Wegetarianizm to termin, który jest nam bardzo dobrze znany we współczesnym społeczeństwie, ale od jak dawna istnieje? Czy eksperci są w stanie z całą pewnością udowodnić, że ma pozytywny wpływ na nasz organizm? Czy naprawdę unikanie produktów mlecznych, mięsa i ryb jest pożyteczne dla naszego organizmu? Czy możemy uzyskać wszystkie potrzebne witaminy, składniki odżywcze i białko roślinne z diety wegetariańskiej?

Jeśli interesuje cię historia ruchu wegetariańskiego, zajrzyj na powiązany blog: Historia Wegetarianizmu.

Poniżej przedstawię zalety zdrowotne wynikające z diety wegetariańskiej.

Czy Możemy Przetrwać, Jedząc po Prostu Owoce i Warzywa?

Jeśli znasz długą historię wegetarianizmu lub jeśli rodzice, dziadkowie lub pradziadkowie opowiadali ci historie wojenne, to może już wiesz, że Polacy przez długi czas musieli przeżyć jedząc rośliny, żywność z puszek lub wykopaną z ziemi.

Grządka z burakami.
W czasie wojny ludzie musieli jeść to, co udało im się znaleźć w ziemi. | źródło: Unsplash - Markus Spiske

Podczas gdy w czasie II wojny światowej panował głód i choroby, mięso stało się luksusem dla bogatych, więc przez wiele lat jedliśmy tylko żywność z ziemi.

To tylko pokazuje, że wegetariański styl życia jest naprawdę wystarczająco pożywny, abyśmy mogli przeżyć. Co więcej, karmił usta narodu przechodzącego przez jedne z najtrudniejszych fizycznych i psychicznych warunków znanych człowiekowi - co wskazuje, że dał im również siłę, której potrzebowali, aby zmierzyć się z koszmarem życia.

To nasuwa pytanie, dlaczego tak wielu z nas nadal je mięso prawie każdego dnia w tygodniu?

Zachęcające jest obserwowanie niedawnego wzrostu liczby działek i ogrodów warzywnych.

Ponieważ ogrody są obecnie deklaracją dla wielu właścicieli domów, idea bycia samowystarczalnym również przemawia do mas. Dlatego na telewizyjnych pokazach ogrodniczych widzimy tak wielu ludzi, którzy marzą o własnych grządkach, aby mogli uprawiać zioła, warzywa i nasiona roślin strączkowych do gotowania.

Dlaczego Więcej Ludzi Nie Odchodzi od Mięsa?

Myślę, że, jak na ironię, psychologia, według której mięso było niegdyś pożywieniem, na które tylko bogaci mogli sobie pozwolić, doprowadziła do tego, że jemy więcej mięsa niż potrzebujemy (ponieważ, jak wiemy, dieta bezmięsna oferuje organizmowi to, czego potrzebuje). Nie ma wątpliwości, że chcemy żyć jak najlepiej i sprawiać sobie przyjemność. Teraz, gdy mięso stało się dostępne dla wszystkich, po prostu nie możemy sobie odmówić i przestać je kupować, ponieważ wszyscy wokół nas uwzględniają je w swojej diecie.

Wyobraź sobie świat, w którym 90% populacji stroniłoby od mięsa całkowicie, jak byś się czuł należąc do mniejszości, wchodząc do sklepu, aby kupić swój stek, kiedy oczy innych klientów wpatrywałyby się w ciebie? Nie oznacza to, że wegetarianie patrzą z góry na osoby jedzące mięso, jednak nie zgadzają się z twoimi mięsożernymi nawykami żywieniowymi.

To powiedziawszy, mocno wierzę, że jedzący mięso nie jedzą mięsa zwierzęcego, ponieważ postrzegają te stworzenia jako klasę gatunku niższą od siebie. Nie ma złośliwości w akcie jedzenia mięsa. Myślę, że ci, którzy przyjmują tradycyjną zachodnią dietę, raczej nie snują rozważań o jedzeniu w takim kontekście, po prostu zastanawiają się, które kombinacje smakowe pasują do siebie. A może chodzi o to, że nie chcą o tym myśleć…

Puste pomieszczenia to hodowli trzody chlewnej.
Większość osób jedzących mięso nie myśli o tym, w jaki sposób zwierzę spotyka swój koniec. | źródło: Unsplash - Erik Mclean

Większość ludzi, zwłaszcza miłośników zwierząt, zgodzi się całkowicie, że należy przestrzegać przepisów przeciwko okrucieństwu wobec zwierząt, ale nadal będą uwzględniać białka z  produktów pochodzenia zwierzęcego w swojej diecie, ponieważ do tego są przyzwyczajeni.

Jeśli wychowujesz się wśród osób w gospodarstwie domowym, w którym mięso jada się dzień w dzień, całkowite wyeliminowanie go z diety może być ogromnym wyzwaniem, ponieważ dzieci uczą się nawyków od opiekunów.

Korzyści Zdrowotne Wynikające z Wegetarianizmu

Istnieje wiele naukowych zalet zdrowotnych wynikających z przyjęcia diety wegetariańskiej, które wymienię poniżej, ale jedną z głównych i być może najważniejszą jest po prostu dobro, jakie ma ona dla duszy.

Nie odgrywając roli w uboju zwierząt, czy to brutalnym, czy humanitarnym, nasze sumienie może pozostać czyste i możemy poczuć, że robimy, co w naszej mocy, aby przyczynić się do ratowania życia zwierząt.

Jeśli życie wolne od poczucia winy nie wystarczy, aby cię przekonać, oto kilka faktów na temat tego, jak dieta bezmięsna może przynieść pożytek dla zdrowia fizycznego.

Badania udowadniają, że spożywanie pokarmów o naturalnie niskiej zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych pochodzenia zwierzęcego chroni nasze ciało przed chorobami przewlekłymi i śmiertelnymi: ograniczysz ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, kamicy żółciowej, nadciśnienia, zawału serca i niektórych nowotworów układu trawiennego związanych ze szkodliwą dietą (rak jelita grubego, żołądka i przełyku).

Tak jak można się spodziewać, według badań, ta niskotłuszczowa dieta pomaga również w utrzymaniu naszego ciała w dobrej formie, co skutkuje szczuplejszą i bardziej jędrną sylwetką. Przyczyną tego jest mniej kalorii wchodzących do naszego żołądka, pochodzących z pokarmów energetycznych, takich jak zboża, nasiona, orzechy, owoce i warzywa, stanowiących dobre źródło błonnika i wapnia zamiast ciężkich białek i węglowodanów, co ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie (czy wiesz, że bogaty w błonnik posiłek sprawia, że ​​czujesz się pełniejszy na dłużej?).

Jednak ludzie mogą nie zdawać sobie sprawy, że wegetarianizm przynosi pożytek nie tylko mięśniom i kościom. Eksperci twierdzą, że życie wegetarianina często skutkuje lepszym wzrokiem i wolniejszą degeneracją skóry - co w praktyce oznacza, że ​​będąc wegetarianinem, możesz wyglądać i czuć się młodziej!

O tym, że warzywa i owoce bogate są w witaminy, wie każdy. Oto kilka najpopularniejszych bomb witaminowych:

  • Witamina C: porzeczki, natka pietruszki, papryka czerwona, jarmuż, brukselka, brokuły, kalafior, truskawki, pomarańcze, maliny,
  • Witamina K: natka pietruszki, boćwina, jarmuż, szpinak, brukselka, sałata, rukola, kapusta i kalafior,
  • Witamina E: natka pietruszki, papryka zielona, papryka czerwona, pietruszka korzeń, kapusta włoska, czarne jagody, szpinak, szparagi, nektarynki.

Oczywiście jest jeszcze jedna bardzo ważna część ciała, która odczuwa benefity diet bezmięsnych: mózg. Zrównoważone żywienie, zdrowe ciało i dobre samopoczucie są bardzo ważnymi czynnikami wspierającymi zdrowie mózgu.

Przy tak wielu wspaniałych skutkach dla ciała i umysłu, nic dziwnego, że sportowcy często decydują się na przyjęcie ścisłej diety wegetariańskiej, na stałe lub przed meczem, wyścigiem, rozgrywkami lub innymi zawodami.

Wiele zajęć koncentruje się na wegetarianizmie, więc dlaczego nie dołączyć do jednego z kursów gotowania?

Dieta Wegetariańska dla Utraty Masy Ciała

Jeśli chcesz zostać wegetarianinem, w ramach pracy nad sobą i schudnąć dla własnej pewności siebie, w Internecie znajdziesz mnóstwo propozycji wegetariańskich planów posiłków (na stronach i aplikacjach), które można stosować o każdej porze roku.

7-dniowe pomysły na przepisy pozwolą ci wyeliminować całą ciężką pracę związaną z planowaniem posiłków, więc wszystko, co musisz zrobić, to gotować i cieszyć się niesamowitym, wolnym od poczucia winy jedzeniem.

Rożne rodzaje jedzenia w pojemnikach na turkusowym tle.
Aplikacje takie jak Eat Fit mogą pomóc ci zaplanować tygodniowe posiłki. | źródło: Unsplash - Cristiano Pinto

Sprawdź poniższą tabelę, aby zobaczyć przykład obiadów menu wegetariańskiego na cały tydzień:

PoniedziałekZapiekanka z czerwonej cebuli i cukinii
WtorekMuffinki ze szparagami i pieczoną papryką
ŚrodaPieczone canelloni
CzwartekJajka pieczone z papryką, szpinakiem i pomidorem
PiątekPołudniowo-indyjskie curry warzywne
SobotaKuskus z fetą i grillowanymi warzywami
NiedzielaŚródziemnomorska tarta warzywna

Przy tak różnorodnej, smakowitej i sycącej ofercie potraw, bogatej w różnorodne produkty, to dziwne, że uznajemy odchudzanie za tak trudne!

Zaletą spożywania dobrze zbilansowanych dań, opartych na przepisach kuchni wegetariańskiej, opracowanych przez ekspertów żywienia jest to, że możesz mieć pewność, iż dostarczasz organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych (witamin, białka, żelaza itd.) i czujesz się pełny.

Sprawdź lekcje gotowania w Warszawie, aby dowiedzieć się więcej o przepisach wegetariańskich.

Zostań Wege na 30 dni!

Jeśli nie masz ochoty znaleźć się w gronie wegetarian na stałe, ale chcesz wypróbować dietę bezmięsną z pierwszej ręki, aby doświadczyć jej zalet nawet przez krótki okres, dieta wegetariańska przez miesiąc będzie dobrym wyborem.

Warto wziąć udział w programie Zostań wege na 30 dni!, który polega na jedzeniu pysznych i ekscytujących potraw roślinnych.

Każdy może do niego dołączyć, nawet jeśli nie planuje później kontynuowania diety bezmięsnej. Chodzi o to, aby podkreślić korzyści płynące z wegetarianizmu, zachęcając innych do jego wypróbowania.

Jeśli cię to interesuje lub chcesz zaprosić znajomego do jedzenia bezmięsnego jedzenia, możesz zapisać się do newslettera kampanii, który jest pełen fantastycznych przepisów i pomocnych informacji.

Ta kampania działa tak, jak kampania wegańska Veganuary, która ma zachęcić ludzi do przejścia na dietę opartą o produkty wegańskie w styczniu.

Ale nie musisz czekać na nadejście kampanii wegańskiej - przejdź na wegetarianizm lub weganizm już dziś, jeśli jest to coś, co dokładnie przemyślałeś. Nie obejrzysz się za siebie, przysięgam! Kuchnia wegańska i jej przepisy to kopalnia genialnych pomysłów, z których warto korzystać, nawet jeśli interesuje cię jedynie dieta wegetariańska. A jeśli potrzebujesz inspiracji, jest wielu blogerów kulinarnych, którzy oferują świetne pomysły na przepisy. Śniadanie, obiad, kolacja czy przekąska - znajdziesz wegetariańskie przepisy na wszystko!

Zacznij prowadzić zdrowy tryb życia, wyeliminuj choroby, zachęć dzieci do rezygnacji z produktów pochodzenia zwierzęcego na rzecz składników roślinnych. Większość dzieci i tak wybrzydza, podczas mięsnego obiadu. Razem zawsze raźniej, dlatego warto zachęcić rodzinę do przejścia na tryb życia wegetarian, chociażby dla zdrowia. Wprowadzanie diet roślinnych dla osób przyzwyczajonych do mięsa może być wyzwaniem, ale na dzisiejszym rynku, przy dostępności bogactwa składników i produktów wegetariańskich, nie jest wcale tak trudne. Wszyscy na tym skorzystacie!

Liczne badania wskazują, że zastąpienia białka zwierzęcego składnikami roślinnymi ma same zdrowotne benefity. Orzechy, owoce, warzywa, nasiona roślin strączkowych, mleko i jajka doskonale się komponują. Kuchnia wegetariańska bogata w składniki mineralne, żelazo i witaminy to najzdrowsza dieta!

Dalsza Lektura

Więcej interesujących faktów na temat gotowania wegetariańskiego warto poczytać na następującym blogu: Wskazówki, jak być zdrowym wegetarianinem.

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Gotowanie ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5 - 1 głos(y)
Loading...

Marta

Pozytywnie zakręcona idealistka. Straszna psiara i wielbicielka gier planszowych. Fascynatka lingwistyki, kreatywnego myślenia i samorozwoju.