Nauczanie dzieci matematyki nie jest łatwym zadaniem.

Nauczyciele matematyki muszą być kompetentni, empatyczni, a także motywujący i surowi jednocześnie.

Posiadanie tych cech oznacza, że nauczyciele mogą motywować swoich uczniów, jednocześnie upewniając się, że mają odpowiednie pokłady samodyscypliny, aby pracować nad rozwojem swojej edukacji.

Dostępni najlepsi nauczyciele z: Matematyka
1-sza lekcja za darmo!
Stanisław
5
5 (6 oceny)
Stanisław
zł100
/h
1-sza lekcja za darmo!
Klaudia
5
5 (2 oceny)
Klaudia
zł30
/h
1-sza lekcja za darmo!
Julia
5
5 (4 oceny)
Julia
zł70
/h
1-sza lekcja za darmo!
Robert
5
5 (9 oceny)
Robert
zł35
/h
1-sza lekcja za darmo!
Szymon
5
5 (10 oceny)
Szymon
zł70
/h
1-sza lekcja za darmo!
Aleksandra
5
5 (4 oceny)
Aleksandra
zł40
/h
1-sza lekcja za darmo!
Sandra
5
5 (4 oceny)
Sandra
zł25
/h
1-sza lekcja za darmo!
Łukasz
5
5 (3 oceny)
Łukasz
zł40
/h
1-sza lekcja za darmo!
Stanisław
5
5 (6 oceny)
Stanisław
zł100
/h
1-sza lekcja za darmo!
Klaudia
5
5 (2 oceny)
Klaudia
zł30
/h
1-sza lekcja za darmo!
Julia
5
5 (4 oceny)
Julia
zł70
/h
1-sza lekcja za darmo!
Robert
5
5 (9 oceny)
Robert
zł35
/h
1-sza lekcja za darmo!
Szymon
5
5 (10 oceny)
Szymon
zł70
/h
1-sza lekcja za darmo!
Aleksandra
5
5 (4 oceny)
Aleksandra
zł40
/h
1-sza lekcja za darmo!
Sandra
5
5 (4 oceny)
Sandra
zł25
/h
1-sza lekcja za darmo!
Łukasz
5
5 (3 oceny)
Łukasz
zł40
/h
1-sza lekcje za darmo>

Trudności w czytaniu i pisaniu mają wpływ na naukę matematyki

Dysleksja to specyficzna trudność w nauce, która powoduje problemy z czytaniem, pisaniem, ortografią i przetwarzaniem informacji.

Trudności, takie jak dysleksja, dyskalkulia, dysgrafia i dyspraksja nie tylko szkodzą karierze szkolnej danego ucznia, ale także jego codziennemu życiu, ponieważ wpływają na pamięć krótkotrwałą i roboczą, koncentrację i organizację. Dysleksja, zwykle kojarzona z zaburzeniami czytania, wpływa również na rozumienie matematyczne.

Bez względu na rodzaj trudności ucznia, ważne jest, aby nie czuł się on przytłoczony podczas nauki matematyki lub jakiegokolwiek innego przedmiotu oraz aby nie był narażony na ryzyko pozostania w tyle za swoimi kolegami z klasy.

Dziewczyna zakrywająca twarz rękoma
Dzieciom z trudnościami w nauce często brakuje pewności siebie. (Źródło: Unsplash)

Aby zapewnić uczniom jak największe szanse odniesienia sukcesu niezależnie od ich wieku, eksperci zalecają stosowanie multisensorycznego podejścia do uczenia się, aby zapewnić otrzymywanie informacji różnymi kanałami sensorycznymi.

Podobnie jak niektórzy ludzie uczą się wzrokowo, a inne dzieci uczą się poprzez działanie, osoby z trudnościami w nauce mają preferencje dotyczące uczenia się. Jednak pomocne jest, jeśli informacje są powtarzane różnymi metodami.

Pomoże to dzieciom rozwinąć wszechstronne rozumienie tematu oraz zrozumienie bardziej złożonych operacji.

Podejście multisensoryczne do lekcji matematyki

To podejście wykorzystuje zmysły, takie jak wzrok, słuch, dotyk i ruch, do przekazywania i przetrzymywania informacji.

Jak więc powinniście się do tego zabrać?

Nauka wizualna

Kiedy nauczacie matematyki ucznia z dysleksją, powinniście zmienić swoje strategie uczenia na jak najbardziej wizualne.

Użyjcie fiszek, aby wypisać formuły i narysujcie je w praktyce, jeśli macie taką możliwość.

Dodajcie zabawne zajęcia do swoich lekcji matematyki. Ze względu na trudności z koncentracją, granie w gry matematyczne może być przydatne dla uczniów z trudnościami w nauce, ponieważ angażuje ich to w proces uczenia się, nie przytłaczając ich zbyt dużą ilością informacji.

Studenci mogą również logować się na stronach internetowych poświęconych grom matematycznym. Darmowe witryny matematyczne, takie jak matmag.pl, są pełne zabawnych gier matematycznych, w których dzieci mogą ćwiczyć rozwiązywanie problemów matematycznych obejmujących liczenie, określanie czasu, kolejność operacji, tabliczki mnożenia, nierówności, prawdopodobieństwo, ułamki, dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie czy ćwiczenie sudoku.

Kolorowe kredki
Prosta pomoc wizualna może mieć duże znaczenie! (Źródło: Unsplash)

Z punktu widzenia ucznia takie podejście do uczenia się jest bardziej interesujące i satysfakcjonujące, ponieważ rozwiązywanie gier edukacyjnych i łamigłówek matematycznych wiąże się z poczuciem spełnienia. Może to pomóc poprawić samoocenę i wiarę w swoje umiejętności matematyczne.

Kolory mogą być również niezwykle pomocne dla dzieci z dysleksją i innymi zaburzeniami laryngologicznymi, ponieważ służą jako pomoc wizualna, której można użyć do uporządkowania materiałów powtórkowych na tematy lub grupy dla rozróżnienia.

Kolor może być użyty podczas pisania na tablicy, liczby dziesiętne i wartości miejsca można zademonstrować, na przykład, pisząc dziesiątki w określonym kolorze (niektóre osoby z dysleksją są szczególnie wrażliwe na pojawienie się czarnego tuszu na białym papierze).

Upewnijcie się, że zaznaczyliście arkusze uczniów innym kolorem niż użyli, jednak unikajcie czerwonego koloru podczas poprawiania quizów i arkuszy matematycznych, ponieważ może on mieć negatywny wpływ na ich samopoczucie.

Wykorzystanie czasu

Osoby z trudnościami w nauce mają słabe poczucie upływającego czasu, dlatego przez długi czas mają trudności z koncentracją.

Takie osoby mogą łatwo się rozpraszać, jeśli muszą słuchać rozmowy nauczyciela przez długi czas lub oglądać wideo, które trwa dłużej niż 10 minut.

Jeśli chodzi o maksymalne wykorzystanie dostępnego czasu, należy pamiętać, że osoby z dysleksją mają słabą pamięć krótkotrwałą, co może utrudniać robienie notatek i stosowanie się do instrukcji.

Dostępni najlepsi nauczyciele z: Matematyka
1-sza lekcja za darmo!
Stanisław
5
5 (6 oceny)
Stanisław
zł100
/h
1-sza lekcja za darmo!
Klaudia
5
5 (2 oceny)
Klaudia
zł30
/h
1-sza lekcja za darmo!
Julia
5
5 (4 oceny)
Julia
zł70
/h
1-sza lekcja za darmo!
Robert
5
5 (9 oceny)
Robert
zł35
/h
1-sza lekcja za darmo!
Szymon
5
5 (10 oceny)
Szymon
zł70
/h
1-sza lekcja za darmo!
Aleksandra
5
5 (4 oceny)
Aleksandra
zł40
/h
1-sza lekcja za darmo!
Sandra
5
5 (4 oceny)
Sandra
zł25
/h
1-sza lekcja za darmo!
Łukasz
5
5 (3 oceny)
Łukasz
zł40
/h
1-sza lekcja za darmo!
Stanisław
5
5 (6 oceny)
Stanisław
zł100
/h
1-sza lekcja za darmo!
Klaudia
5
5 (2 oceny)
Klaudia
zł30
/h
1-sza lekcja za darmo!
Julia
5
5 (4 oceny)
Julia
zł70
/h
1-sza lekcja za darmo!
Robert
5
5 (9 oceny)
Robert
zł35
/h
1-sza lekcja za darmo!
Szymon
5
5 (10 oceny)
Szymon
zł70
/h
1-sza lekcja za darmo!
Aleksandra
5
5 (4 oceny)
Aleksandra
zł40
/h
1-sza lekcja za darmo!
Sandra
5
5 (4 oceny)
Sandra
zł25
/h
1-sza lekcja za darmo!
Łukasz
5
5 (3 oceny)
Łukasz
zł40
/h
1-sza lekcje za darmo>

Pomaganie w nauce matematyki osobom ze specyficznymi trudnościami w nauce

Najważniejszą rzeczą jest, aby się nie śpieszyć. Nie spieszcie się z lekcjami i dajcie uczniowi wystarczająco dużo czasu na zrobienie własnych notatek.

Pamiętajcie, aby upewnić się, że uczeń w pełni zrozumiał rozdział, zanim przejdzie do omawiania następnego.

Powtarzajcie instrukcje tyle razy, ile jest to konieczne, podkreślając słowa kluczowe i słownictwo, aby uczeń był zaznajomiony z prawidłowym używaniem języka matematycznego.

Koncentracja i motywacja

Róbcie dużo przerw. Osoby z dysleksją są bardziej produktywne, kiedy koncentrują się tylko przez krótki czas i mają możliwość ruszenia się z miejsca.

Osoby z trudnościami w nauce muszą się poruszać i zmieniać zajęcia matematyczne, więc nie wahajcie się regularnie zmieniać tematów. Umysły uczniów będą zaangażowane w to, czego się uczą, ponieważ informacje będą zawsze świeże.

Długopis i notes
Uczyńcie możliwym to, co wydaje się niemożliwe! (Źródło: Unsplash)

Dysleksja i inne trudności nie przeszkadzają w nauce, ale ją spowalniają. Jednak gdy nauczyciele i uczniowie poznają się nawzajem i zadania, jakie mają do wykonania, uczniowie mogą dokonać znacznych postępów i stać się prawdziwymi matematykami, jakimi zawsze chcieli być.

Posiadanie wystarczającego wsparcia

Trudności w nauce powodują problemy ze zdolnością do przechowywania i przetwarzania informacji. W szczególności oznacza to problemy z pamięcią krótkotrwałą i roboczą.

Aby pokonać tę trudność, zaleca się, aby nauczyciel matematyki dzielił się materiałami i streszczeniami rozdziałów, które służą jako pomoc wizualna, gdy nadejdzie czas na powtórzenie.

Używajcie zakreślaczy i podpunktów, aby podkreślić najważniejsze informacje.

W następnym artykule obalamy stereotyp dotyczący tego czy chłopcy są lepsi od dziewcząt w matematyce.

Organizacja i struktura

Zapewniając pomoc matematyczną osobie z dysleksją, należy pomóc jej w uporządkowaniu treści lekcji. Pomoże im to uporządkować myśli i wiedzę we własnym zakresie.

Twórzcie modele organizacyjne podczas lekcji matematyki i zachęcajcie uczniów do korzystania z nich w życiu codziennym.

Oto kilka przykładów modeli organizacyjnych:

  • Używajcie kolorów, aby uporządkować tematy i ułatwić uczniowi dostęp do poprzednich notatek i arkuszy.
  • Trzymajcie się rutyny. Osobom z dysleksją trudno jest myśleć o najbliższej przyszłości, więc harmonogram może pomóc im przygotować się na nadchodzący dzień. Przygotujcie dla nich kalendarz do przyklejenia do ściany sypialni, aby mogli szybko go obejrzeć i zmodyfikować, jeśli zajdzie taka potrzeba.
  • Niech Wasi uczniowie używają zeszytów podczas zajęć. W ten sposób wszystkie arkusze i prace domowe będą w tym samym miejscu, więc istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że praca zostanie zgubiona.

Zapewnijcie inne materiały

Im więcej zasobów matematycznych, wskazówek i rad zapewnicie uczniowi, tym większy będzie progres.

Jeśli możecie, spróbujcie zasugerować, aby skorzystali z pomocy innych nauczycieli. Zapewnianie różnorodności w nauce jest korzystne zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli, ponieważ wszyscy są przez siebie wspierani.

Uczeń powinien również czuć się komfortowo, omawiając swoją naukę z innymi uczniami w swojej szkole lub na uczelni, jednak jeśli nauczyciel obawia się, że z powodu trudności w nauce pozostaje w tyle za swoimi kolegami z klasy, powinien skorzystać z prywatnych korepetycji.

Dostępnych jest wiele technologii, które mogą pomóc uczniom z problemami w nauce. Na przykład, istnieją interaktywne gry matematyczne, programy do edycji tekstu aktywowane głosem i cyfrowe dyktafony, z których wszystkie odpowiadają sposobowi pracy mózgu z dysleksją.

Wskazówki dotyczące nauczania matematyki dzieci z dysleksją

  • Nie oferujcie długich materiałów do przeczytania jako metodę powtórki do testów,
  • Na początku każdej lekcji podsumujcie, co było w poprzedniej lekcji,
  • Zawsze dzielcie czynności na mniejsze kroki, podając wizualne wskazówki, które pomogą uczniom podążać za nimi
  • Używajcie kolorów podczas nauczania i podkreślajcie słowa kluczowe,
  • Regularnie powracajcie do tematów poruszonych na poprzednich lekcjach, aby dać uczniom szansę na utrwalenie swojej wiedzy,
  • Rozłóżcie pracę domową, aby uczniowie mieli wystarczająco dużo czasu na zrozumienie: zamiast uczyć się 3 twierdzeń w ciągu dwóch tygodni, nauczaj 1 twierdzenia tygodniowo i sprawdzaj wiedzę ucznia przed przejściem do następnego,
  • Pomóżcie uczniom zapamiętać podstawowe elementy kursu i pozwólcie im przedstawić główne punkty za pomocą diagramów, wykresów i rysunków. W miarę postępów w nauce uczeń utworzy folder z własnymi notatkami, które będzie mógł wykorzystać do powtórki,
  • Na koniec każdej lekcji stwórzcie prostą listę głównych punktów, podkreślając kluczowe słowa. Ma to na celu rozbicie lekcji na sekcje.

Niezależnie od wieku, pomoc matematyczna dziecku z dysleksją jest dość trudna, jednak jest niesamowicie satysfakcjonująca, gdy ten zrobi postępy.

Chłopiec uczący się na tablecie
Uczenie się jest łatwiejsze dla ucznia z dysleksją w erze cyfrowej. (Źródło: Unsplash)

Jeśli chodzi o nauczanie matematyki dzieci z trudnościami w nauce, liczy się nie tylko wiedza przedmiotowa, ale także umiejętność udzielania wsparcia w sposób korzystny dla ucznia.

Cierpliwość jest sprawą najwyższej wagi, podobnie jak świadomość, dlaczego mocne i słabe strony osób z dysleksją się różnią. Na przykład, osoby z dysleksją czasami mówią bardzo szybko, ponieważ mają lepsze rozumienie wizualne, ale jeśli chodzi o czytanie, mogą być bardzo powolne.

Im więcej pomocy wizualnej zapewnicie uczniowi z dysleksją, tym większe jest prawdopodobieństwo, że będzie on w stanie zrozumieć i zapamiętać, to czego się uczy. Pozwólcie im używać wykresu lub papieru w linie do rozwiązywania problemów matematycznych. Papier w linie jest szczególnie przydatny do wykonywania zadań w pionie lub poziomie, w zależności od rodzaju pytania matematycznego.

Dlaczego nie powinniście używać kolorowego papieru na swoich lekcjach? Może to być uciążliwe dla osób cierpiących na zespół Irlena, który jest powiązany ze specyficznymi trudnościami w nauce.

Empatia na lekcjach matematyki

Wreszcie, nigdy nie zapomnijcie okazywać swoim uczniom empatii, tolerancji i cierpliwości. Wyjaśniajcie tak jasno, jak to możliwe, podajcie konkretne przykłady każdego wyjaśnienia i zawsze starajcie się zmotywować ucznia.

Nauczyciel matematyki musi uczyć uczniów różnych metod poprawiania własnych błędów w ćwiczeniach matematycznych w ramach powtórki lekcji.

Unikajcie używania zbyt skomplikowanego słownictwa i zamiast tego wybieraj przykłady wizualne. Ponieważ „dysleksja” oznacza „trudności ze słowami”, najlepiej jest zachować prostotę, aby unikać nieporozumień.

Nie ma jednego sposobu, aby pomóc ludziom z specyficznymi trudnościami w nauce zrozumieć pojęcia matematyczne, takie jak dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie, liczby ujemne, algebra, geometria, wykresy, zaokrąglanie, estymacja, arytmetyka, rozwiązywania zadań matematycznych, rachunków różniczkowych czy znajdowania wykładnika potęgi. Jednak przy wystarczającej ilości praktyki matematycznej uczniowie z trudnościami w nauce są również zdolni do opanowania matematyki.

Dlaczego by nie rozważyć skorzystania z pomocy nauczyciela matematyki online?

Przeczytajcie nasze kolejne artykuły dotyczące 6 sposobów na pełne wykorzystanie lekcji matematyki w domu oraz tego jak dostrzec potencjał matematyczny dziecka.

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Matematyka ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5 - 1 głos(y)
Loading...

Aleksandra

Jestem kreatywną i ciekawą świata osobą, która lubi poznawać nowe osoby i miejsca. Interesuję się sportem, muzyką, sztuką oraz literaturą amerykańską. Na co dzień udzielam korepetycji z języka angielskiego, co również jest moim hobby. W czasie wolnym chętnie podróżuję i czytam książki.