„Ćwicz, ćwicz, ćwicz, a reszta przyjdzie sama.”

Patthabhi Jois, słynny indyjski nauczyciel jogi, powtarzał tę mantrę przez całe swoje życie. Jeśli „wszystko przychodzi” wraz z ćwiczeniem jogi, to czy joga może również zmniejszyć stres i pomóc schudnąć?

Jeśli wypróbowałeś już wszystkie wskazówki i porady dotyczące utraty wagi, nie możesz utrzymać diety dłużej niż kilka tygodni i desperacko szukasz ćwiczeń, które pomogą ci spalić tłuszcz, joga może pomóc w opracowaniu strategii dla trwałej utraty wagi.

Oto wszystko, co musisz wiedzieć o jodze, aby schudnąć.

Statystyki

W Polsce 70 procent dorosłych cierpi na nadwagę lub otyłość.

Fast foody, tłuszcze nasycone, paczkowane posiłki – ludzie spożywają coraz więcej niezdrowych posiłków. Dostępne są następujące pozycje: jedna na dwie osoby dorosłe

Nadmiar tłuszczu może mieć daleko idące konsekwencje i wywołać wiele patologii: choroby sercowo-naczyniowe, cukrzyca, problemy ze stawami, problemy z oddychaniem, depresja, kilka rodzajów raka (głównie wątroby, macicy lub piersi).

Jak więc schudnąć i spalić tłuszcz, jeśli nie lubisz uprawiać sportu? Nauka jogi może być dobrą alternatywą, jeśli chcesz spalić tłuszcz w udach i biodrach, dążąc do wymarzonej sylwetki.

Schudnij z jogą

To jest najważniejsze pytanie, które należy sobie zadać przed zastosowaniem diety.

Czy chcesz schudnąć, czy też potrzebujesz schudnąć?

To nie to samo.

Rzeczywiście, na twoją idealną wagę prawdopodobnie wpływają narzucone normy społeczne. Obicie w twoim lustrze nie odpowiada sylwetkom modeli w czasopismach - więc uważasz siebie za zbyt grubego i chcesz schudnąć.

Druga rzecz, to poważny problem zdrowotny. Musisz schudnąć, ponieważ twoje zdrowie jest zagrożone.

Aby dać ci wyobrażenie, ważne jest, aby obliczyć BMI lub wskaźnik masy ciała.

Istnieją trony, które to obliczają: wystarczy wpisać swój wzrost i wagę.

Oto oficjalna klasyfikacja WHO (Światowej Organizacji Zdrowia):

  • Mniej niż 16: anoreksja lub niedożywienie
  • Między 16,5 a 18,5: szczupły
  • Między 18,5 a 25: normalna waga
  • Między 25 a 30: nadwaga
  • Między 30 a 35: umiarkowana otyłość (klasa 1)
  • Między 35 a 40: wysoka otyłość (klasa 2)
  • Ponad 40: masywna lub chorobliwa otyłość (klasa 3)

Dopóki twoje BMI mieści się między 18,5 a 25, twoja waga jest normalna. Nie potrzebujesz drakońskiej miary, jeśli chcesz stracić kilka kilogramów. Aktywność fizyczna pomoże ci zachować formę.

Jeśli twoje BMI jest wyższe niż 25, masz nadwagę - w większym lub mniejszym stopniu. Konsultacja z doktorem i/lub dietetykiem jest pierwszym krokiem do zrozumienia, dlaczego cierpisz na nadwagę i jak sobie z tym poradzić. Nadwaga może mieć kilka przyczyn:

  • Dieta zbyt bogata w tłuszcz lub cukier: dietetyk może pomóc w zmniejszeniu i poprawie jakości diety
  • Stres: Joga jest szczególnie dobrze przystosowana do relaksacji, dzięki czemu twoje ciało spala więcej kalorii. Przeczytaj najlepsze wskazówki naszego nauczyciela jogi na temat odstresowania swojego życia.
  • Niewystarczające ćwiczenia fizyczne i siedzący tryb życia: chodzić, biegać, trenować jogę… Istnieje wiele rozwiązań, które pomogą ci zmniejszyć tkankę tłuszczową!

Czy joga może pomóc ci schudnąć?

Czy joga może pomóc ci pozbyć się zbędnych kilogramów?

Mówiąc ogólnie: TAK.

Joga składa się z pozycji (asan), wykonywane w mniej lub bardziej szybkim tempie, w zależności od rodzaju jogi. Tak więc, gdy będziesz się poruszał i ćwiczył mięśnie: tak, joga może pomóc ci wrócić do formy lub pozostać w zdrowym ciele!

Podczas odchudzania bardzo ważny jest jeden aspekt: ​​przyjemność. Jeśli ćwiczenie jogi nie sprawia ci przyjemności, nie będziesz zmotywowany i będziesz opuszczał lekcje jogi, oznacza to, że ​​nie starasz się osiągnąć swoich celów.

Joga pomaga rzeźbić ciało. Na przykład może być bardzo przydatna, jeśli starasz się o płaski brzuch. Jednak joga jest czymś więcej niż tylko ćwiczeniem fizycznym.

ludzie ćwiczący jogę w sali
Zajęcia jogi oferują łagodne ćwiczenia, które mogą pomóc w odchudzaniu (Źródło: Unsplash)

Jeśli twoje problemy z wagą są bardzo poważne, same zajęcia jogi nie wystarczą. Będziesz potrzebować aktywności z elementami cardio, aby spalić tłuszcz. Ale joga może pomóc złagodzić stres i nauczyć by czuć się dobrze w ciele, dzięki czemu zmiany mogą przyjść od wewnątrz - pomoc na poziomie mentalnym, a nie fizycznym.

Jeśli chcesz zrzucić więcej niż 10 kilogramów, ważne jest, aby uzyskać pomoc lekarza w odchudzaniu w celu monitorowania efektów fizycznych i sugerowania, jakie strategie są dla ciebie najlepsze.

Chociaż joga nie może sprawić, że szybko schudniesz, jej korzyści w postaci spalania tłuszczu z brzucha, budowy mięśni, ogólnej poprawy sylwetki i redukcji cellulitu są realne.

W połączeniu ze zrównoważoną dietą delikatne ćwiczenia mięśni wykonywane poprzez ćwiczenie jogi mogą prowadzić do rezultatów w odchudzaniu.

Jaki styl jogi jest najlepszy na odchudzanie?

Istnieje kilka różnych rodzajów jogi. Wszystkie formy jogi oparte są na głębokim oddychaniu i zharmonizowaniu umysłu i ciała.

Ale jeśli ta forma jogi cię nie przekonuje, istnieją bardziej dynamiczne style, takie jak Ashtanga lub Vinyasa Yoga, które szczególnie dobrze nadają się do spalania kalorii i rzeźbienia ciała.

Te style jogi są również dobre do eliminowania toksyn i nauki słuchania swojego ciała.

Ponadto, wiele pozycji jogi pomaga regulować metabolizm.

Możesz także wypróbować Bikram Yoga, jeśli w twoim przypadku nie ma przeciwwskazań. Jest to w zasadzie forma Hatha Jogi (najpopularniejszy styl jogi) wykonywana w pomieszczeniu ogrzanym do 40 ° C i przy wilgotności 40%, aby ułatwić usuwanie toksyn.

Lekcja Bikram Yoga trwa zazwyczaj 90 minut i składa się z 26 pozycji i dwóch ćwiczeń oddechowych. Zdecydowanie powinieneś skonsultować się z lekarzem przed praktyką Bikram Yoga.

Pamiętaj, że nie powinieneś wykonywać więcej niż dwóch zajęć Bikram Yoga w tygodniu. Ale jeśli chcesz szybko schudnąć, codzienne ćwiczenia jogi w domu mogą pomóc.

Te codzienne domowe ćwiczenia jogi można uzupełnić lekcjami w studio lub z prywatnym nauczycielem:

  • Vinyasa Yoga
  • Ashtanga Yoga
  • Joga prenatalna
  • Sophrology
  • Ćwiczenia pozytywnego myślenia
  • Ćwiczenia medytacyjne

Jakie są najlepsze pozycje jogi na odchudzanie?

Wraz ze zdrową dietą i dużą ilością owoców, warzyw, błonnika i bardzo małej ilości tłuszczu, joga może pomóc schudnąć.

Przed wykonaniem poniższych ćwiczeń pamiętaj o swoim ogólnym stanie zdrowia. Jeśli nie masz pewności, czy potrafisz to zrobić, skonsultuj się ze specjalistą jogi, który nauczy cię, jak to zrobić.

Oto niektóre ćwiczenia szczególnie dobre w spalaniu tłuszczu z brzucha.

Pozycja kobry (Bhujangasana)

Przestań, gdy tylko poczujesz ból!

Nie dla osób cierpiących na problemy z szyjką macicy, bólami pleców lub przepukliną.

Ta pozycja wzmacnia mięśnie brzucha i redukuje tłuszcz z brzucha. Wzmacnia również kręgosłup i plecy.

  • Połóż się na brzuchu z wyciągniętymi nogami
  • Połóż dłonie na podłodze tuż pod ramionami
  • Zrób wdech i powoli podnieś górną część ciała
  • Utrzymaj tę pozycję przez dwa pełne oddechy
  • Podczas wydechu opuść całe ciało na ziemię
  • Powtórz 5 razy z 15 sekundowym odpoczynkiem między każdym powtórzeniem

Pozycja łuku (Dhanurasana)

Przeciwwskazania: problemy z plecami i szyjką macicy, przepuklina.

Ta pozycja jogi wzmacnia mięśnie brzucha. Aktywuje układ trawienny i jest dobrym sposobem na rozciągnięcie pleców.

  • Połóż się na brzuchu z wyciągniętymi nogami
  • Zegnij kolana i chwyć kostki rękami
  • Podczas wdechu podnieś głowę, patrząc przed siebie (aby zmniejszyć obciążenie kręgosłupa) i podnieś nogi tak wysoko, jak to możliwe
  • Utrzymaj tę pozycję przez dwa pełne oddechy, oddychając normalnie
  • Na wydechu przywróć ciało do pierwotnej pozycji
  • Powtórz 5 razy z 15 sekundowym odpoczynkiem między każdym powtórzeniem

Pozycja łódki (Naukasana)

Jedna z najlepszych pozycji dla płaskiego brzucha. Jest również dobry dla układu trawiennego i wzmacnia plecy i nogi.

  • Połóż się na plecach z wyciągniętymi nogami przed sobą
  • Podczas wdechu podnieś nogi, utrzymując je prosto
  • Chwyć nogi dłońmi wokół łydek (lub kolan, jeśli jest to zbyt trudne)
  • Upewnij się, że masz proste plecy i mięśnie brzucha napięte, aby uniknąć obrażeń
  • Oddychaj normalnie i utrzymuj pozę przez dwa pełne oddechy
  • Na wydechu wróć do pierwotnej pozycji
  • Powtórz 5 razy z 15 sekundowym odpoczynkiem między każdym powtórzeniem

Poza deski (Kumbhakasana)

Przeciwwskazania: uraz ramienia

To pozycja, która pomoże ci zachować płaski brzuch i ujędrnić całe ciało. Rzeźbi ramiona, plecy, pośladki i uda.

  • Połóż się na brzuchu
  • Połóż dłonie po obu stronach ramion i przyciśnij je do ziemi
  • Ręce muszą pozostać pod ramionami, ciało powinno tworzyć prostą linię od czubka głowy do czubków palców stóp
  • Uważaj, aby nie wygiąć pleców
  • Pozostań w tej pozycji tak długo, jak możesz, oddychając normalnie
  • Uwolnij pozę na wydechu
kobieta wykonująca pozycję deski na macie
Deska doskonale sprawdza się w spalaniu tłuszczu z brzucha (Źródło: Unsplash)

Pozycja łagodząca wiatr (Pavanamuktasana)

Ta pozycja reguluje kwasowość żołądka. Rzeźbi brzuch i biodra.

  • Połóż się na plecach
  • Zegnij kolana i podczas wydechu przyciągnij je do klatki piersiowej
  • Przyciskaj uda do brzucha
  • Podczas wydechu podnieś głowę i spróbuj dotknąć kolan brodą. Ostrożnie: nie wywieraj nacisku na kręgi szyjne, górna część pleców powinna wykonywać pracę
  • Oddychaj głęboko i zostań w pozycji przez dwa pełne oddechy
  • Wróć do początkowej pozycji na wydechu
  • Powtórz 5 razy z 15 sekundowym odpoczynkiem między każdym powtórzeniem

Jeśli ćwiczysz te pięć pozycji regularnie, wkrótce zaczniesz zauważać rezultaty! Oto kilka innych pozycji, które pomogą ci schudnąć.

Pozycja orła do walki z cellulitem

Przeciwwskazania: kruche kostki, kolana lub ramiona

kobieta wykonująca pozycję orła
Regularne wykonywanie pozycji orła podczas sesji jogi może zmniejszyć cellulit (Źródło: iStock)

Lepszy niż jakikolwiek krem ​​antycellulitowy: pozycja orła! Wzmacnia mięśnie ud, ale robi to delikatnie. Rozciąga i rzeźbi łydki, uda, biodra i kostki. Rozciąga i rozluźnia ręce i ramiona.

Ta pozycja zwiększa również twoją koncentrację i równowagę.

A ponieważ jest to nieco bardziej skomplikowane niż inne wyjaśnione tutaj pozy, oto film, który pokazuje, jak to zrobić.

Dźwięk umysłu i dźwięk ciała: Uprawianie Jogi, aby schudnąć

Szybka utrata masy ciała nie jest jedyną zaletą uprawiania jogi: poczujesz się wyzwolony!

Korzyści z jogi są liczne (nie tylko po to, by utrzymać formę):

  1. Staniesz się bardziej elastyczny
  2. Będziesz lepiej radzić sobie ze stresem
  3. Nauczysz się medytować
  4. To aktywność fizyczna, którą możesz wykonywać w domu
  5. Zwiększysz koncentrację

Schudnij dzięki jodze antystresowej

Joga pomaga radzić sobie ze stresem – podczas, gdy niektórzy tracą apetyt pod wpływem stresu, inni odczuwają jego wzrost. Jedzą, ponieważ są zestresowani i dlatego przybierają na wadze. Regularna praktyka dowolnej formy jogi pomaga obniżyć poziom stresu.

Joga pomaga również poprawić jakość snu. Problemy ze snem są ściśle związane ze stresem. Niektóre ćwiczenia medytacyjne lub ćwiczenia jogi tuż przed snem mogą pomóc zmniejszyć poziom stresu i poprawić jakość snu. Mając mniej problemów z zasypianiem w nocy, nie będziesz tak zmęczony, gdy zadzwoni budzik.

Nadrzędnym celem jogi jest uzyskanie harmonii

Poza aktywnością fizyczną joga jest przede wszystkim filozofią, a wprowadzenie jej w życie może fundamentalnie cię zmienić. Poczujesz się lepiej w swoim umyśle, a tym samym w ciele.

Ćwiczenie jogi oznacza włączenie jej do swojego stylu życia. Zobaczysz - choć możesz powiedzieć, że „medytacja nie jest dla mnie” lub „joga jest zbyt wolna, naprawdę potrzebuję czegoś bardziej energetyzującego” lub nawet „nie lubię tych wszystkich rzeczy duchowych”, a jednak z odpowiednim nauczycielem jogi, wkrótce przekonasz się, że joga pomoże ci w codziennym życiu.

Zasadniczo dążysz do harmonii między umysłem a ciałem. Nawet jeśli musisz zrzucić więcej niż 10 kilogramów, przekonasz się, że po kilku sesjach jogi te kilogramy, które przeszkadzały ci wcześniej, teraz wydają się bez znaczenia.

Joga nie jest konkurencją, jak powie ci każdy nauczyciel jogi: ani przeciwko innym, ani przeciwko sobie. Ostatecznym celem nie jest opanowanie wszystkich pozycji ani utrata kilogramów - celem jogi jest pogodzenie się ze sobą i nauczenie się akceptacji swojego ciała.

Znalezienie osobistego trenera, aby schudnąć

Oczywiście możesz uprawiać jogę w domu, ale jeśli dopiero zaczynasz, możesz potrzebować więcej motywacji.

Po co korzystać z usług osobistego trenera jogi?

Zatrudnienie trenera jogi może być dobrym rozwiązaniem, jeśli potrzebujesz:

  • Spalić tłuszcz z brzucha
  • Spalić tłuszcz z ud
  • Spalić tłuszcz z ramion
  • Schudnąć w biodrach
  • Schudnąć w pośladkach
  • Wyrzeźbić uda
  • Schudnąć na twarzy
  • Zmniejszyć cellulit

Zaletą korzystania z usług trenera sportowego jest to, że trenują oni nie tylko jogę. Jeśli on lub ona zdecyduje, że potrzebujesz bardziej energicznych ćwiczeń fizycznych, aby schudnąć, mogą udzielić porad na temat innych sportów, takich jak skakanka, ćwiczenia cardio, podnoszenie ciężarów, pilates lub inne sporty wzmacniające mięśnie.

Trener jogi natomiast zrozumie, jak działa ciało i będzie otwarty na inne alternatywy, a niżeli trener sportowy. Właśnie dlatego sugerujemy, aby wybrać osobę, która będzie zarówno nauczycielem jogi jak i osobistym trenerem.

Przyjęcie zdrowej diety

Jeśli możesz, upewnij się, że twój trener osobisty ma również wiedzę na temat żywienia. Może udzielić porad na temat zdrowego odżywiania, na przykład:

  • Liczba kalorii dziennie, którą powinieneś spożyć
  • Żywność o wysokiej zawartości tłuszczu, której powinieneś unikać
  • Zdrowe, sycące przekąski między nimi
Zdrowe jedzenie
Odprężenie, które przynosi praktyka jogi, pomaga w trzymaniu się zdrowej diety (Źródło: Unspalsh)

Oprócz dostosowania programu sportowego do indywidualnych potrzeb, mogą one pomóc w określeniu właściwej diety, która pomoże ci w drodze do wymarzonej sylwetki.

Osobisty trener cię zmotywuje.

Trener sportowy jest również dobrym czynnikiem motywującym. Sam w domu, dość szybko porzucasz wszystkie swoje postanowienia, a trener, który będzie z tobą ćwiczył raz lub dwa razy w tygodniu, nie pozwoli ci się wycofać. Nie ma odwrotu - upewni się, że wykonasz ćwiczenia.

Kilka dodatkowych wskazówek na temat odchudzania:

  • Zielona herbata jest doskonałym przeciwutleniaczem
  • Zielone warzywa mają niską zawartość tłuszczu
  • Wyklucz zamienniki posiłków: na ogół mają wysoką zawartość sodu lub cukru
  • Białe mięso jest chudsze niż czerwone
  • Częste picie pomaga w walce z przekąskami
  • Unikaj cukru

Unikaj modnych diet! Diety hiperbiałkowe czy proteinowe… żadna z nich nie sprawdziła się na dłuższą metę i wszystkie są katalizatorami słynnego efektu jo-jo. Kluczem do sukcesu jest zbilansowana dieta, niezbyt tłusta, niezbyt uboga oraz regularna aktywność fizyczna.

Podsumowując:

  • Skoncentrowanie się na zdrowych, zrównoważonych nawykach żywieniowych oraz ćwiczeniach fizycznych zwykle wystarcza, aby pozostać w formie!
  • Joga nie jest magiczną różdżką, która magicznie pozwoli ci schudnąć - ale pomoże ci rzeźbić i wzmocnić ciało
  • Oprócz pomocy w odchudzaniu, joga jest również naturalnym środkiem przeciwdepresyjnym. Pomoże ci radzić sobie ze stresem i uwolni od negatywnych myśli. Błędne koło, którym jest stres, zostanie złamane, pozostawiając jogę i zdrowe odżywianie.
  • Osobisty trener wybierze dietę odpowiednią dla ciebie oraz pomoże ci wykonywać intensywniejsze ćwiczenia fizyczne uzupełniające lekcje jogi

Uważaj, aby nie zrobić sobie krzywdy podczas wykonywania pozycji jogi. Nie wahaj się skontaktować z jednym z naszych trenerów i wziąć udział w zajęciach jogi, aby nauczyć się poprawnego wykonywania ćwiczeń.

Dowiedz się, jak lekcje jogi mogą pomóc ci zajść w ciążę!

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Joga ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5, 1 votes
Loading...

Aleksandra

Jestem kreatywną i ciekawą świata osobą, która lubi poznawać nowe osoby i miejsca. Interesuję się sportem, muzyką, sztuką oraz literaturą amerykańską. Na co dzień udzielam korepetycji z języka angielskiego, co również jest moim hobby. W czasie wolnym chętnie podróżuję i czytam książki.