„Każdy oddech, który bierzemy, każdy nasz krok, może być wypełniony pokojem, radością i pogodą ducha”. - Thich Nhat Hanh

Większość z nas słyszało o medytacji, ale czym jest medytacja mindfulness? Jakie można czerpać z tego korzyści? Czy każdy może to robić?

W ostatnich latach dyscyplina ta bardzo się rozwinęła. Głównym powodem jest podwyższony stres w codziennym życiu, który wiele osób próbuje pokonać, często bezskutecznie. Pozbycie się codziennego niepokoju, wpuszczenie do środka dobrych uczuć lub ustalenie, co jest naprawdę najlepsze dla naszego dobrego samopoczucia, może być trudne.

Według badań, 80% dorosłych Polaków regularnie doświadcza stresu, a ponad 50% uważa, że Polacy należą do najbardziej zestresowanych narodów w Europie.

Czy istnieje lepszy powód, aby spróbować medytacji mindfulness?

To prosty sposób, który nie wymaga żadnego specjalnego sprzętu i jest świetny do redukcji stresu!

Czy jesteś zaznajomiony z redukcją stresu opartą na uważności, czyli tzw. mindfulness?

Czym Właściwie Jest Mindfulness?

Niewiele osób tak naprawdę wie dokładnie, czym jest mindfulness. Jednak jest to najpopularniejsza praktyka medytacyjna. Wśród ludzi panuje powszechne błędne przekonanie, że aby cieszyć się medytacją, musisz być buddystą lub regularnie uczęszczać na zajęcia relaksacyjne!

kobieta medytująca siedząc na podłodze
Każdy może uprawiać medytację mindfulness. Źródło: Unsplash


Mindfulness w języku angielskim oznacza uważność. To bycie świadomym swoich emocji, uczuć i działań poprzez skupianie się na teraźniejszości, cofanie się o krok i bardziej obiektywne analizowanie sytuacji.

Obserwujesz to, co dzieje się wokół Ciebie, skupiając się na tym, nie oceniając ani nie oczekując niczego, po prostu przyglądając się pojawiającym się myślom.

Medytacja mindfulness ma kilka zalet:

  • Lepiej zrozumiesz siebie
  • Zredukujesz stres i zrelaksujesz się
  • Zwalczysz negatywne myśli i znajdziesz szczęście, zwracając uwagę na to, jak działa zarówno umysł, jak i ciało
  • Poczujesz się bardziej obecny tu i teraz, oszczędzając sobie niepotrzebnych nerwów
  • Nauczysz się radzić sobie z chronicznym bólem poprzez duchowe uzdrawianie
  • Możesz rzucić palenie lub inne nałogi, które mogą powodować cierpienie w życiu

Jest to rodzaj medytacji, który łączy wypoczynek i ćwiczenia. Dobrym pomysłem jest rozpoczęcie medytacji z przewodnikiem, który pomoże Ci nauczyć się, jak po prostu odpuścić sobie różne rzeczy.

Podczas medytacji należy się skupić na trzech głównych rzeczach:

  • Być bardziej świadomym tego, co dzieje się wokół nas, gdzie jesteśmy oraz istnieniu w danej chwili.
  • Starać się nie interweniować, nie ruszać się lub nie skupiać na czymś, o czym myślimy lub co czujemy.
  • Nie próbować definiować ani analizować tego, co robimy lub czujemy, po prostu obserwujemy, co się dzieje.

Kiedy to osiągniesz, poczujesz się uwolniony, nawet podczas pracy, i możesz zacząć pracować nad poczuciem całkowitego spełnienia.

Ty również możesz osiągnąć spokój poprzez medytację z przewodnikiem...

Skąd Wzięła się Medytacja Mindfulness?

Medytacja mindfulness wywodzi się z buddyzmu. Jest to jeden z czynników oświecenia i siódmy element szlachetnej ośmiorakiej ścieżki, która prowadzi do nirwany.

W VI wieku p.n.e. Budda był niezwykle ważną postacią i przywiązywał dużą wagę do medytacji mindfulness. Widział to tak samo jak proces, jak przekonanie, co jest prawdopodobnie powodem, dla którego jest to nadal praktykowane w dzisiejszych czasach.

Termin jest tłumaczeniem sanskryckiego samma-sati i odnosi się do świadomości skupionej na działaniach i myślach. Od tamtego czasu termin właściwie nie zmienił znaczenia!

Na Zachodzie pomysł został wprowadzony do Ameryki przez lekarza Jon Kabat-Zinn. Pomógł uczynić mindfulness częścią medycyny i psychologii.

Dowiedz się, jak możesz medytować z YouTube...

Korzyści Płynące z Medytacji Mindfulness

Ćwiczenie świadomej medytacji ma wiele zalet, a wiele z nich zaczniesz dostrzegać już podczas pierwszej sesji:

  • Lepsze zrozumienie otaczającego nas świata
  • Natychmiastowe uczucie ulgi
  • Redukcja stresu w perspektywie długoterminowej
  • Uważne skupianie się na chwili obecnej bez rozpraszania uwagi
  • Stan wewnętrznego spokoju
  • Oddalanie się od negatywnych emocji i rozwój współczucia
  • Zrozumienie własnych reakcji emocjonalnych, procesów poznawczych, nastroju i każdego doznania psychologicznego

W przeciwieństwie do włączania autopilota, medytowanie sprawia, że ​​jesteśmy aktywni, obecni w naszym codziennym życiu. Jeśli będziesz pracować nad swoją techniką, może to pomóc w poprawie samopoczucia w dłuższej perspektywie.

kamienie ułożone w wieżyczkę na plaży
Świadoma medytacja ma wiele zalet. Źródło: Unsplash


Nasze myśli i stan umysłu odgrywają ważną rolę w naszym rozwoju osobistym, mogą pomóc nam ponownie połączyć się duchowo, a także poprawić naszą pewność siebie. Regularna praktyka mindfulness może poprawić naszą koncentrację i zredukować negatywne myśli.

Metaanaliza przeprowadzona przez J. Piet i E. Hougaard wykazała, że ​​medytacja może zmniejszyć ryzyko nawrotu u pacjentów z depresją nawet o 50%. Biorąc pod uwagę, że jedna czwarta osób w Polsce doświadcza problemów ze zdrowiem psychicznym w danym roku, a depresja jest jednym z najczęstszych problemów, warto się temu przyjrzeć.

„Po prostu obserwuj ten moment, nie próbując go w ogóle zmieniać. Co się dzieje? Co czujesz? Co widzisz? Co słyszysz?" - Jon Kabat-Zinn

Odkryj te techniki medytacji dla początkujących...

Praktykuj Medytację z Instruktorem

Jeśli martwisz się samodzielnym rozpoczęciem medytacji, nie panikuj! W całym kraju jest wiele miejsc, w których możesz dowiedzieć się, jak uwolnić swój umysł i ducha.

medytująca grupa osób
Instruktor może pomóc Ci rozwinąć Twoją samoświadomość. Źródło: Unsplash


Jeśli nie czujesz się komfortowo z pomysłem medytacji w grupie, to też się nie martw! Dzięki internetowi istnieje wiele kursów świadomej medytacji, które możesz pobrać bezpłatnie, aby ułatwić sobie proces.

Dobry instruktor sprawi, że zaczniesz od początku. Korepetytorzy mogą pomóc Ci powoli zakochać się w temacie, niezależnie od tego, jaki on jest. W przypadku mindfulness odgrywają oni istotną rolę, ponieważ muszą wiedzieć, jak najlepiej wyjaśnić proces medytacji, a także być świadomym tego, jak działa Twój umysł.

Będą bardzo pomocni, jeśli chodzi o skuteczne osiąganie celów! Ponadto mogą pomóc Ci zachować koncentrację, aby Twoje zainteresowanie medytowaniem nie zmalało.

Możesz również znaleźć filmy online, które mogą być dobrą alternatywą dla zajęć grupowych, dzięki czemu możesz ćwiczyć w dowolnym miejscu i czasie. Niezależnie od tego, czy jesteś w domu, w pracy czy w transporcie publicznym, są one dostępne wszędzie tam, gdzie możesz uzyskać wystarczająco dobry sygnał.

Nie zapomnij przeczytać innych naszych artykułów na temat medytacji, aby dowiedzieć się więcej o różnych typach medytacji i zmotywować się do rozpoczęcia.

Ćwiczenia Medytacyjne, które Możesz Wykonywać Samodzielnie

Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś samodzielnie medytował. Możesz radzić sobie ze stresem, rzucić palenie, złagodzić niepokój lub po prostu skupić się na tym, co najważniejsze bez pomocy innej osoby.

Wszyscy jesteśmy w stanie skupić się na ważnych rzeczach, być świadomym i słuchać naszego ciała i otaczającego nas świata. Jeśli Emile Hirsch mógł to zrobić w ,,Wszystko za życie", dlaczego Ty miałbyś nie móc?

To wszystko można zrobić za pomocą codziennych czynności, które wykonujemy niemal rutynowo, nie myśląc o nich. Prostym ćwiczeniem, które możesz wykonać, jest przemyślenie tego, co robisz, kiedy myjesz zęby. Skoncentruj się na ruchach, które wykonujesz ręką, na odczuciu szczoteczki w ustach i na języku. Zapomnij o wszystkim innym i skup się na szczegółach, smaku pasty do zębów i wszystkim, czego obecnie doświadczasz. Możesz też spróbować umyć zęby drugą ręką.

Oddychanie jest również ważnym elementem tego typu ćwiczeń, ponieważ może pomóc nam lepiej się skoncentrować, co jest ważne podczas wykonywania świadomej medytacji. Spokojne i normalne oddychanie jest o wiele ważniejsze niż krótkie i płytkie oddychanie.

Chociaż może się to wydawać proste, ponieważ cały czas oddychamy, jest to jedna z najważniejszych czynności, które wykonujemy każdego dnia. Myślenie o oddychaniu jest jednym z pierwszych kroków podczas wykonywania mindfulness.

Znalezienie Stanu Świadomości

Jak więc możesz osiągnąć pełną świadomość?

posążek buddy
Czy jesteś gotowy, aby nauczyć się medytacji mindfulness? Źródło: Unsplash


Niezależnie od tego, czy siedzisz, czy stoisz, z otwartymi oczami czy nie, najważniejsze jest, aby czuć się komfortowo. Kiedy już to zrobisz, celem będzie słuchanie. Musisz słuchać zarówno wewnętrznie, jak i fizycznie.

Wyobraź sobie, że kciuk naciska na różne części ciała, a następnie zrób to na każdej części ciała. Celem jest oczywiście, aby tego nie robić. To ćwiczenie może pomóc Ci poczuć tę fikcyjny impuls.

Jak już wiesz, to ćwiczenie ma pomóc Ci skupić się na jednej pojedynczej rzeczy lub bodźcu. W takim przypadku skupisz się wyłącznie na teraźniejszości i będziesz w pełni świadomy tego, co dzieje się tu i teraz.

To jest to, co nazywamy świadomością nieopartą na osądzie/ocenie, gdzie skupiamy się na tym, co czujemy, zamiast na analizowaniu tego. Słuchamy i przestajemy o tym myśleć, podczas gdy nasz umysł skupia się na najważniejszych rzeczach. Wraz z tym przychodzi spełnienie.

Nie zapominaj, że możesz nauczyć się medytować! Po prostu szukaj korepetytorów oferujących trening mindfulness lub medytacji na Superprof!

Czy słyszałeś o medytacji transcendentalnej?

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Joga ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5 - 1 głos(y)
Loading...

Joanna

Jestem zabawną i bezpośrednią osobą. Uwielbiam relaksować się czytając książki lub spędzając czas z przyjaciółmi. Tłumacz języka angielskiego, z ambicjami do nauki kolejnych czterech języków obcych.