Czy chłopcy radzą sobie lepiej niż dziewczęta na lekcjach matematyki?

Dlaczego mniej studentek decyduje się na naukę na kierunkach ścisłych?

Nawet w XXI wieku kwestia różnic w zdolnościach każdej płci jest nadal bardzo często dyskutowana.

Zgodnie z tym stereotypem, dziewczętom brakuje praktycznych umiejętności i zdolności logicznego myślenia - cech charakterystycznych dla uczących się mężczyzn.

Jednak, badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Provence Aix-Marseille pokazuje, że studentki rzadziej radzą sobie dobrze w dyscyplinach naukowych, ponieważ nauczyciele i rodzice nie oczekują, że będą one w stanie osiągnąć ten sam poziom wiedzy, co ich koledzy i dlatego nie otrzymują od nich odpowiedniej ilości wskazówek.

Czy każdy może być matematykiem? Przyjrzyjmy się bliżej potencjalnym różnicom w nauce matematyki i sposobom ich przezwyciężenia.

Dostępni najlepsi nauczyciele z: Matematyka
1-sza lekcja za darmo!
Stanisław
5
5 (6 oceny)
Stanisław
zł100
/h
1-sza lekcja za darmo!
Klaudia
5
5 (2 oceny)
Klaudia
zł30
/h
1-sza lekcja za darmo!
Julia
5
5 (4 oceny)
Julia
zł70
/h
1-sza lekcja za darmo!
Robert
5
5 (9 oceny)
Robert
zł35
/h
1-sza lekcja za darmo!
Szymon
5
5 (10 oceny)
Szymon
zł70
/h
1-sza lekcja za darmo!
Aleksandra
5
5 (4 oceny)
Aleksandra
zł40
/h
1-sza lekcja za darmo!
Sandra
5
5 (4 oceny)
Sandra
zł25
/h
1-sza lekcja za darmo!
Łukasz
5
5 (3 oceny)
Łukasz
zł40
/h
1-sza lekcja za darmo!
Stanisław
5
5 (6 oceny)
Stanisław
zł100
/h
1-sza lekcja za darmo!
Klaudia
5
5 (2 oceny)
Klaudia
zł30
/h
1-sza lekcja za darmo!
Julia
5
5 (4 oceny)
Julia
zł70
/h
1-sza lekcja za darmo!
Robert
5
5 (9 oceny)
Robert
zł35
/h
1-sza lekcja za darmo!
Szymon
5
5 (10 oceny)
Szymon
zł70
/h
1-sza lekcja za darmo!
Aleksandra
5
5 (4 oceny)
Aleksandra
zł40
/h
1-sza lekcja za darmo!
Sandra
5
5 (4 oceny)
Sandra
zł25
/h
1-sza lekcja za darmo!
Łukasz
5
5 (3 oceny)
Łukasz
zł40
/h
1-sza lekcje za darmo>

Czy jedna z płci musi być lepsza z matematyki?

We Francji

Szacuje się, że we Francji w klasie, do której chodzą 14-15-latkowie, prawie 82% dziewcząt ma wysokie oceny z francuskiego, w porównaniu z zaledwie 68% chłopców.

Jednak wyniki matematyczne chłopców były tylko nieznacznie lepsze niż dziewcząt, przy czym 87,0% uczniów płci męskiej wykazało dobre podstawowe umiejętności matematyczne w porównaniu z 86,8% uczennic.

Więc chłopcy wygrywają nieznacznie, ale to nie oznacza, że są lepsi. Nawet jeśli chętniej biorą udział w lekcjach z nauczycielem matematyki, aby poprawić swoje umiejętności w rozwiązywaniu problemów matematycznych obejmujących mnożenie i dzielenie, dodawanie i odejmowanie, zadania tekstowe, rozumowanie, tworzenie wykresów, ćwiczenie rachunku różniczkowego, zamiana ułamków na ułamki dziesiętne, prawdopodobieństwo, arytmetyka, twierdzenie Pitagorasa, trygonometria, nierówności, rozkładanie równań algebraicznych na czynniki, płynność w tabliczkach mnożenia i gry edukacyjne dla dzieci lub łamigłówki, takie jak Sudoku.

W USA

Badanie opublikowane na stronie Science pokazuje, że pomimo tego, w co mogą wierzyć niektórzy, zdolność ucznia do zrozumienia matematyki w żaden sposób nie zależy od jego płci.

Uśmiechnięta dziewczynka i chłopiec
Czy dziewczęta i chłopcy mają równe szanse w edukacji? (Źródło: Unsplash)

Jednak pogląd, że matematyka i nauki ścisłe są zarezerwowane tylko dla płci męskiej, a nauki humanistyczne dla dziewcząt, nadal jest podzielany przez niektórych rodziców, a nawet nauczycieli.

Niemniej jednak, przekonanie to nie jest oparte na faktach naukowych i dlatego jest niczym innym jak przestarzałym stereotypem, który nie usprawiedliwia niedostatecznej reprezentacji studentek matematyki, żeńskich inżynierów czy naukowców.

W badaniu wzięło udział 7 milionów uczniów w 10 stanach na standardowych egzaminach rocznych przeprowadzanych w całych Stanach Zjednoczonych.

Wynik jest więc jasny: jeśli chodzi o naukę matematyki u dzieci, nie ma różnicy między chłopcami i dziewczętami, niezależnie od wieku, roku szkolnego i pochodzenia etnicznego.

Czy powinniśmy spróbować zmniejszyć liczbę chłopców uczących się matematyki, aby dać dziewczynom szansę?

Lekcje matematyki

Czy matematyka ma płeć?

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że podział na płeć na lekcjach matematyki wynika z preferencji uczniów - chłopcy są bardziej skłonni do wybierania przedmiotów praktycznych i naukowych, a dziewczęta wybierają literaturę, historię i sztukę.

Wystarczy spojrzeć na oficjalne dane:

  • Branże takie jak hotelarstwo, opieka społeczna i nauczanie są zdominowane przez kobiety
  • Istnieje wysoki stosunek liczby mężczyzn do kobiet w szkołach inżynierskich i na kierunkach naukowych

Czy mózg matematyczny jest męski czy żeński?

Pomimo tych różnic ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że to dziewczyny kończą edukację z najlepszymi ocenami.

Od początku swojej kariery akademickiej uczniowie i uczennice mają różne relacje z matematyką. Na drugim roku, nawet jeśli opanowały podstawy, takie jak liczenie, identyfikowanie liczb parzystych i nieparzystych, sumowanie, porównywanie, zaokrąglanie, symetria, określanie czasu itd., dziewczęta decydują się na rozłożenie swojej uwagi na inne przedmioty, takie jak jak literatura, podczas gdy chłopcy koncentrują się głównie na matematyce i dzięki temu osiągają szybsze postępy w tej dziedzinie.

chłopiec robiący zadanie z matematyki
Kto jest najlepszy w matematyce? (Źródło: Unsplash)

Według Ministerstwa Edukacji we Francji tylko 28% dziewcząt podąża ścieżką naukową, 41% chłopców, podczas gdy 17% dziewcząt uczęszcza na kursy literackie, w porównaniu z zaledwie 5% chłopców.

Jak wytłumaczyć to zjawisko? Dlaczego matematyka nie inspiruje dziewcząt?

Wspomnienia z dzieciństwa

Dwóch badaczy; Isabelle Régner i Pascal Huguet, zbadało kwestię nierówności płci w matematyce, przyglądając się kobietom w zawodach matematycznych i naukowych oraz ich wpływowi na uczenie się matematyki i ich ocen.

W Stanach Zjednoczonych Claude Steele, znany psycholog i profesor na Uniwersytecie Stanforda, zbadał powody, dla których kobiety mają niższe wyniki z matematyki na egzaminach wstępnych do uniwersytetów niż ich koledzy.

Swoje badanie przeprowadził odtwarzając tę ​​sytuację w laboratorium, jednak tym razem przeprowadził egzaminy w sposób neutralny. Z pewnością wyniki testów wykazały, że po usunięciu nacisku na matematykę mężczyźni i kobiety osiągają te same wyniki.

Wyniki tego badania pokazują, że niedostateczna reprezentacja kobiet w matematyce wynika z ich zniechęcania do studiowania przedmiotów ścisłych.

Nowe doświadczenie

Régner i Huguet zainspirowali się wynikami tego badania i zdecydowali się przetestować wyniki w praktycznym podejściu.

Poprosili o narysowanie twarzy około 100 dzieci w wieku 11-13 lat w grupach. Połowa grup musiała stworzyć geometryczną twarz, a resztę poproszono o wykonanie twarzy w artystyczny sposób.

Wyniki były następujące:

  • Dziewczęta z grupy geometrycznej uzyskały gorsze wyniki niż chłopcy
  • Chłopcy z grupy artystycznej uzyskali niższe wyniki niż dziewczęta

Dwóch badaczy doszło do wniosku, że nawet sam pomysł wykorzystania umiejętności matematycznych wystarczył, aby wytrącić dziewczynki z równowagi.

Najwyraźniej podświadomie lękają się konfrontacji ze stereotypami społeczeństwa.

Tak więc, jeśli chodzi o dobre radzenie sobie z matematyką, nie zależy to od płci, jednak dzieci są bardziej skłonne do walki z przedmiotem, jeśli mają określone trudności w uczeniu się, takie jak dysleksja.

Wpływ kultury i rodziny

Zdecydowana większość naszej wiedzy pochodzi z dzieciństwa. Ścieżki uczenia się mogą być różne dla różnych płci, nawet w przedszkolu, ponieważ dzieci zaczynają rozumieć, jak ważne jest radzenie sobie w szkolnym programie nauczania matematyki w przyszłości.

Dziewczyna w żółtym swetrze i chłopiec w niebieskim
Czy umiejętność uczenia się matematyki zależy od płci? (Źródło: Unsplash)

Na początku chłopcy są zainteresowani grami matematycznymi obejmującymi budowanie i zajęcia matematyczne w grupach, które rozwijają świadomość przestrzenną, podczas gdy dziewczęta wolą bawić się w domu, gdzie często odtwarzają tradycyjne role społeczne (zabawa w rodzinie lub w sklepie), co pomaga im ćwiczyć umiejętności komunikacji ustnej.

Granie w gry to sposób, w jaki dzieci rozumieją otaczający je świat. Nauczyciele i rodzice mogą to wykorzystać i zachęcić dzieci do grania w gry matematyczne, aby pomóc im nauczyć się tabliczki mnożenia, osi liczbowych, wzorców liczb i wzmocnić to, czego wcześniej nauczyły się w klasie.

Kolejna ciekawa gra to recytowanie tabliczki mnożenia podczas przygotowywania posiłków lub podczas jazdy autobusem!

Chociaż ten wyraźny podział znika z czasem, może to wyjaśniać rozbieżności, które pojawiają się w późniejszym życiu, na przykład przy wyborze przedmiotów do matury.

W naszym kolejnym artykule dowiecie się jak dostrzec potencjał matematyczny dziecka oraz czym charakteryzuje się nauczanie dziecka z trudnościami w uczeniu się.

Czy coś może się zmienić w nauczaniu matematyki?

Jeśli coś może się zmienić, czy powinno?

Większość ludzi powiedziałaby: tak.

W końcu dziewczyny nie powinny czuć się zmuszane do podejmowania pracy, której nie lubią i dostosowywać się do stereotypów.

Jak więc możecie to zmienić? Od najmłodszych lat należy mówić dziewczętom i chłopcom, że część ich osobistych preferencji wynika z ich wykształcenia matematycznego i pochodzenia matematycznego, ale jeśli chodzi o poradnictwo edukacyjne i zawodowe, to od nich zależy, jaką ścieżkę wybiorą.

Dziewczyna może zostać lekarzem, prawnikiem, badaczem, astronautą, tak jak chłopcy mogą iść drogą nauk humanistycznych.

Jeśli chcecie to zmienić, należy zmienić sposób myślenia każdego pokolenia w rodzinie.

Gdy dzieci zobaczą, jak ich rodzice rozkładają obowiązki domowe w równiejszy sposób, usłyszą, jak ich rodzice uzupełniają się i oferują pomoc w pracach domowych, stanie się normalne i prawie oczywiste, że nie ma "prac dla chłopców" i "prac dla dziewczynek''.

Dwie kobiety w laboratorium
Zbyt mało dziewczyn zajmuje się nauką. (Źródło: Unsplash)

Ten sposób myślenia dotyczy wszystkich aspektów życia, w tym matematyki szkolnej. Jeśli dziewczęta od najmłodszych lat dowiedzą się, że potrafią wykonywać wszystko równie dobrze jak chłopcy, nie będą ich ograniczać obawy przed podporządkowaniem się stereotypowym ideałom.

Aby odnieść sukces w matematyce, zarówno uczniowie płci męskiej, jak i żeńskiej potrzebują oddanego nauczyciela matematyki lub korepetytorów matematyki, którzy będą ich motywować oraz nauczą koncentracji i doceniania roli matematyki w życiu codziennym.

Zasadniczo dziewczęta radzą sobie ogólnie lepiej, ponieważ łatwiej jest im skoncentrować się na lekcjach i zaangażować się w naukę.

To samo może czasami dotyczyć matematyki, gdzie dziewczęta uzyskują wyższe oceny indywidualne niż chłopcy, ale chłopcy radzą sobie lepiej w grupie.

Chłopcy mogą lepiej radzić sobie z pojęciami matematycznymi, takimi jak geometria, i osiągać wyższe wyniki w grach logicznych ze względu na zwiększoną świadomość przestrzenną, jednak kobiece pragmatyczne podejście może okazać się przydatne w takich przedmiotach, jak algebra.

Jedno jest pewne: dzieci zdecydowanie wolą uczyć się w domu pod okiem rodziców lub prywatnego nauczyciela matematyki. Uczcie się matematyki online dzięki darmowym grom matematycznym online lub darmowym aplikacjom matematycznym i pokażcie dzieciom zabawną stronę matematyki.

W Internecie dostępnych jest wiele bezpłatnych zasobów matematycznych, takich jak arkusze matematyczne do wydrukowania i darmowe gry dla dzieci do ćwiczenia matematyki i rozwiązywania czasowych quizów.

Matematyka pokazuje, że wszystko jest osiągalne. Tak więc, niezależnie od płci, o ile będziecie się starać i ciężko pracować, drzwi do wymarzonych uniwersytetów i wielu zawodów będą dla Was otwarte.

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Matematyka ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5 - 1 głos(y)
Loading...

Aleksandra

Jestem kreatywną i ciekawą świata osobą, która lubi poznawać nowe osoby i miejsca. Interesuję się sportem, muzyką, sztuką oraz literaturą amerykańską. Na co dzień udzielam korepetycji z języka angielskiego, co również jest moim hobby. W czasie wolnym chętnie podróżuję i czytam książki.