„Magię możesz znaleźć gdziekolwiek spojrzysz. Usiądź wygodnie i zrelaksuj się, wszystko czego potrzebujesz to książka.” (Dr Seuss)
Wraz z postępem technologicznym dzieci znacznie rzadziej widzą dorosłych czytających książki niż w poprzednich dekadach. Zamiast tego dzieci przyzwyczajają się do tego, że ich wzory do naśladowania patrzą na ekrany komputerów, wyświetlacze telefonów komórkowych i tablety Kindle, jednak nie tego chcemy dla naszych młodszych pokoleń, prawda? Dorastać bez doświadczenia potęgi i oświecenia historii, które mają wywoływać indywidualne wizje i emocje dla każdego czytelnika?
Dlatego tak ważne jest, aby dzieci widziały, jak czytasz tradycyjne książki, aby postrzegały to jako normalne, codzienne zadanie (później przekształcenie tego w bardziej ekscytującą czynność zostanie również omówione poniżej). Więc śmiało, daj przykład i zacznij czytać!
Podstawowe umiejętności czytania dla przedszkolaków

Aby odbieranie książki było bardziej instynktowne, możesz chcieć wypełnić półkę w domu ulubionymi powieściami, zabrać ze sobą stos książek na wakacje lub trzymać swoją ulubioną historię dumnie wystawioną obok łóżka – każda z tych opcji zapewni, że Twoje dzieci przyzwyczają się do oglądania książek w swoim otoczeniu i postrzegają je jako część życia w ogóle.
Dzieci uczą się tego, czym żyją – Dorothy Law Nolte
Jeśli rzeczywiście dzieci uczą się od swojego otoczenia i codziennego życia, jak zapewnia dr Nolte, to z pewnością uczynienie książek częścią Twojego domowego środowiska i uczynienie czytania aktywną częścią Twojego i ich życia jest najlepszym sposobem na zapewnienie, że Twoje maluchy będą dorastać z miłością do słowa pisanego.
Doskonałym sposobem na rozwijanie wspaniałych umiejętności słuchania i wzmacnianie radości z czytania jest czytanie dziecku, nawet gdy jest ono noworodkiem.
To także doskonały sposób na nawiązanie więzi z dzieckiem!
Spokój Twojego głosu i rytm Twojej mowy odcisną się na jeszcze nieuformowanej świadomości Twojego dziecka, prowadząc go do szukania tego samego komfortu w późniejszym życiu za pomocą tego samego narzędzia: książek.
Oczywiście, powinieneś kontynuować wieczorne ćwiczenie czytania, dopóki dziecko nie będzie na tyle duże, aby najpierw wziąć udział w czasie opowiadania, a ostatecznie samemu czytać.
Nawiasem mówiąc, czy Twój maluch doprowadza cię do szału, pytając w kółko o tę samą historię?
Ma ku temu powody, jednym z nich jest to, że historia odbija się echem na jakimś głębokim poziomie.
Co ważniejsze, chce i musi usłyszeć te szczególne nagromadzenie słów, ponieważ są one bezpieczne, znajome i całkiem możliwe, że Twój mały czytelnik jest bliski opanowania tego słownictwa!
Dzieci muszą widzieć innych czytających wokół siebie, aby uwierzyć, że jest to coś, co im się nawet spodoba, nie mówiąc już o czymś, co może im przynieść korzyści na dłuższą metę. Dlatego zabranie dziecka do biblioteki od najmłodszych lat może sprawić, że będzie bardziej podekscytowane książkami, ponieważ będzie miało możliwość przejrzenia różnych kategorii i znalezienia tych, które najlepiej odpowiadają jego zainteresowaniom.
Dlaczego nie przedstawić swojemu młodemu czytelnikowi cudu poezji?
Nie ma znaczenia, czy wybierają książkę tylko ze względu na ilustracje, o to właśnie chodzi w książkach dla dzieci. Jeśli zainspirują ich zdjęcia, zainteresują się również słowami na stronie.
Aby zaspokoić tę naturalną ciekawość, oto kilka wskazówek, dzięki którym codzienne sesje czytania będą jeszcze bardziej produktywne i przyjemne:
1. Upewnij się, że Twoje dziecko widzi stronę, z której czytasz.
W idealnym przypadku Twój palec podążałby za słowami podczas czytania, aby mógł „czytać razem” z Tobą.
Po kilkukrotnym przeczytaniu tej samej historii możesz rzucić wyzwanie swojemu małemu słuchaczowi: „co mówi to słowo?” lub „czy potrafisz przeczytać to słowo?”.
Powinieneś upewnić się, że słowo wybrane do tych wyzwań jest często powtarzanym słowem w tekście i na początek powinno być tylko jedną sylabą, na przykład „tak” lub „trzy” lub „nos”.
Porozmawiaj o wzmocnieniu! Twoje dziecko będzie błyszczeć od pochwał, jakimi je nagrodzisz, gdy zrobi to dobrze, i nigdy się nie dowie, że właśnie mocno postawiłeś swoje stopy na ścieżce czytelnictwa na całe życie.
Co jeśli się myli? "Dobra próba!" lub lekkie poprawienie w stylu „Nie, głuptasie! To ____!” aby złagodzić wszelkie żądło korekty, a następnie kontynuuj czytanie. Spróbuj powtórzyć ćwiczenie kilka dni później, ponownie z tym samym słowem z tej samej książki.
2. Zawsze upewnij się, że czytasz wybraną książkę słowo w słowo, nie przeskakując żadnych słów lub części.
Mogą nie wiedzieć dokładnie, które słowo lub część pominąłeś, ale na pewno zostaniesz poinformowany, że to, co przeczytałeś, nie jest właściwe! Czy kiedykolwiek tego doświadczyłeś?
3. Podczas czytania możesz zatrzymać się, aby przepytać swoich małych słuchaczy, zwłaszcza jeśli czytana historia była często powtarzana: „Co dalej?” „Czy ta postać jest fajna czy przerażająca?”
Takie wyzwania pobudzają pamięć, zachęcają do krytycznego myślenia i pomagają w umacnianiu ludzkich wartości, takich jak empatia, zaufanie i rozpoznawanie różnicy między dobrem a złem.
Gdy Twoje dziecko nabierze pewności, odpowiadając na te pytania, możesz zachęcić je do debaty: „Dlaczego uważasz, że ta postać jest dobra/mądra lub zła/głupia?”

Jako rozszerzenie domowych sesji czytania możesz zapytać w swojej lokalnej bibliotece, czy organizują jakieś wydarzenia dla niemowląt lub małych dzieci, ponieważ wiele z nich oferuje teraz bezpłatne zajęcia i inicjatywy, gdzie rymowanki są śpiewane z udziałem dzieci lub są czytane na głos bajki dla dzieci, dostosowane do konkretnych grup wiekowych.
Okazja do czytania może zmienić sposób, w jaki dzieci postrzegają zadanie. Co więcej, obserwowanie, jak ich rówieśnicy czerpią przyjemność z powieści w miejscach publicznych, takich jak biblioteka, może wzbudzić ich własne poczucie podekscytowania procesem czytania.
Na szczęście tradycja kupowania maluchom fizycznych książek do czytania i dotyku wciąż się utrzymuje, a wiele pokojów dziecięcych lub żłobków zawiera miejsca na książki, a wiele wydawnictw korzysta z korzyści sensorycznych, jakie mogą one przynieść. Wybór w księgarniach jest naprawdę bogaty.
Wychodząc daleko poza model „zbyt twardy, zbyt miękki, w sam raz”, który nakłada na czytelnika ciężar rozumowania, co jest właściwe, istnieją także książki, które wykorzystują różnorodne materiały i kolory, aby dokładnie podkreślić, logikę napisanych słów.
Umieszczenie książek edukacyjnych i innych w pokoju dziecka jest dobrym początkiem, ale najlepiej jest dążyć do przeczytania bajki wieczorem w ramach rutyny przed snem dziecka. Czy to mama, tata, opiekun czy dziadek czytający książkę, powinieneś pozwolić swojemu dziecku zaangażować się w proces wyboru powieści.
Dobra bajka na dobranoc może pomóc zmniejszyć stres, a także nawiązać więzi między wami!
Niezależnie od tego, czy co wieczór wybierają tę samą książkę, czy też lubią różne historie, wyniki nadal będą takie same – badania wykazały, że czytanie od najmłodszych lat będzie zachęcać do czytania aż do dorosłości.
Ważne jest, aby nie narzucać dziecku swoich wyobrażeń o tym, co powinno czytać lub o czym powinno słyszeć, ponieważ nawet w bardzo młodym wieku już rozwija swoją osobowość i zainteresowania.
Pamiętaj też, że książki dla dzieci nie muszą skupiać się na bajkach lub krainach zmyślonych, możesz czytać książki swojego syna lub córki o innych przyziemnych czynnościach, takich jak mycie zębów lub kąpiel, aby wyglądały na bardziej zabawne niż w rzeczywistości są!
Nie bój się wyglądać głupio podczas czytania dziecku. Im bardziej jesteś ożywiony, tym bardziej będą chcieli odtworzyć tę emocję podczas czytania na głos. Będzie dla nich również doskonałym przykładem, że czytanie może być zabawne i ciekawe, a nawet może zapewnić utrwali wspomnienia z dzieciństwa.
Chociaż musisz mieć stosunkowo otwarty umysł, jeśli chodzi o to, co czytasz swoim dzieciom, zrozumienie ich zainteresowań jest ważne, aby zachęcić je do czytania.
Na przykład, jeśli Twoje dziecko szaleje na punkcie traktorów, istnieje duża szansa, że będziesz w stanie podekscytować je czytaniem historii o rolniku lub związanej z rolnictwem, zamiast czytać mu historię o, powiedzmy, pływającym hipopotamie.
Historia nie kończy się, gdy zamkniesz książkę, zwłaszcza nie w oczach dziecka.
Upewnij się, że zainteresowanie dziecka rośnie, zadając mu pytania dotyczące książki, którą właśnie przeczytałeś i omawiając różne aspekty tekstu.
Podobnie jak we wspomnianym wyżej quizie, który odbywa się podczas czytania, możesz dodatkowo przetestować ich pamięć, zadając pytania po zakończeniu historii.
Na przykład, jeśli właśnie czytasz książkę o małej dziewczynce skaczącej po błotnistych kałużach, możesz zadać dziecku pytania typu: „Czy pamiętasz, jakiego koloru były jej buty?”, „Czy padało?”, „Jak myślisz, dlaczego lubiła skakać po tych kałużach? i „Co powiedziała jej mama?”. Zachęci to ich do formułowania opinii, wizualizacji i przypominania sobie informacji.
Wreszcie, jeśli jeszcze go nie rozpocząłeś, możesz rozważyć skonfigurowanie wykresu do rejestrowania osiągnięć dziecka w czytaniu. Przyznawanie małemu czytelnikowi naklejek za każdy osiągnięty kamień milowy może zmotywować go do czytania coraz więcej!
Wkrótce zobaczysz, że Twoje dziecko zdaje sobie sprawę z korzyści płynących z czytania! Wyszukaj korepetycje język polski na Superprof.

Zachęcanie do czytania dzieci w wieku szkolnym
Jeszcze bardziej na tym etapie niż poprzednio ważne jest, aby zrozumieć, co Twoje dziecko lubi czytać i na jakim poziomie zrozumienia pracuje. Dając dziecku do przeczytania książkę, która jest zbyt zaawansowana w stosunku do jego wieku lub poziomu, ryzykujesz odrzucenie czytania w przyszłości, ponieważ może uznać tę czynność za zbyt duże wyzwanie lub zacząć się wstydzić swojej umiejętności czytania.
Zabawa w czytanie dzięki książkom zawierającym wiele obrazów zapewni, że będą nadal inspirowane literaturą, a ich kreatywność i wyobraźnia będą stale stymulowane przez zadania związane z czytaniem. Nie polegaj tylko na książkach czytanych w szkole, zachęcaj dzieci do czytania dodatkowych materiałów w wolnym czasie i rozwijania pasji do określonego tematu.
Wyjątkowe partnerstwo
W całych Stanach Zjednoczonych młodzi czytelnicy pojawiają się w Pizza Hut, aby wymienić kupony, które zdobyli w ramach programu tej firmy „Zarezerwuj!”.
Założenie jest proste.
Nauczyciele od przedszkola do szóstej klasy wyznaczają swoim uczniom cele czytelnicze. Celami tymi może być określona liczba stron, rozdziałów lub książek do przeczytania w określonym czasie. Gdy uczeń osiągnie ten cel, nauczyciel wydaje kupon na darmową pizzę!
Dzieci uczące się w domu również mogą uczestniczyć; ich rodzice zastępują nauczyciela w prowadzeniu lekcji.
Oczywiście nie wystarczy, że uczeń po prostu powie, że czytał książki; musi wypełnić karty pracy lub wykonać inne zadanie, takie jak napisanie krótkiego podsumowania, aby udowodnić, że te książki zostały przeczytane i zrozumiane.
Ta inicjatywa dotycząca pizzy jest częścią większej organizacji charytatywnej Literacy Project, której celem jest rozwijanie umiejętności czytania u osób w każdym wieku.
Czy podobny program jest aktywny w szkole Twojego dziecka? Jeśli nie, czy rozważyłbyś pracę nad jego uruchomieniem?
Na ogół nie sugerujemy przekupstwa jako środka zachęcającego do czytania. Jednak w obliczu niechętnego czytelnika (i nie ma klinicznego powodu, dla którego nie chce czytać), co szkodzi oferować zachęty do osiągnięcia celu czytelniczego?
Może się okazać, że po drodze Twoje dziecko nabrało nawyku czytania, który nawet po wycofaniu jakiejkolwiek zachęty będzie nadal czytać, co jest nagrodą samą w sobie!
Dowiedz się, jak możesz współpracować z nauczycielem Twojego dziecka, aby pomóc mu lepiej czytać lub wyszukaj korepetycje z polskiego na Superprof.
Serie książek świetnie nadają się do zachęcania do czytania, ponieważ historie zwykle dotyczą wielu tych samych postaci i następują po sobie, zapewniając, że Twój syn lub córka pozostanie ciekawe wydarzeń z dwóch lub więcej książek.
Czytelnik ze szkoły podstawowej może wypróbować książki dla młodzieży Terry'ego Pratchetta. Niektóre z tych tytułów to: Wolni Ciut Ludzie i Zadziwiający Maurycy i jego edukowane gryzonie. Pierwszy tytuł zawiera powracające postacie o imieniu Nac Mac Feegles i zaradną wiedźmę Tiffany Aching, podczas gdy drugi to odświeżające nowe spojrzenie na Flecistę z Hameln.
Ponadto korzystanie z interaktywnych zasobów, takich jak wyżej wymienione arkusze, może być dobrym sposobem na większe zaangażowanie małych dzieci w czytanie. Materiały oferujące obrazy do pokolorowania, zabawy lub łamigłówki do rozwiązania mogą pomóc dziecku w lepszym zaangażowaniu się w prezentowane treści i zacząć rozwijać umiejętności wymagane do interpretacji bardziej zaawansowanych fragmentów pisma.
Oczywiście im starsze dziecko, tym trudniejsze powinny być te czynności. Możesz zaprojektować kwestionariusz lub poprosić ich o napisanie streszczenia przeczytanej właśnie historii.
Tymczasem wprowadzenie „czasu ciszy”, okresu od pół godziny do godziny, w którym dzieci mogą wykonywać wybrane przez siebie czynności (o ile jest cicho), może utrzymać ich chęć do czytania. Mogą albo poczytać książkę, albo zagrać w grę wideo, co może zapewnić możliwość ćwiczenia czytania w taki czy inny sposób.
Chociaż prawdopodobnie chcesz wyprowadzić swoje dzieci na zewnątrz i by były bardziej aktywne fizycznie, siedzenie w domu, jeśli ten czas jest ograniczony, ma zalety edukacyjne, a także daje im możliwość relaksu i regeneracji po ciężkim dniu w szkole.

Słowo o trudnościach w czytaniu
Załóżmy, że postępowałeś zgodnie ze swoim instynktem i każdym zaleceniem, aby zachęcić swoje dziecko do czytania na całe życie: wypełniłeś swój dom książkami i rzeczywiście sam czytasz książkę lub czasopismo przy każdej możliwej okazji.
Proponujesz czytać dziecku codziennie, a nawet próbujesz rozpocząć nocne sesje czytania. Ku Twojemu przerażeniu, wszystkie Twoje wysiłki są daremne; nawet częste wizyty w bibliotece nie wzbudzają u Twojego maleństwa poczucia ekscytacji i oczekiwania.
Być może nadszedł czas, aby zbadać, czy Twoje dziecko może mieć problemy ze wzrokiem lub czytaniem.
Chociaż nieczęsto zdarza się, że dzieci mają słaby wzrok we wczesnych latach, istnieją testy wzroku przeznaczone dla najmłodszych pacjentów, aby ustalić, czy w rzeczywistości istnieje jakiś uszczerbek na ich zdolności do czytania spowodowany stanem fizycznym.
Jeśli wzrok okazuje się doskonały, inną możliwą przyczyną niechęci do czytania byłaby niepełnosprawność.
Najbardziej znaną trudnością w czytaniu jest dysleksja, stan, w którym słowa i litery po prostu nie wydają się pozostawać na swoim miejscu lub we właściwej kolejności.
Powszechnie diagnozowana, gdy dziecko jest w wieku szkolnym – ponieważ w tym czasie większy nacisk kładzie się na umiejętność czytania, możliwe jest jednak postawienie wstępnej diagnozy już u dzieci w wieku trzech lat.
Wczesna interwencja w to, co może zrujnować karierę akademicką Twojego dziecka, przyczyniłaby się do większego sukcesu niż frustracji w środowisku akademickim.
Co więcej, jest to podstawa do osiągnięcia Twojego celu, jakim jest zaszczepienie u dzieci miłości do książek! Weź korepetycje z języka polskiego online.
Uczenie nastolatków, jak czerpać przyjemność z czytania
Istnieje prawdopodobieństwo, że jeśli Twoje dziecko jest w wieku nastoletnim, czytanie jest dla niego nudne, a może nawet postrzega to jako coś, czego można się wstydzić (nie oszukujmy się, dzisiejszym młodym ludziom wydaje się, że jest fajniej być w otoczeniu nastolatków, którzy mówią, że jeżdżą na deskorolce w wolnym czasie, zamiast mówić, że lubią czytać powieści science fiction!).
Bez względu na to, czy czytanie jest ich „zajawką”, czy nie, nigdy nie należy przestawać zachęcać ich do czytania, ponieważ przyniesie im to ogromne korzyści, jeśli chodzi o ich edukację, nie wspominając o dalszej edukacji, gdy listy książek staną się dłuższe.
Czasopisma rowerowe, poradniki wędkarskie i książki o koniach to tylko kilka przykładów literatury, którą możesz prezentować dziecku niezainspirowanemu czytaniem, aby wzbudzić w nim większe zainteresowanie aktywnością. Wszystko zależy od tego, jakie są ich upodobania, więc rób to, co Twoim zdaniem może dla nich zadziałać.
Niemniej jednak niektóre dzieci mogły pogodzić się z spełnieniem, jakie daje czytanie fragmentu pisma i mogą chcieć poszerzyć swoją lekturę.

Pomagając im w nauce polskiego, pomóż im szybciej nauczyć się czytać, z lepszym zrozumieniem (wyszukaj np. „korepetycje polski Lublin”)!
Chociaż książki beletrystyczne i literatura faktu napisane przez dorosłych są równie korzystne, nastolatki mogą preferować pomysł czytania opowiadań napisanych przez niewiele starszych autorów. Nie tylko łatwiej im będzie odnosić się do tematów, ale mogą również zainspirować się do wyrażenia siebie na piśmie i opowiadania własnych historii.
Na przykład Lucy Saxon, była studentka szanowanego Bishop's Stortford College, która jako nastolatka zachorowała na zespół chronicznego zmęczenia, wygrała kontrakt na książkę i od tego czasu opublikowała zbiór powieści fantasy skierowanych do nastolatków. Chociaż teraz jest już po dwudziestce, Saxon zaczęła pisać w wieku czternastu lat i jest fantastycznym wzorem do naśladowania zarówno dla młodych czytelników, jak i pisarzy, udowadniając, że można odnieść sukces jako pisarz nawet w obliczu zmieniających życie symptomów.
Być może bardziej zgodna z życiem nastolatków jest książka zatytułowana Zrozumieć Amelię autorstwa Kimberly McCreight.
Amelia, uczennica liceum, zostaje oskarżona o plagiat. Jej samotna matka, po prostu nie może uwierzyć, że jej córka zrobiłaby coś takiego! Gdy pędzi do szkoły, widzi drogę zablokowaną przez radiowozy. Ktoś spadł z dachu budynku szkoły! Stamtąd autor prowadzi czytelników po zawiłej ścieżce tego, co to znaczy być nastolatkiem w dzisiejszym ultrakonkurencyjnym społeczeństwie.
A co z dystopią – odwiecznym tłem życia nastolatków?
Często pomijany jest epicka seria Mroczna Wieża Stevena Kinga. Oprawa jest podobna do Ziemi, ale w czasach, gdy świat się zmienił. W ruinach Gilead ostatni rewolwerowiec ściga Człowieka w Czerni, mając nadzieję na odkupienie. Po drodze nawiązuje nieprawdopodobnych przyjaciół i ponownie spotyka syna marnotrawnego oraz uczy się najbardziej podstawowych lekcji życia na szczycie Mrocznej Wieży.
Zauważ, że w przeciwieństwie do innych opowieści Stephena Kinga, ta nie zawiera żadnych duchów ani przerażających postaci, a jedynym horrorem, który opisuje ten epos, jest bycie skazanym na wieczną utratę tych, których kochasz – aspekt ludzkiego doświadczenia, do którego wszyscy możemy się odnieść .
Czy jest coś więcej do przeczytania dla dzieci i nastolatków? Z pewnością jest – znacznie więcej, niż moglibyśmy tutaj wymienić.
Zapytanie nauczyciela lub bibliotekarza o rekomendacje to dobry początek; dobrym pomysłem jest również czytanie forów internetowych dla młodych dorosłych, aby dowiedzieć się, co jest aktualnie na topie.
Ale zdecydowanie najlepszym planem jest rozmowa z dziećmi. Dowiedz się, jakie tematy chcieliby poznać i co chcieliby przeczytać: to bez wątpienia najlepszy sposób, aby Twoje dzieci czytały!
Wyzwanie: Twój przyjaciel chce nauczyć się szybkiego czytania. Jakie wskazówki, sztuczki i hacki możesz zaoferować, aby pomóc osiągnąć ten cel? Wyszukaj „korepetycje z języka polskiego Warszawa” na Superprof.