Statystyki z 2016 roku mówią, że około 300 tysięcy osób ćwiczy jogę w Polsce.  Liczbę tę można podzielić na różne kategorie: Hatha Yoga, Vinyasa Yoga, Ashtanga Yoga, Nidra Yoga, Sutra Yoga, Kundalini Yoga, Iyengar Yoga, Bikram Yoga itp.

„Celem jogi jest budowanie siły, świadomości i harmonii zarówno w umyśle, jak i ciele”, wyjaśnia Natalie Nevins, certyfikowana instruktorka jogi Kundalini w Hollywood w Kalifornii.

Chociaż istnieje ponad 100 różnych rodzajów jogi, większość obejmuje te same elementy: ćwiczenia oddechowe, medytację i pozycje (często nazywane asanami) w celu rozciągnięcia i rozluźnienia różnych grup mięśni.

Sesje jogi mogą przynieść wiele korzyści, zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Ćwiczenie jogi może poprawić twoją kondycję fizyczną, wzmocnić pewność siebie i przynieść spokój i witalność na każdy dzień!

Oto kilka wskazówek i pozycji związanych z różnymi „problemami”, które joga może pomóc rozwiązać.

Istnieje wiele powodów, dla których powinieneś zdecydować się na naukę jogi.

Kurs jogi może pomóc ci zachować spokój i zmniejszyć stres

Jeśli pomiar stresu za pomocą ankiety jest z natury trudny, wiemy, że stres związany z pracą jest powszechny.

Jeśli w krótkim okresie stres wywołuje drażliwość, długoterminowe skutki dla twojego zdrowia są negatywne, a stres może być wynikiem wielu patologii, takich jak bezsenność, ból pleców, napięcie mięśni, wzrost rytmu serca, a nawet depresja.

Moje ciało jest moją świątynią, asany to moje modlitwy” – Iyengar.

Jak joga może pomóc ci się zrelaksować?

Chociaż na Zachodzie joga jest powszechnie uważana za rozrywkę, w Indiach joga to styl życia i filozofia.

Podstawą jogi jest harmonia ciała i umysłu. Joga pozwala ci całkowicie skoncentrować się na chwili obecnej i poświęcić czas dla siebie, pozwalając na chwilę odejść od świata, który tak szybko biegnie.

Oznacza to, że korzystanie z jogi w celu relaksu jest dobrym pomysłem!

Głębokie oddechy pozwalają zmniejszyć napięcie.

Oddychanie, czyli Prayanama (dosłownie „siła życiowa” w sanskrycie), jest bardzo ważne w jodze. Koncentrując się na niczym innym, jak tylko na oddychaniu, wdychaniu i wydychaniu, wkrótce zauważysz, że rytm serca zwalnia i przyjemny spokój wypełnia twoje ciało.

Korzyści z jogi stają się widoczne nawet po godzinie ćwiczeń w tygodniu, ale dziesięć minut dziennie jest jeszcze bardziej korzystne w zmniejszaniu poziomu stresu.

lemoniada
Gdy życie daje ci cytryny, zrób sobie lemoniadę (Źródło: Unsplash)

Joga na odstresowanie

Te dwie pozycje jogi pozwalają uwolnić napięcie i rozluźnić plecy - tam, gdzie cały twój stres ma tendencję do kumulowania się.

Pozycja skłon w przód (Padahastasana)

Upewnij się, że czujesz się komfortowo podczas sesji jogi. Możesz nawet zrobić je w biurze.

  • Stań prosto, obie stopy razem i podnieś ręce do sufitu
  • Weź głęboki oddech. Podczas wydechu opuść głowę i tułowie, aż dłonie dotkną ziemi (w razie potrzeby zegnij nogi)
  • Powoli podnoś się w górę
  • Możesz przesuwać górną część ciała z boku na bok, powoli, jednocześnie rozluźniając wszystkie mięśnie
  • Powtórz 3 do 6 razy
  • Podczas całego ćwiczenia utrzymuj napięty brzuch

Koci grzbiet (Marjarasana)

Aby poprawić „elastyczność”

  • Stań na czworakach i pozwól, aby twoje plecy zwisały naturalnie. Twoja głowa jest wyrównana z plecami, mięśnie brzucha są napięte
  • Podczas wdechu powoli wyginaj kręgosłup w górę, jednocześnie podnosząc oczy do sufitu
  • Podczas wydechu powoli wyginaj kręgosłup i w dół, jednocześnie spuszczając wzrok na ziemię
  • Powtórz dla 5 do 10 oddechów

Bonus: Stopniowo rozluźnij mięśnie za pomocą tej pozycji jogi

W pozycji nieboszczyka (Savasana) napnij mięśnie stóp tak mocno, jak to możliwe, a następnie powoli je rozluźnij. Kontynuuj to z wszystkimi partiami ciała: łydki, uda, plecy, brzuch, ramiona, dłonie, szyja, twarz.

Czy joga może pomóc w odchudzaniu i rzeźbieniu ciała

Zadaj sobie pytanie, czy rzeczywiście utrata masy ciała jest w twoim przypadku konieczna, czy to tylko kwestia estetyki.

Innymi słowy, czy twoje BMI (Body Mass Index) powoduje nadwagę (25 lub więcej) lub otyłość (jeśli ma ponad 30), czy po prostu chcesz schudnąć, aby wyglądać szczuplej i być bardziej akceptowanym przez siebie i społeczeństwo?

Obliczanie BMI

Aby wiedzieć, czy masz nadwagę, wystarczy obliczyć wskaźnik masy ciała. Istnieje wiele witryn, w których możesz wpisać swój wzrost i wagę i uzyskać wynik, lub możesz to obliczyć, dzieląc swoją wagę w kilogramach przez wzrost w metrach kwadratowych.

Dla osoby mierzącej 1,57 m i ważącej 61 kilogramów:

61 / 1,57 (2) = 24,75

Zgodnie z oficjalną klasyfikacją WHO osoba ta ma normalny BMI:

  • Mniej niż 16: anoreksja lub niedożywienie
  • Między 16,5 a 18,5: szczupły
  • Między 18,5 a 25: normalna waga
  • Między 25 a 30: nadwaga
  • Między 30 a 35: umiarkowany poziom otyłości (klasa 1)
  • Między 35 a 40: wysoki poziom otyłości (klasa 2)
  • Ponad 40: chorobliwy poziom otyłości (klasa 3)

W jaki sposób ćwiczenia jogi mogą pomóc schudnąć?

Joga składa się z serii mniej lub bardziej dynamicznych pozycji zwanych „asanami”. Są to ćwiczenia fizyczne i, jak każde inne ćwiczenie fizyczne, mogą pomóc ci zachować szczupłą sylwetkę, odchudzić się, ujędrnić ciało i wzmocnić mięśnie.

Joga jest idealna do rzeźbienia ciała, jeśli masz kilka dodatkowych kilogramów w miejscach takich jak brzuch i uda. Niektóre pozy są szczególnie dobre na płaski brzuch.

Jeśli twoje problemy z wagą są większe, sama joga prawdopodobnie nie wystarczy. Powinieneś kojarzyć to z pewną formą treningu kardio, aby przyspieszyć spalanie tłuszczu. Jednak korzyści płynące z jogi są nie tylko fizyczne: joga może pomóc z nadwagą na poziomie mentalnym, pozwalając lepiej akceptować swoje ciało.

Kobieta wykonująca deskę
Wykonanie deski może pomóc schudnąć i spalić tłuszcz z brzucha (Źródło: Unsplash)

Pożegnaj się z tłuszczem brzucha

Oto dwie pozycje jogi, które są szczególnie dobrze przystosowane do treningu mięśni brzucha, pomagając ćwiczyć brzuch i budować mięśnie.

Pozycja łódki (Naukasana)

Nie musisz być bardzo rozciągnięty, aby schudnąć!

Ta pozycja jest bardzo dobra dla mięśni brzucha, a także ćwiczy plecy i nogi.

  • Połóż się płasko na macie do jogi
  • Podczas wdechu unieś nogi nad ziemię
  • Podnieś górną część ciała i chwyć nogi dłońmi, wokół łydek lub kolan
  • Pamiętaj, aby utrzymywać proste plecy i napięty brzuch
  • Pozostań w pozycji przez dwa pełne oddechy
  • Podczas wydechu połóż się na macie
  • Powtórz 5 razy z 15-sekundową przerwą między powtórzeniami

Pozycja deski (Kumbhakasana)

Najlepsza pozycja dla płaskiego brzucha, ale nie tylko! Rzeźbi całe ciało od ramion po łydki, a także wzmacnia pośladki, ramiona i uda.

  • Połóż się płasko na brzuchu
  • Odepchnij się od ziemi, trzymając ręce na wysokości ramion
  • Ręce powinny być równe z ramionami, ciało powinno tworzyć linię prostą
  • Nie wyginaj pleców
  • Pozostań w tej pozycji tak długo, jak to możliwe
  • Podczas wydechu powróć do pierwotnej pozycji na macie.

Dlaczego ćwiczenie jogi może pomóc ci lepiej spać?

Mówi się, że do jednej trzeciej życia śpimy. Ale co dzieje się, gdy nie śpimy wystarczająco?

Problemy z koncentracją, zmęczenie, stres… wszystko to krótkoterminowe skutki braku snu, które mogą prowadzić do powtarzających się problemów, jeśli utrzyma się bezsenność, takich jak problemy z sercem lub nadciśnienie.

Próbowałeś już wszystkiego? Rumianek, ciepłe mleko, wyłączanie telefonu na godzinę przed snem, czytanie książki, liczenie owiec… Wszystko bez powodzenia?

Co by było, gdyby joga okazała się świetnym rozwiązaniem? Power Yoga może ci pomóc rozpocząć dzień szczęśliwym i pełnym energii. Istnieją również pozycje jogi sprzyjające snu.

Joga i medytacja: cudowne lekarstwa na bezsenność

Jedną z zalet jogi jest to, że możesz ją wykonywać w domu, nawet jako początkujący - o ile nie spróbujesz zbyt szybko skomplikowanych pozycji!

Biała owca
Joga lepiej niż liczenie owiec pomoże ci zasnąć (Źródło: Unsplash)

Dlaczego nie możemy spać?

Zwykle dlatego, że za dużo myślimy. Joga stara się pomóc nam znaleźć wewnętrzny spokój, który ułatwia zasypianie. Pozycja nieboszczyka jest dobra do pozbycia się zbędnych myśli: chociaż nazwa może wydawać się makabryczna, oznacza to po prostu leżenie na plecach i rozluźnienie wszystkich mięśni, koncentracja na każdej grupie mięśni i nie myślenie o niczym innym.

Jeśli myślenie o niczym wydaje się trudne - nie poddawaj się. Podobnie jak wszystko inne, praktyka czyni mistrza. Skoncentruj się raczej na odczuciach niż na myślach, skoncentruj się na oddychaniu i poczuj, jak powietrze wypełnia płuca energią.

Rutyna przed snem

Daj sobie trochę czasu przed pójściem spać i rozpocznij rutynę snu, aby pomóc ci powoli się uspokoić. Powtarzanie tych samych rzeczy każdej nocy wyśle ​​twojemu ciału sygnały, że nadszedł czas na sen i zareaguje, wytwarzając melatoninę, czyli hormon snu.

Pozycja psa z głową w dół (Ado-Mukhasvanasana)

  • Stań na czworakach
  • Podnieś biodra i rozprostuj nogi, aby rozciągnąć plecy
  • Nie zmuszając się, spróbuj dotknąć ziemię piętami - powinieneś poczuć lekki rozciąganie w tyle nóg
  • Oddychaj głęboko przez trzy oddechy, a następnie zrelaksuj się podczas wydechu

Pozycja dziecka (Balasana)

  • Usiądź na piętach
  • Podczas wydechu zegnij górną część ciała do przodu i dotknij czoła ziemią
  • Rozluźnij ręce po bokach
  • Oddychaj powoli, opróżniając umysł przez 5 do 10 pełnych oddechów.

Zakończ sesję pozycją nieboszczyka w łóżku pod kołdrą.

Czy nauka jogi może pomóc zajść w ciążę?

Kobieta w ciąży
Masz problemy z zajściem w ciążę? Joga hormonalna może ci pomóc (Źródło: Unspalsh)

Pozytywne myślenie pomaga zachować kontrolę na poziomie emocjonalnym.

Poczęcie dziecka nie zawsze jest tak proste, jak się wydaje. Niektóre pary mogą napotykać trudności.

Po pierwsze: nie panikuj. Na 100 par tylko 5 nie zajdzie w ciążę w ciągu dwóch lat od zaprzestania stosowania środków antykoncepcyjnych.

Kilka czynników powoduje trudności w poczęciu: wiek, waga, ale także styl życia i środowisko. Stres odgrywa ważną rolę w problemach z płodnością i owulacją u kobiet.

Lepiej się uspokoić i pozwolić, aby natura zrobiła swoje.

Niemniej macierzyństwo nie przychodzi znikąd, a lekcje jogi pomogą ci się zrelaksować.

Bierz udział w lekcjach jogi, aby zajść w ciążę

Po pierwsze, zastanówmy się jakie problemy z zajściem w ciążę ma kobieta. Zwykle jest to zaburzenie owulacji, spowodowane albo nasilone przez stres.

Jeśli joga prenatalna może pomóc ciężarnej kobiecie przygotować się do porodu, joga hormonalna może pomóc w poczęciu!

Stworzona przez Dinah Rodrigues w 1991 roku - w ścisłej współpracy ze swoim ginekologiem – joga hormonalna opiera się na technikach Hatha Joga, łącząc ćwiczenia oddechowe (zwane pranayamą) z dynamicznymi pozycjami jogi w połączeniu z tybetańskimi technikami przepływu energii. Ma to na celu pomóc w aktywacji przysadki, tarczycy i jajników.

Pozycje jogi na każdy dzień

Joga pomaga nauczyć się oddychać uważnie, aby obniżyć poziom stresu, rozciągnąć mięśnie, złagodzić ból pleców lub poprawić elastyczność.

Oto dwie pozycje jogi by poprawić krążenie krwi w macicy i jajnikach:

Pozycja kąta na siedząco (Upavistha Konasana)

  • Usiądź na macie do jogi
  • Rozłóż nogi, aby utworzyć kąt prosty
  • Umieść dłonie między nogami
  • Poruszaj rękami do przodu, aż poczujesz, jak plecy i nogi się rozciągają
  • Utrzymuj tę pozycję, stopniowo relaksując biodra i miednicę przez trzy pełne oddechy.

Pozycja budowania mostu (Setu Bandha Sarvangasana)

Nauka radzenia sobie ze stresem może pomóc ci w zajść w ciążę.

  • Połóż się płasko na plecach
  • Złóż nogi i przyciągnij pięty do pośladków
  • Weź głęboki oddech i unieś pośladki podczas wydechu; twoje ramiona pozostają na podłodze po bokach
  • Utrzymaj pozycję przez trzy pełne oddechy i zrelaksuj się podczas wydechu

Możesz zakończyć sesję jogi za pomocą Pozycji nieboszczyka (savasana), aby całkowicie rozluźnić wszystkie mięśnie w ciele.

Zajęcia jogi to świetny sposób na relaks

Nie musisz intensywnie ćwiczyć jogi lub całkowicie ją opanować, aby móc się zrelaksować, szybko zasnąć, zajść w ciążę lub schudnąć. Wystarczy proste wprowadzenie do jogi dla początkujących.

Nauczyciel jogi jest oczywiście pomocny, zwłaszcza w trakcie prywatnych lekcjach jogi. Może nauczyć cię, jak prawidłowo wykonywać pozycje. Nie wahaj się zajrzeć do naszej bazy danych Superprof i poszukać zajęć jogi w pobliżu.

Tutaj możesz przeczytać 40 wskazówek od nauczycieli jogi, jak się zrelaksować i odstresować.

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Joga ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5, 1 votes
Loading...

Aleksandra

Jestem kreatywną i ciekawą świata osobą, która lubi poznawać nowe osoby i miejsca. Interesuję się sportem, muzyką, sztuką oraz literaturą amerykańską. Na co dzień udzielam korepetycji z języka angielskiego, co również jest moim hobby. W czasie wolnym chętnie podróżuję i czytam książki.