Zastanawiałeś się kiedyś, co to znaczy myśleć pozytywnie i jak możesz ćwiczyć patrzenie na jaśniejszą stronę życia? A może po prostu urodziliśmy się z pozytywnym nastawieniem w naszych żyłach (lub mózgach)? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak pozbyć się negatywnych myśli i przyjąć bardziej pozytywne nastawienie.

Czy Pozytywne Myślenie to Kwestia Nastawienia?

Jeśli znasz kogoś, kto myśli pozytywnie, prawdopodobnie automatycznie pomyślisz: „z natury jest tak pozytywny”. Jednak czy ludzie naprawdę urodzili się w ten sposób, ze zdolnością do dostrzegania głównie jasnych stron życia, czy po prostu przyjmują inne podejście? Czy wszyscy pozytywnie myślący ludzie mieli w przeszłości złe doświadczenia, które zmusiły ich mózg do zwrócenia się w stronę pozytywnych aspektów jako mechanizmu radzenia sobie z traumą czy stresem? Może to po prostu ludzie, którzy zdali sobie sprawę, że bycie pozytywnym to naprawdę jedyny sposób, aby być naprawdę szczęśliwym?

Bycie osobą pozytywną, co zapewne już wiecie, to być osobą ambitną, optymistyczną, która ma pozytywne nastawienie do życia i oczekuje dobra od wszystkich wokół.

Remez Sasson, założyciel i właściciel Success Consciousness, strony internetowej, której celem jest pomoc ludziom, którzy walczą z czarnymi myślami, określa pozytywne myślenie jako:

„[...] mentalne i emocjonalne nastawienie, które koncentruje się na jasnej stronie życia i oczekiwanie pozytywnych rezultatów”.

Posiadanie pozytywnego nastawienia oznacza, że ​​świadomie lub podświadomie sprawiasz, że mózg zachowuje się w sposób, w którym pozytywne myśli są nawykiem, zachowując zdrowy, optymistyczny sposób myślenia i wykorzystując jak najlepiej każdą sytuację.

Cechy Pozytywnego Nastawienia

Wydaje się, że zrozumienie optymistycznego podejścia jest dość proste, ale jakich konkretnych cech i przymiotów możemy się spodziewać po osobie, która kieruje się tym nastawieniem? Gdybyśmy mogli to narysować, dotknąć lub zapisać, jak wyglądałaby pozytywność u ludzi?

Wyobraź sobie schemat blokowy, jeśli chcesz, z wyłaniającymi się z niego tymi kryteriami.

Optymizm

Oczywiście pozytywni ludzie mają pasję, chęć podjęcia wysiłku i działania, zamiast być ostrożnym lub niepewnym siebie. Pozytywna osoba zaryzykuje i będzie się targować o sukces, a nie na odwrót.

piłka z uśmiechniętą buzią unosząca się na wodzie
Optymizm i pewność siebie to cechy osoby pozytywnej. Źródło: Unsplash

Akceptacja

Nie daj się zwieść myśleniu, że nic złego nie przytrafia się pozytywnym ludziom, ani że pozytywne myślenie nie ochroni Cię przed prozą życia. Jednak posiadanie pozytywnego nastawienia może trochę przypominać wiarę i umożliwiać uznanie, że sprawy nie potoczą się tak, jak tego chcesz, a także pomóc Ci uczyć się na podstawie poszczególnych sytuacji lub błędów.

Elastyczność

Kontynuując powyższe, bycie odpornym w obliczu przeciwności losu, smutku, straty, rozczarowania lub porażki jest cechą, którą znajdziesz u pozytywnie myślącego człowieka. Zamiast po prostu się poddać, wszystko spłynie po Tobie jak po kaczce.

Wdzięczność

Jedną z kluczowych cech osoby optymistycznej jest wdzięczność, jaką odczuwają i okazują dobro w swoim życiu. Pozytywnie nastawieni  zawsze coś docenią, nawet jeśli innym wydaje się, że nic nie mają.

Świadomość/Uważność

Niemożliwe jest praktykowanie pozytywnego podejścia bez poziomu świadomości tego, jak działa Twój umysł. Nawet w trudnych czasach optymiści nie pozwolą swoim umysłom zejść z właściwych torów i pozostaną świadomi i uważni, trzymając się twierdzenia, że po każdej burzy wychodzi słońce.

kobieta ćwicząca jogę lub medytująca
Ważne jest, aby być samoświadomym i uważnym podczas praktykowania pozytywnego myślenia. Źródło: Unsplash

Uczciwość

Uczciwość jest bardzo ważna, jeśli chcesz być osobą pozytywną. Oprócz dostrzegania dobra w innych, powinieneś także ćwiczyć bycie honorowym i unikać oszustw lub zachowań służących egoizmowi.

Jeśli nie identyfikujesz się z którąś lub z żadną z powyższych cech, nie oznacza to, że nie możesz stać się optymistą. Zobacz poniżej, jak naukowcy zaobserwowali, że możemy przeprogramować nasz mózg na inny sposób myślenia.

Nauka Kryjąca się za Pozytywnym Myśleniem

Według naukowców zajmujących się neurologią, Twoje myśli mogą kształtować i formować mózg, nawet w wieku dorosłym.

AffirmationsForPostivieThinking.Com donosi, że: „Odkryli również, że mózg wciąż się rozwija i z czasem może zmieniać swoją funkcjonalność. To przełomowe odkrycie jest pozytywne dla osób cierpiących na udar mózgu lub cierpiących na chorobę psychiczną, która kiedyś wyglądała na nieuleczalną. Dziś mają nadzieję i być może będą w stanie więcej zdziałać, kierując się optymizmem, aby przekształcić ich mózgi i aktywować te części, które kiedyś uważano za niefunkcjonalne.”

Uważa się, że powtarzające się, regularne optymistyczne myślenie i działanie w pozytywny sposób mogą sprawić, że mózg ponownie będzie dobrze funkcjonował, a nawet lepiej, wzmocni się. To z czasem może zmienić sposób, w jaki w naturalny sposób myślisz i zmienić Twoje życie na lepsze. Ale musisz przekuć to w działanie i naprawdę zaangażować się w swój rozwój!

Naukowiec dr Norman Doidge skupił się w większości swoich badań na funkcjonowaniu mózgu w odniesieniu do pozytywnego myślenia, nazywając to plastycznością mózgu lub neuroplastycznością.

Wyjaśnienie Plastyczności Mózgu

Więc na czym polega plastyczność mózgu?

Niestety, ćwiczenia mózgu to nie ćwiczenia nóg, pośladków czy brzucha - nie zobaczysz rezultatów, które miałyby być widoczne gołym okiem. Jednak dopóki będziesz świadomy swojego sposobu myślenia, możesz zacząć zauważać korzyści dla swojego zdrowia psychicznego.

VeryWellMind.Com wyjaśnia, że: „Ludzki mózg składa się z około 86 miliardów neuronów. W początkowej fazie przeprowadzanych badań, wierzono, że neurogeneza, czyli tworzenie nowych neuronów, zatrzymuje się wkrótce po urodzeniu. Dziś wiadomo, że mózg posiada niezwykłą zdolność do reorganizacji ścieżek, tworzy nowe połączenia, a w niektórych przypadkach nawet tworzy nowe neurony.”

Ron Frostig, piszący dla BrainFacts.Org, również sugeruje, że: „Plastyczność mózgu dorosłego człowieka została wyraźnie wskazana jako środek do wyzdrowienia po deprywacji sensoryczno-motorycznej, urazach obwodowych i mózgu. Jest również zaangażowana w łagodzenie przewlekłego bólu i rozwój umiejętności posługiwania się urządzeniami protetycznymi, takimi jak ramiona robotów dla paraplegików, czy aparaty słuchowo-widzące dla osób niesłyszących i niewidomych. [...]

W ostatnich latach plastyczność mózgu odgrywa rolę w łagodzeniu różnych zaburzeń psychiatrycznych i neurodegeneracyjnych, zarówno u ludzi, jak i na modelach zwierzęcych. Te zaburzenia obejmują obsesję, depresję, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, stres psychospołeczny, chorobę Alzheimera i chorobę Parkinsona. Co więcej, ostatnie badania sugerują, że patologia niektórych z tych wyniszczających zaburzeń jest związana z utratą plastyczności. Ogólnie rzecz biorąc, rośnie świadomość, że plastyczność mózgu odgrywa fundamentalną rolę w pogorszeniu lub łagodzeniu zaburzeń psychiatrycznych i zwyrodnieniowych mózgu.”

To jasno pokazuje, że badania oparte na dowodach dowiodły, że nasze mózgi są znacznie bardziej elastyczne niż myśleliśmy i akceptują drastyczne zmiany w sposobie myślenia.

To wtedy jak formować ten mózg?!

Jak Ćwiczyć Swój Umysł by Myśleć Pozytywnie?

1. Bądź Świadomy Swojej Negatywnej Strony

Zanim spróbujesz zmienić swój sposób myślenia, powinieneś najpierw zająć się tym, co Ci przeszkadza. Jakich cech nie lubisz w sobie? Nienawidzisz swojego braku pewności siebie w pracy, czy nie lubisz nieufności w związkach? Dlaczego dla Ciebie i Twojego dobrego samopoczucia ważne jest, aby poznawać pozytywne emocje?

2. Spójrz na Pozytywy, Zapomnij o Negatywach

Jeśli miałeś dość trudny dzień, spróbuj nie skupiać się na negatywach, gdy kładziesz się spać. Przemyśl swój dzień i znajdź te naprawdę dobre chwile. Bez względu na to, jak pechowy był Twój dzień i nawet jeśli nie potoczył się tak, jak oczekiwałeś, na 100% będą chwile, które sprawiły, że poczujesz się szczęśliwie i błogo. Zabierz je ze sobą do łóżka i odrzuć wszelkie negatywne emocje! Pomoże Ci to przygotować się psychicznie na nadchodzący dzień z bardziej pozytywnym spojrzeniem na to, co nadejdzie.

łóżko i świecąca się lampka stojąca na szfce nocnej
Kiedy kładziesz się spać, myśl raczej o pozytywach niż o negatywach i bądź wdzięczny za to, co masz. Źródło: Unsplash

3. Bądź Wdzięczny za To, Co i Kogo Masz

Podobnie jak w ostatnim punkcie, zawsze znajduj rzeczy, za które możesz być wdzięczny. Mamy na myśli spojrzenie z szerszej perspektywy i ocenę tego, co masz: kochającą rodzinę, świetną pracę, dobre zdrowie, dach nad głową?

W naszym zabieganym życiu może być trudno usiąść wygodnie i przyznać się do tych rzeczy, więc dlaczego nie pobrać specjalnej aplikacji, w formie notatnika, która zachęca do okazywania wdzięczności lub po prostu załóż dziennik wdzięczności. Nawet nie musisz ich używać codziennie.

Dzielenie się sympatią do innych jest całkiem przyjemnym sposobem na dobre samopoczucie, więc nie bój się skomplementować kogoś. Nigdy nie wiadomo, może to też umilić im dzień i zainspirować ich do spojrzenia na jaśniejszą stronę życia.

4. Pomagaj Innym w Potrzebie

Nie ma co do tego wątpliwości - pomaganie ludziom sprawia, że ​​czujesz się dobrze. Może to być rówieśnik, który ma problemy z nauką, kolega, który nie wyrabia się na czas z projektem, krewny, który potrzebuje pomocy w obowiązkach domowych lub możesz zrobić coś dobrego dla zupełnie obcej osoby, na przykład dać komuś te 2 złote, których brakowało do kupna czegoś ciepłego do zjedzenia/wypicia, przekazaniem pieniędzy na cele charytatywne lub przytrzymaniem otwartych drzwi kobiecie z wózkiem.

Ich pozytywna reakcja sprawi, że poczujesz się dumny, czyniąc dobrze.

5. Spotykaj się z Pozytywnymi Ludźmi

Mówią, że szczęście jest zaraźliwe, podobnie jak pozytywne nastawienie. Jeśli chcesz przez większość czasu być prawdziwym optymistą, musisz odciąć się od ludzi, którzy Cię przygnębiają (lub zachęcić ich do podążania Twoimi śladami lub zapewnić im pomoc, której potrzebują) i uczynić swoją misją otoczenie się pozytywnymi ludźmi. Szukaj ludzi, którzy codziennie Cię inspirują i motywują do bycia lepszą osobą.

6. Dbaj o Siebie - Ciało i Umysł

Nasze zdrowie psychiczne i fizyczne idą w parze. Dbanie o swoje ciało to jeden krok w kierunku dbania o stan umysłu.

Uważa się, że zdrowe odżywianie i regularne ćwiczenia mają wpływ na nasze ogólne szczęście, pomagając mózgowi przyjąć bardziej pozytywne nastawienie. Poprawianie nastroju poprzez zdrowy styl życia, na przykład włączenie samoświadomości poprzez jogę i medytację, to świetne sposoby na przywrócenie równowagi i pozytywności w swoim życiu.

7. Rób Rzeczy, które Kochasz

Życie może być aktywne. Może też stać się nudne, zwłaszcza jeśli ciągle pracujesz. Dlatego tak ważne jest poświęcenie czasu na robienie rzeczy, które kochasz. Jeśli straciłeś inspirację i motywację i nie masz hobby, pomyśl o rzeczach, które lubiłeś robić jako dziecko. Może to być układanie puzzli, czytanie książki, oglądanie filmu, biwakowanie, robienie prac plastycznych i rękodzieło... Niezależnie od wykonywanej czynności, spróbuj zarezerwować trochę czasu na rzeczy, które sprawiają, że czujesz się szczęśliwy pozostając sam ze sobą.

Możesz również zaznajomić się z mnóstwem źródeł online, dotyczących pozytywnego myślenia.

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Rozwój osobisty ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5 - 2 głos(y)
Loading...

Joanna

Jestem zabawką i bezpośrednią osobą. Uwielbiam relaksować się czytając książki lub spędzając czas z przyjaciółmi. Tłumacz języka angielskiego, z ambicjami do nauki kolejnych czterech języków obcych.