„Dobry szkic jest lepszy niż długie przemówienie” - Napoleon Bonaparte

Obraz jest wart tysiąca słów... W dobie Instagrama i Snapchata, wizualizacje są ważne. Prosty wykres może wyjaśnić całą koncepcję. Dlatego używanie programu Excel do tworzenia wykresów może być bardzo przydatne.

Jednak, podczas gdy młodsze pokolenia są mistrzami mediów społecznościowych i korzystania ze smartfonów, niektórzy wciąż muszą się nauczyć kilku rzeczy, jeśli chodzi o pakiet Microsoft Office.

W tym artykule przyjrzymy się, jakiego typu wykresu należy użyć do przedstawienia danych, jak organizować dane na wykresie, jak zmienić formatowanie i jak wyeksportować nowy wykres do innych programów.

Który Wykres Utworzyć w Excelu?

Excel jest częścią pakietu Microsoft Office, potężnego zestawu narzędzi dla użytkowników komputerów. Excel pozwala na porządkowanie danych i wykonywanie na nich obliczeń.

Grafika ze skarbonką, pieniędzmi i wykresami.
Możesz używać wykresów do codziennych czynności. | źródło: Pixabay - Megan Rexazin

Program słynie z tworzenia arkuszy kalkulacyjnych, tabel i wykresów. To dość matematyczne narzędzie, którego uczy się dzieci w wieku szkolnym.

To powiedziawszy, jeśli go nie używamy, szybko zapomnimy, jak to robić, mimo że tworzenie wykresu w programie Excel jest dość proste.

Zanim utworzymy wykres, musimy wiedzieć, który typ wykresu jest najlepszy do wyświetlania konkretnych wartości:

  • Wykres kolumnowy: jest to wykres z pionowymi paskami, który umożliwia porównywanie zestawów danych. Jest to przydatne do porównywania dwóch wartości i zobaczenia różnicy między nimi na osi pionowej,
  • Wykres liniowy: wykres liniowy wykorzystuje proste lub zakrzywione linie, aby pokazać trend lub postęp,
  • Wykres kołowy: wyświetla jedną serię danych, aby pokazać proporcje danych,
  • Wykres pierścieniowy: umożliwia wyświetlanie danych w pierścieniach, gdzie każdy pierścień odpowiada serii danych,
  • Wykres skumulowany: powoduje umieszczenie serii w kolumnach jedna na drugiej,
  • Wykres warstwowy: wyświetlane trendy wartości w czasie lub dane innych kategorii,
  • Wykres bąbelkowy: pokazuje relacje między kilkoma wartościami,
  • Wykres słupkowy: działa tak jak wykres kolumnowy, ale zawiera dane wyrażone na osi poziomej,
  • Wykres punktowy: wykres punktowy to rodzaj wykresu, na którym każdy punkt danych jest wykreślany w określonej pozycji na osi x i osi y,
  • Wykres radarowy: ilustruje porównanie łącznych wartości wielu serii danych,
  • Histogram: jest to wykres kolumnowy przedstawiający dane dotyczące częstotliwości.

Musimy wybrać każdy wykres zgodnie z typem prezentowanych danych. Wykresy są skuteczne tylko wtedy, gdy wyraźnie przedstawiają informacje z tabeli danych.

Program Microsoft Excel ma potężne narzędzia do tworzenia wykresów, ale jeśli używamy wykresu słupkowego do wyświetlania danych programu Excel, które wyrażają zmianę w czasie, ludzie pomyślą, że jesteśmy amatorami.

Dowiedz się więcej o korzystaniu z funkcji logicznych w programie Excel.

Organizowanie Danych na Wykresie

Podobnie jak w przypadku arkuszy kalkulacyjnych, kiedy tworzymy wykres, musisz odpowiednio uporządkować dane, aby program wiedział, co chcemy zrobić.

Kartka z wykresem i narzędzia kreślarskie na ciemnym stole.
Wykresy mają na celu ułatwienie odczytu danych. | źródło: Unsplash - Isaac Smith

Najpierw wybieramy typ danych, które chcemy pokazać na wykresie i nadajemy im tytuł w pierwszym wierszu arkusza kalkulacyjnego.

Jeśli nasz wykres pokazuje liczbę członków w grupie, możemy uzupełnić kolumny tabeli wpisując „Wolontariusze” w B1 i „Pracownicy Opłacani” w C1.

Kolumna tabeli A będzie przeznaczona na odnotowanie czasu. Możemy wpisać wartość „1950” w A2 i wartość „1960” w A3, itd. to nada naszym osiom etykiety.

Po skonfigurowaniu grup możemy zacząć wpisywać dane w kolumny tabeli. Nie musimy porównywać między sobą dwóch kolumn. Możemy po prostu wybrać jedną kolumnę i mieć prostszy wykres.

Tworzenie wykresu kołowego jest jeszcze prostsze. Możemy podać tylko jedną serię danych, a program utworzy segmenty.

Na przykład:

  • Pracownicy Opłacani: 23
  • Wolontariusze: 110

Excel obliczy wartości procentowe potrzebne do utworzenia wykresu.

Tworzenie Wykresu w Excelu

Gdy wszystkie dane znajdą się w arkuszu kalkulacyjnym w programie Excel, wystarczy krok po kroku utworzyć wykres. To nie zajmuje dużo czasu. Najbardziej czasochłonne zajęcie to wprowadzanie danych do arkusza kalkulacyjnego. Po wypełnieniu wierszy i kolumn danymi, bardzo łatwo jest tworzyć wykresy w programie Excel.

Wybieramy komórki z danymi z arkusza kalkulacyjnego Excel.

Możemy zaznaczyć komórkę w lewym górnym rogu danych, przytrzymując „shift” zaznaczamy prawą dolną komórkę. Wybieramy w ten sposób wszystkie dane.

Możemy to także zrobić, przeciągając i przytrzymując lewy przycisk myszy oraz klikając lewą górną komórkę i przeciągając w dół do prawej dolnej komórki. W ten sposób również możemy zaznaczyć wszystkie dane.

Następnie wybieramy zakładkę „Wstawianie” na pasku narzędzi. Nowe elementy pojawią się w menu na pasku narzędzi.

W menu „Wykresy” wybieramy typ wykresu, który chcemy utworzyć. Jest też opcja „Polecane wykresy”:

  • Wykres kolumnowy lub słupkowy,
  • Wykres liniowy lub warstwowy,
  • Wykres kołowy lub pierścieniowy,
  • Wykres punktowy (X,Y) lub bąbelkowy,
  • Wykres kombi.

Małe strzałki obok każdego typu wykresu pozwalają zobaczyć, jak będzie wyglądał przed jego utworzeniem. Możemy je zobaczyć, najeżdżając na niego kursorem myszy.

Klikamy i wykres zostaje utworzony w naszym arkuszu kalkulacyjnym.

Teraz możemy nadać wykresowi tytuł, klikając tekst nad wykresem.

Zmiana Formatowania Wykresu w Excelu

Nasz wykres jest teraz gotowy.

Ale jak wprowadzić zmiany do wykresu, kiedy zakończyliśmy etap tworzenia?

Grafika przedstawiająca cztery różne kolorowe wykresy.
Możesz zmienić kolor linii i formatowanie swoich wykresów. | źródło: Pixabay - Clkr-Free-Vector-Images

Wystarczy kliknąć wykres i przejść do zakładki „Projektowanie”, która pojawia się po jego wybraniu. Na nowym pasku narzędzi możemy wprowadzać zmiany elementów wizualnych naszego wykresu za pomocą różnych opcji.

Klikamy w opcje takie, jak:

  • Osie
  • Tytuł osi
  • Tytuł wykresu
  • Etykiety
  • Wykres
  • Legenda

Dobrym pomysłem jest dołączenie legendy, aby ludzie mogli zrozumieć nasz wykres. Coś, co może wydawać się nam tak oczywiste, może nie być takim dla kogoś innego.

Eksportowanie Wykresu z Excela

Aby użyć wykresu poza arkuszem kalkulacyjnym, musimy go zapisać lub wyeksportować.

Eksportowanie Wykresu do Microsoft Word

Nie ma nic prostszego niż wprowadzenie wykresu do edytora tekstu, takiego jak Word. Wybierz wykres, kliknij prawym przyciskiem myszy, a następnie wybierz polecenie "kopiuj", potem polecenie "wklej" w programie Microsoft Word. Pozwala to na umieszczenie wykresu obok tekstu.

Zapisywanie Wykresu jako PDF

Aby zapisać jako PDF, kliknij menu „Plik”, a następnie opcję „Zapisz jako” i wybierz format .PDF.

Zapisywanie Wykresu jako JPG

Aby zapisać wykres jako plik obrazu, skopiuj i wklej wykres do programy Paint i wybierz polecenie "zapisz" jako plik JPG.

Jeśli chcesz efektywniej korzystać z programu Excel, rozważ nauczenie się kilku skrótów klawiaturowych.

Do Czego Służą Wykresy Excela?

Wykresy programu Excel są przydatne do wyświetlania informacji w łatwy do zrozumienia sposób. Świetnie nadają się do wyświetlania danych zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym.

Wykresy na ekranie laptopa.
Upewnij się, że wykresy są przejrzyste. | źródło: Unsplash - Carlos Muza

Używanie wykresów do wizualizacji danych to pierwszy krok w kierunku profesjonalnej prezentacji.

Można na przykład porównać wydatki. Każde zestawienie danych będzie czytelniejsze, jeśli zamiast serii wartości pokażesz odbiorcom kolorowy wykres. Przy organizowaniu domowego budżetu sam docenisz, jak wiele możesz zyskać przekładając bezbarwne dane z tabeli na kolor linii wykresu Excela. Spróbuj, a wkrótce nauczysz się, jak osiągnąć sukces dzięki Excelowi!

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o korzystaniu z Excela lub ogólnie komputerów, powinieneś skorzystać z pomocy prywatnego nauczyciela. W Superprof jest wielu wykwalifikowanych prywatnych korepetytorów gotowych zaoferować ci dopasowane lekcje.

Na platformie dostępne są trzy rodzaje korepetycji: korepetycje indywidualne, zajęcia online i lekcje grupowe - wybierz, która najbardziej odpowiada twoim potrzebom.

Korepetycje indywidualne odbywają się tylko z jednym studentem. Oznacza to, że cała uwaga nauczyciela skupia się na jednym uczniu, a lekcje są planowane z myślą o nim. Chociaż taka forma zajęć jest często najdroższa, jest również najbardziej skuteczna.

Zajęcia online są podobne, ale zamiast przebywania z nauczycielem w jednym pokoju, uczysz się za pomocą oprogramowania do wideokonferencji, takiego jak Skype. Ponieważ korepetytor nie musi podróżować ani przynosić ze sobą fizycznych materiałów, może pobierać mniej za godzinę nauki. To także świetna opcja dla tych, którzy mieszkają na wsi.

Wreszcie są lekcje grupowe. Zajęcia grupowe obejmują kilku uczniów i są tańsze w przeliczeniu na osobę, ponieważ koszt jest dzielony między wszystkich uczestników. Oznacza to jednak, że nie otrzymasz od korepetytora tylu lekcji indywidualnych, a lekcje nie będą tak dostosowane do twoich potrzeb, jak pozostałe dwa rodzaje.

Nie zapominaj, że pierwsza godzina nauki jest często oferowana bezpłatnie. Należy wykorzystać ten pierwszy krok, aby wypróbować różnych nauczycieli, sprawdzić, czy dobrze się z nimi dogadujesz, i upewnić się, że ich podejście do nauczania jest dla ciebie odpowiednie, zanim zdecydujesz się na kilka lekcji z jednym z nich.

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Informatyka ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5 - 1 głos(y)
Loading...

Marta

Pozytywnie zakręcona idealistka. Straszna psiara i wielbicielka gier planszowych. Fascynatka lingwistyki, kreatywnego myślenia i samorozwoju.