, przynajmniej na dłuższy okres czasu, NFZ zawiera wytyczne dotyczące postępowania zgodnie z planem zdrowego odżywiania wegetariańskiego.

Niestety eksperci nie oceniają pozytywnie sugestii podanych na stronie i sugerują raczej oparcia się o bardziej rozbudowane źródło.

Najlepiej znaleźć odpowiedni przewodnik, w którym przedstawiono zalecenia, które zapewniają, że czerpiesz jak najwięcej z tej zmiany w wyborze jedzenia i że nadal znajdujesz się na zdrowej i zrównoważonej diecie.

Na przykład sugerują, że jesz co najmniej pięć porcji różnych owoców i warzyw każdego dnia; że opierasz swoje posiłki na węglowodanach skrobiowych, takich jak ziemniaki, makaron, chleb i ryż, wybierając w miarę możliwości produkty pełnoziarniste; że spożywasz niektóre substytuty nabiału, takie jak wegańskie jogurty, sery i mleko (najlepiej wybierając produkty o niskiej zawartości tłuszczu i bez cukru); że jesz fasolę i rośliny strączkowe, aby utrzymać poziom białka; że jesz oleje i produkty do smarowania (jednak w niewielkich ilościach); i wreszcie, że pijesz 6-8 szklanek wody dziennie.

Kluczem do dostarczania organizmowi odpowiednich składników odżywczych z wegańskich potraw jest zrozumienie, co składa się na zdrową i zbilansowaną dietę oraz planowanie posiłków w oparciu o tę wiedzę. Największe ryzyko dla wegan polega na tym, że mogą doświadczyć spadku niezbędnych składników odżywczych, takich jak wapń, żelazo i witamina B12.

Możesz wziąć lekcje gotowania i nauczyć się pysznych wegańskich przepisów na zbilansowaną dietę!

Słoiki z sokie, owoce i warzywa na stole.
Kluczem do zdrowego wegańskiego stylu życia jest zrozumienie, co składa się na zbilansowaną dietę, oraz uzupełnianie brakujących składników. | źródło: Unsplash - K15 Photos

Jeśli jesteś weganinem i jesteś w ciąży, tym ważniejsze jest, aby dobrze się odżywiać i upewnić się, że ty i twoje dziecko otrzymacie odpowiednią ilość energii, składników odżywczych i witamin, aby utrzymać ciebie i twoje dziecko w zdrowiu, jednocześnie ułatwiając rozwój twojego nienarodzonego potomka.

Ponieważ dieta wegańska składa się głównie z roślin lub pokarmów wytwarzanych z roślin, najprawdopodobniej będzie trzeba znaleźć jakieś wegańskie alternatywy, aby zaspokoić potrzeby twojego organizmu.

Poznając listę miejsc, w których można kupić wegańskie jedzenie w zakresie podstawowych artykułów spożywczych, znajdziesz szczegółowe informacje na temat wegańskich alternatyw, takich jak wegański ser, mleko roślinne, wegańska czekolada i lody na bazie orzechów.

Aby dowiedzieć się, z jakimi potrawami się bawić podczas przechodzenia na weganizm, rozważ przepisy zawierające owoce i warzywa, soję, komosę ryżową, tofu, szpinak, brokuły, siemię lniane, mleko sojowe, migdały, orzechy włoskie, płatki, rzepak, fasolę, groszek i sałatę.

Aby zapewnić cię, że wdrożenie diety wegańskiej po raz pierwszy nie jest tak zniechęcające, jak mogłoby się wydawać, oto kilka wytycznych, którymi możesz  się kierować:

Rób toNie rób tego
Jedz pełnowartościowe produkty roślinne wysokiej jakości.Objadanie się wegańskimi fast foodami - tylko dlatego, że są wegańskie, nie oznacza, że ​​są zdrowe w nadmiarze.
Pij dużo płynów - zalecana ilość to 6-8 szklanek.Ignorowanie białka - istnieje wiele produktów, które możesz włączyć do swojej diety, aby utrzymać wysoki poziom białka.
Trzymaj się swoich ulubionych przepisów - po prostu spróbuj znaleźć alternatywy przyjazne dla wegan, aby nie przytłoczyć się zbyt diametralną zmianą.Eliminacja posiłków w restauracjach - z rosnącą popularnością weganizmu, istnieje wiele restauracji, które proponują dania diety wegańskiej.

Jeśli czujesz się przytłoczony ideą zmiany całego stylu życia w wyniku stosowania wegańskiego podejścia, pamiętaj, że nie musi to być trudny proces. Szybko przyzwyczaisz się do zmian i najprawdopodobniej nigdy nie obejrzysz się za siebie, gdy skosztujesz wegańskiego życia.

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Gotowanie ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5, 1 votes
Loading...

Marta

Pozytywnie zakręcona idealistka. Straszna psiara i wielbicielka gier planszowych. Fascynatka lingwistyki, kreatywnego myślenia i samorozwoju.