Dlaczego sportowcy często słuchają muzyki podczas ćwiczeń?

Odpowiedź jest prosta! Muzyka zawsze towarzyszyła wysiłkowi fizycznemu i jako integralna część naszego codziennego życia, jest również ważną częścią każdej aktywności fizycznej.

Udowodniono, że muzyka poprawia wydajność i eliminuje nieprzyjemne odczucia, takie jak zmęczenie, nuda lub ból, które mogą towarzyszyć aktywności fizycznej.

Niezależnie od uprawianego sportu korzyści płynące z muzyki to przede wszystkim większa wydajność organizmu, mniejszy stres i lepsza koncentracja.

Chcecie dać z siebie wszystko na treningu cardio, ale zimna pogoda utrudnia Wam utrzymanie motywacji?

Odpowiednia playlista treningowa pomoże Wam przejść przez najtrudniejsze etapy treningu!

Jest tak wiele różnych gatunków muzyki - heavy metal, punk, hip hop, rap, dub-step, jazz, swing, disco, muzyka klasyczna, techno - że ciężko jest wybrać, czego słuchać!

Niezależnie od tego, czy ćwiczycie na bieżni, w domu czy bierzecie udział w lekcjach zumby z osobistym trenerem, Superprof przedstawia idealne playlisty, aby utrzymać tempo podczas niekończących się treningów!

Biegnące kobiety na zawodach sportowych
Podczas profesjonalnych zawodów sportowych uczestnicy zazwyczaj nie są upoważnieni do słuchania muzyki na swoich odtwarzaczach. (Źródło: Unsplash)

Kilka wskazówek dotyczących słuchania muzyki podczas ćwiczeń

Bez względu na to, jaki rodzaj sportu uprawiacie, zawsze powinniście podejmować pewne wstępne środki ostrożności.

Kilka zaleceń dotyczących słuchania muzyki podczas ćwiczeń

Oto kilka wskazówek, jak przygotować się do ćwiczeń lub biegania na zewnątrz:

  • Upewnijcie się, że posiadacie słuchawki przystosowane do biegania. Słuchawki douszne to kompaktowe, lekkie i prawdopodobnie najlepsze rozwiązanie. Warto wybrać wytrzymałe wkładki douszne, które są odporne na wilgoć przez co nie przepuszczają potu! Dodatkowo, powinny być mocno zamocowane, niezależnie od tego czy zaczepiają się o uszy czy są zapinane za pomocą opaski z tyłu głowy. Słuchawki douszne do joggingu sprawdzają się w wielu innych dyscyplinach sportowych (takich jak treningi aerobiku), ale nie we wszystkich (nie zalecamy ich do gimnastyki).
  • Zabezpieczcie swój odtwarzacz lub telefon. Pomaga to uniknąć rozproszenia uwagi (na przykład strachu przed utratą odtwarzacza bądź telefonu). Upewnijcie się, że opaska na ramię/nerka/kieszeń jest dostosowana do Waszego telefonu lub innego odtwarzacza muzycznego lub jest uniwersalna.
  • Wybierzcie muzykę z wyraźnym rytmem i tempem dostosowanym do uprawianych sportów.
  • Pamiętajcie, aby wyregulować głośność, aby uniknąć uszkodzenia błony bębenkowej oraz aby zachować świadomość otoczenia, zwłaszcza jeśli ćwiczycie na zewnątrz lub na siłowni. Dla własnego bezpieczeństwa ważne jest, aby być świadomym tego, co dzieje się wokół, dlatego jeśli nie słyszycie dźwięków otoczenia należy zmniejszyć głośność.
  • Nie próbujcie poruszać się z muzyką. Chociaż muzyka jest wspaniałym narzędziem motywacyjnym, próba utrzymania tempa może zachęcić do wykonywania szybkich ruchów i przez to spowodować kontuzję, zwłaszcza jeśli nie zwracacie uwagi na swoją postawę.

Niezależnie od tego, czy wykonywany jest trening interwałowy, podnoszenie ciężarów, trening cardio, trening przygotowujący do maratonu czy ćwiczenia na mięśnie brzucha, odpowiednia playlista muzyczna zwiększy motywację do treningu i pomoże osiągnąć cele treningowe.

Po prostu wybierzcie muzykę, podkręćcie iTunes, Spotify lub YouTube i zabierzcie się do ćwiczeń! Wkrótce przekonacie się jak energetyzujący może być odpowiedni miks muzyczny. Zalet jest wiele, na przykład może on odwracać uwagę od zmęczenia, poprawiać wytrzymałość, utrzymywać motywację oraz inspirować do wykonywania ćwiczeń z pasją.

Aby dowiedzieć się więcej o wskazówkach dotyczących prywatnych sesji treningowych, kliknij tutaj!

Wybór najlepszej muzyki do treningu

Zanim kupicie karnet na siłownię i zaczniecie ćwiczyć, warto wiedzieć, że badania naukowe dowiodły, iż muzyka ma korzystny wpływ na organizm człowieka - wpływa na produkcję hormonów, rozluźnienie mięśni i ogólne dobre samopoczucie.

Nieustannie zastanawiamy się, jak wzmocnić uda, schudnąć, mieć płaski brzuch, przełamać depresję, frustrację, nieśmiałość czy wzmocnić pewność siebie.

Tworzenie motywującej listy muzycznej to dobry sposób na odbycie kolejnego udanego treningu.

Dodatkowo, odpowiedni gatunek muzyczny zmotywuje Was do efektywnej pracy.

Nie trzeba przebiegać maratonu, aby osiągnąć motywację, ale należy mieć świadomość, jak wyjść ze swojej strefy komfortu.

Słuchanie muzyki podczas rozgrzewki może pomóc oczyścić umysł, dzięki czemu łatwiej będzie pozostać skupionym.

Dlatego zanim zaczniecie trening siłowy, cardio czy fitness, należy najpierw poświęcić trochę czasu na utworzenie odpowiedniej listy odtwarzania.

Jaki rodzaj muzyki jest odpowiedni na osiągnięcie najlepszych efektów?

Czy podczas uprawiania sportu można słuchać relaksujących piosenek lub muzyki jazzowej?

Może się to wydawać sprzeczne, ale badania dowiodły, że każda muzyka jest korzystna dla sportu.

Różne style muzyczne dają różne efekty:

  • Badanie przeprowadzone w 1991 roku przez dwóch amerykańskich naukowców Copelanda i Franksa sugeruje, że mniej optymistyczna muzyka o wolniejszym tempie zmniejsza fizyczne podniecenie i spowalnia bicie serca. Jest ona jednak dobra do ćwiczeń wytrzymałościowych i przyspiesza okres rekonwalescencji. Wolniejsza muzyka jest odpowiednia, aby się rozgrzać, rozciągnąć lub poćwiczyć tajskie kopnięcia bokserskie.
  • Według badań przeprowadzonych na Nottingham Trent University w 1999 roku, muzyka z większą liczbą uderzeń na minutę i większą intensywnością pozwoli zapomnieć o zmęczeniu i poprawi możliwości fizyczne.

Do biegania proponujemy ścieżki dźwiękowe z filmów, a także utwory DJ'a Zedda.

Ponadto, słuchanie muzyki zaraz po przebudzeniu pomaga pozytywnie myśleć przez cały dzień!

Dlatego ważne jest, aby słuchać muzyki, gdy staracie się zachować formę (nawet jeśli ma to być szybki spacer do pracy).

Oto kilka wskazówek, jak wybrać najlepsze piosenki do ćwiczeń, które zapewnią motywację:

  • Jeśli wykonujecie trening o dużej intensywności, wybierzcie szybsze bity - hard rock, rock, pop, muzykę elektroniczną, muzykę klezmerską lub tradycyjną muzykę bałkańską
  • Dla delikatniejszego programu ćwiczeń, jak na przykład jazda na rowerze, skakanka, pilates posłuchajcie bardziej stabilnej, lirycznej muzyki z dobrym rytmem (klasyka, flamenco lub jazz).
  • Do jogi, rozciągania lub medytacji wybierzcie powolną, eteryczną muzykę, taką jak śpiew, muzyka indiańska, australijska lub liryczna współczesna muzyka celtycka.

Gdzie znaleźć odpowiednią muzykę do ćwiczeń

Nie musisz kupować ani pobierać muzyki, aby słuchać muzyki na telefonie.

Internet oferuje możliwość bezpłatnego słuchania muzyki za pomocą różnych aplikacji, takich jak:

  • Soundcloud
  • Spotify
  • Groovemp3
  • Youtube

Zanim zaczniecie ćwiczyć, możecie skomponować własną listę muzyczną, która będzie mogła być odtwarzana na wszystkich platformach.

A jeśli macie problemy z zapamiętaniem jakiegoś doskonałego remiksu, który usłyszycie u znajomego, aplikacja Shazam rozpozna każdą piosenkę odtwarzaną z dowolnej platformy i poda Wam jej tytuł.

Playlisty treningowe do budowania mięśni i poprawy sprawności: muzyka hip-hopowa

Pakowanie na siłowni i wykonywanie innych ćwiczeń siłowych oznacza dawanie z siebie wszystkiego podczas tych ciężkich treningów fizycznych.

Niezależnie od tego, czy tańczycie na zajęciach zumby, czy bierzecie udział w lekcjach fitness online z certyfikowanym trenerem osobistym, muzyka pomoże w progresie, doda Wam otuchy i motywacji, gdy poczujecie się wyczerpani i obolali.

Ćwiczenia mięśniowe mogą być wyczerpujące, niezależnie od tego, czy ćwiczycie brzuszki, czy wykonujecie trening sprinterski.

Tu pojawia się muzyka! Pozwala ona sportowcom stworzyć przestrzeń osobistą, w której mogą całkowicie skoncentrować się na swoim wysiłku i skierować całą swoją energię w wykonywane czynności.

Jeśli chodzi o utrzymanie skupienia i motywacji, czasami może to nawet zastąpić osobistego trenera, instruktora siłowni lub trenera fitness. Ponadto, muzyka dodaje energii, ponieważ słuchanie jej pomaga wielu ludziom zwalczyć ból i pracować jeszcze ciężej.

Mężczyzna podnosi ciężarki i słucha muzyki na siłowni
Podczas treningu siłowego wiele osób korzysta z motywującej i rytmicznej playlisty. Źródło: Unsplash)

Ale jakie piosenki sprawią, że serce zacznie bić szybciej?

Piosenki hip-hopowe!

Rap lub hip-hop to idealny gatunek muzyczny do treningu siłowego, ponieważ posiada rytm i tempo, które pozwolą Wam wyłączyć się na otoczenie i odpłynąć. Zamiast skupiać się na oddychaniu lub napiętych mięśniach, będziecie po prostu słuchać muzyki.

Przygotowaliśmy dla Was hip-hopową playlistę z inspirującymi utworami, które zmotywują Was i sprawią, że będziecie chcieli przyśpieszyć tempo treningu.

Oto muzyka do ćwiczeń i podnoszenia ciężarów wybrana przez Superprof, która składa się z 10 utworów rapowych i hip-hopowych:

  1. 50 Cent, "I’ll Whip Ya Head Boy"
  2. Beyoncé, “Partition”
  3. Kanye West, “Stronger”
  4. Jay-Z, Kanye West, Nicki Minaj, Rick Ross and Bon Iver, “Monster”
  5. Mark Ronson feat Bruno Mars, "Uptown Funk"
  6. Method Man & Redman, "Da Rockwilder"
  7. Snoop Dogg, "What’s my name"
  8. Eminem, “Bezerk” or “Till I Collapse”
  9. The Fugees, "Ready or not"
  10. Jay-Z “Big Pimpin’”

Oczywiście jest o wiele więcej rytmicznych hip-hopowych piosenek, na przykład te wykonania Rich Homie Quan'a.

Nauczcie się jak śledzić swoją aktywność sportową, czytając nasz artykuł!

Rytmiczna muzyka synth do ćwiczeń cardio i biegania

Podczas gdy trening siłowy i sprawność fizyczna zwykle wymagają intensywnego wysiłku w krótkim czasie, bieganie i trening cardio wymagają dużej wytrzymałości i długotrwałego wysiłku fizycznego.

Czy bieganie podczas słuchania muzyki zmienia nasze wyniki?

Tak. Ale to zależy od muzyki.

Mężczyzna biegnie na ulicy i słucha muzyki przez słuchawki
Ważne jest, aby przed bieganiem upewnić się czy muzyka w słuchawkach nie jest zbyt głośna, ponieważ musicie być stanie usłyszeć nadjeżdżające rowery i samochody! (Źródło: Unsplash)

Brytyjskie badanie, w którym poproszono 24 kandydatów o bieg do wyczerpania wykazało bardzo interesujące wyniki:

Ci, którzy słuchali szybkiej, rytmicznej muzyki mieli lepsze wyniki fizyczne i kardiologiczne oraz mogli biegać dłużej niż inni nie odczuwając zmęczenia ani bólu.

Wyjaśnienie jest bardzo proste; ulubiona muzyka stymuluje neuroprzekaźniki i substancje chemiczne w mózgu, które wytwarzają więcej serotoniny i dopaminy niezbędnych do wysiłku fizycznego, a także wywołują uczucie przyjemności.

Organizm zaczyna produkować również więcej endorfin, co oznacza, że ​​po wysiłku fizycznym człowiek czuje się lepiej i jego stres się obniża.

Biegacz słuchający muzyki podczas treningów zauważy poprawę, jeśli chodzi o:

  • Prędkość,
  • Koordynację,
  • Gotowość do przebiegnięcia dłuższego dystansu,
  • Rytm biegu,
  • Motywację.

Muzyka elektroniczna jest dobrym wyborem, aby pomóc w osiągnięciu tych celów.

Oto 10 naszych najlepszych piosenek do biegania:

  1. Tourist, "Run"
  2. Parov Stelar, "Clap your hands", "Booty Swing"
  3. Caravan Palace, "Sucy", "Lone Digger"
  4. Chinese Man, "I’ve got that tune"
  5. Roudoudou, "Peace and tranquillity to earth"
  6. Ratatat, "Loud Pipes"
  7. Metronomy, "The Look"
  8. Kungs, "Don’t you know"
  9. Fatboy Slim, "Praise You",
  10. Daft Punk, "Get Lucky".

Jeśli wolicie rock, pomyślcie o posłuchaniu utworów Janis Joplin, Led Zeppelin i Rolling Stones.

Jeśli jednak wolicie pop, posłuchajcie optymistycznych piosenek Beyoncé, która jest artystką najczęściej słuchaną przez biegaczki!

Uspokajająca muzyka do jogi i medytacji

Nie ma potrzeby, aby szczegółowo omawiać zalety jogi.

Coraz więcej osób, a nawet profesjonalnych sportowców, oprócz swojej głównej dziedziny sportowej uprawia także jogę po to, aby:

  • Schudnąć
  • Wróć do formy
  • Wyrzeźbić ciało
  • Skoncentrować się

Niezależnie od tego, czy ćwiczycie jogę samodzielnie, czy z osobistym trenerem, muzyka jest istotną częścią tych zajęć.

Powszechnie uznaje się, że muzyka instrumentalna relaksacyjna słuchana podczas sesji jogi poprawia wydajność umysłu i ciała.

Na przykład, swing jest odpowiedniejszy do uprawiania łagodnej aktywności fizycznej, takiej jak gimnastyka, joga lub relaks.

Trenerzy personalni podczas uprawiania jogi lub rozciągania sugerują słuchanie muzyki instrumentalnej, aby:

  • Uspokoić oddech,
  • Radzić sobie ze stresem,
  • Poprawić koncentrację,
  • Wykonywać określone ruchy zsynchronizowane z muzyką.

Dźwięki i wibracje muzyki są w stanie zainspirować uczestników i poprawić harmonizację ich ruchów.

Należy jednak pamiętać, aby słuchać muzyki, która jest uspokajająca i przyjemna dla ucha.

Oprócz tradycyjnych instrumentów i muzyki śpiewanej w sanskrycie, szczególnym zainteresowaniem cieszy się didgeridoo (jest to wydrążony drewniany instrument dęty grany przez Aborygenów, o głębokim, harmonijnym brzmieniu).

Najbardziej znanym graczem didgeridoo jest Mark Atkins, którego potężna muzyka poruszy nawet najbardziej zatwardziałą duszę.

Niektórzy są zdania, że uspokajająca muzyka instrumentalna jest jedynym rodzajem muzyki granej podczas zajęć jogi i medytacji, aczkolwiek instruktorzy mogą wybrać bardziej nowoczesne melodie z wokalem, w różnych stylach muzycznych stylach, od popu po reggae.

Głosy wokalistek, takich jak Loreena McKennitt lub Enya mogą nadać sesji medytacji zupełnie inną atmosferę i zabrać Was w mentalną podróż do nowego miejsca.

Oto przykład spokojnej playlisty zapewniającej medytacyjny nastrój:

  1. Pink Floyd, "Shine on your crazy diamonds", "Breathe"
  2. Django Reinhardt, "Minor Swing", "Daphné", "Nuages", "Tears"
  3. Charlie Parker, "Take Five"
  4. Yann Tiersen, "Comptine d’un Autre été ", "Summer 78", "Le Moulin"
  5. Paco de Lucia, "Entre dos aguas", "Rio ancho"
  6. Emir Kusturica, "Ederlezi"
  7. Buena Vista Social Club (et Compay Segundo), "Chan chan", "El cuarto de tula", "De camino a la vereda", "Dos
  8. Gardenias", "Veinte anos", "Orgullecida",
  9. Pink Martini, "Je ne veux pas travailler"
  10. Cesaria Evora, "Besame mucho"
  11. Louis Armstrong et Ella Fitzgerald, "Can’t anyone explain"
  12. Richard Galliano, "Chat Pître", "Laurita", "Libertango"

Czy potrafisz ćwiczyć bez muzyki?

W tym artykule wymieniliśmy korzyści płynące ze słuchania muzyki podczas wykonywania aktywności fizycznej. Niezależnie od tego, czy są to trenerzy, zawodowi sportowcy czy neuronaukowcy, wszyscy zgadzają się co do zalet słuchania muzyki do ćwiczeń. Pozwala to na:

  • Odłączenie się od reszty świata i skierowanie swojej energii w wykonywaną czynność,
  • Skoncentrowanie się na swoich celach,
  • Zadbanie o swój stan psychiczny i ignorowanie ​​zmęczenia (na przykład podczas ciężkiego treningu lub biegu)
  • Zachowanie motywacji i ducha walki
  • Naukę, jak ignorować spojrzenia innych ludzi (dla nieśmiałych)
  • Zharmonizowanie swoich ruchów
  • I dużo dużo więcej.

Korzyści te pozwalają sportowcom na poprawę wyników i szybszy rozwój możliwości fizycznych.

Należy jednak pamiętać, że wybór muzyki podczas intensywnego wysiłku fizycznego będzie w dużej mierze zależał od gustu i osobistej reakcji na daną piosenkę lub styl muzyczny.

Grupa kobiet ćwiczy na sali
Nie bez powodu zajęcia aerobiku odbywają się przy muzyce. (Źródło: Unsplash)

Oto prosty test, który możecie wykonać samodzielnie:

  • 1 dzień: przebiegnijcie określony dystans lub wykonajcie serię określonych ćwiczeń bez muzyki i mierzcie czas
  • 2. dzień: przebiegnijcie ten sam dystans i wykonajcie te same ćwiczenia z muzyką i porównajcie oba wyniki.

Jak myślicie, który okaże się lepszy?

Playlista Ultimate Fitness

Oczywiście każdy ma swoją ulubioną muzykę fitness - jedni polubią muzykę Davida Guetty, inni Rihanny, Katie Perry a jeszcze inni Linkin Park.

Oto nasza najlepsza muzyka do większości rodzajów ćwiczeń, abyście mogli bawić się podczas treningów wraz z ukochanymi melodiami rockowymi z lat 80 i największymi hitami minionych dekad:

  1. "Eye of the Tiger" z filmu pt. Rocky II
  2. "Final Countdown" autorstwa Europe
  3. "No Pain No Gain" wykonania Scorpions
  4. "Everybody Dance Now" C+C Music Factory
  5. "Welcome to the Jungle" Guns n’ Roses
  6. "We Will Rock You" Queen
  7. "Wild Women Do" Natalie Cole
  8. "Hooked on a feeling" Blue Swede
  9. "Rebel Yell" Billy Idol
  10. "Beverly Hills Cop Theme" z filmu pt. Gliniarz z Beverly Hills

Więc włączcie swoje odtwarzacze, naciśnijcie play i zacznijcie swój trening!

Przeczytajcie nasz artykuł, aby dowiedzieć się jak prawidłowo rozciągać się przed i po treningu!

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Trener sportowy ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5 - 1 głos(y)
Loading...

Aleksandra

Jestem kreatywną i ciekawą świata osobą, która lubi poznawać nowe osoby i miejsca. Interesuję się sportem, muzyką, sztuką oraz literaturą amerykańską. Na co dzień udzielam korepetycji z języka angielskiego, co również jest moim hobby. W czasie wolnym chętnie podróżuję i czytam książki.