Jeśli masz nadwagę i chcesz szybko schudnąć, najlepiej postaraj się zrobić to we właściwy sposób. Oznacza to prowadzenie zdrowego trybu życia i dostarczanie organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych podczas podróży odchudzającej.

Dowiedz się więcej o pożywnych dietach tutaj.

Bądź Rozsądny, Jeśli Chodzi o Plany Dietetyczne

Wybór diety, która obiecuje szybkie rezultaty, jest bardzo kuszący, ale stosowanie modnej diety lub diety cud może być bardzo złym wyborem, jeśli chodzi o twoje zdrowie.

To dlatego, że:

  • Diety ekstremalne mogą zmniejszyć liczbę spożywanych kalorii (kcal), być może do niezdrowego i niezrównoważonego poziomu,
  • Często okazuje się, że nie będziesz w stanie dostarczyć organizmowi składników odżywczych, których potrzebuje, żeby funkcjonować jak najlepiej.

Podobnie, jeśli zdecydujesz się wykonywać nadmierną ilość ćwiczeń, aby schudnąć, narażasz się również na problemy, szczególnie w wyniku kontuzji.

W związku z tym, najlepiej jest upewnić się, że niezależnie od diety, którą zdecydujesz się zastosować, przestrzegasz planu odchudzania, który ma trwałe, osiągalne i rozsądne cele, które będziesz w stanie zrealizować.

W celu zdrowej utraty masy ciała zaleca się, aby dorośli starali się schudnąć około 0,5 kg na tydzień. Można to osiągnąć poprzez dietę i liczenie kalorii (kcal), a także poprzez ćwiczenia, chociaż połączenie dobrej diety i ćwiczeń jest często najbardziej skuteczne.

Należy zauważyć, że osobom na diecie często stosunkowo łatwo jest zrzucić te początkowe kilogramy, zwłaszcza jeśli osoby te mają nadwagę. Jednak w pewnym momencie jest bardzo prawdopodobne, że twoja waga ustabilizuje się i trudniej będzie zrzucić kolejne kilka dodatkowych kilogramów.

Jeśli tak się stanie, staraj się nie zniechęcać, ponieważ nadal można schudnąć, ale może nadszedł czas, żeby dostosować liczbę spożywanych kalorii, ilość wykonywanych ćwiczeń lub kombinację obu.

Utrata wagi może być świetnym momentem na wypróbowanie nowych rodzajów ćwiczeń, a jeśli zauważyłeś, że utrata masy ciała spowolniła, wprowadzenie nowej formy ćwiczeń może pomóc zrzucić dodatkową wagę. Jeśli więc zawsze chciałeś wybrać się na basen, aby popływać, ale nigdy nie potrafiłeś się zmotywować, być może nadszedł czas, aby zacząć!

Możesz też poćwiczyć na siłowni lub uprawiać sport zespołowy, taki jak piłka nożna czy rugby.

Jeśli myślisz o rozpoczęciu nowego zestawu ćwiczeń, pamiętaj, że najlepiej będzie porozmawiać z lekarzem w pierwszej kolejności, zwłaszcza jeśli nie masz pewności, czy twój poziom sprawności pozwoli ci wykonywać ćwiczenia, które wybrałeś.

Sztangietka, centymetr i warzywa na talerzu.
Ćwiczenia i zdrowa zbilansowana dieta to podstawa zdrowej utraty masy ciała. | źródło: Pixabay - zuzyusa

Uzyskaj Odpowiednie Wsparcie

Istnieje wiele organizacji, które mogą udzielić wskazówek i porad, jeśli chodzi o wspieranie cię w drodze do utraty wagi. Na przykład lokalne organizacje Klub Kwadransowych Grubasów dysponują specjalistami i zajęciami, na których można znaleźć wsparcie i pomysły, jak skutecznie schudnąć.

Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia lub indywidualnego coachingu, jak schudnąć, są dostępne inne, bardziej przyjazne sposoby. Na przykład w Superprof znajdziesz wielu nauczycieli odżywiania, którzy mogą być pod ręką, żeby zapewnić kluczową motywację i wsparcie podczas przechodzenia przez proces odchudzania, jednocześnie ucząc cię o korzyściach, jakie dobre odżywianie może mieć dla twojego organizmu.

Kluczowe Wskazówki Dotyczące Zdrowej Utraty Masy Ciała

Jeśli chodzi o odchudzanie, zawsze należy przestrzegać kilku kluczowych zasad, takich jak:

  • Upewnienie się, że nie przekraczasz dziennego limitu kalorii,
  • Równoważenie dobrej diety z regularnymi ćwiczeniami,
  • Utrzymywanie motywacji i rozwijanie zdrowych nawyków żywieniowych i ćwiczeniowych, aby utrzymać utratę masy ciała przez długi czas.

Chociaż wszyscy stosunkowo dobrze rozumiemy te zasady, w rzeczywistości nie zawsze są one łatwe do przestrzegania. Gdyby tak było, nie mielibyśmy do czynienia z takimi problemami, jak rosnące wskaźniki otyłości i wszyscy mielibyśmy zdrowy wskaźnik masy ciała (BMI).

W rezultacie ważne jest, aby starać się zachować motywację za każdym razem, gdy podejmujesz plan odchudzania, aby upewnić się, że odżywiasz się zdrowo, przygotowując zbilansowane i pożywne posiłki, a ostatecznie zminimalizujesz lub nawet wyeliminujesz niezdrową żywność i przekąski, takie jak ciasta, czekolada lub napoje gazowane.

Pamiętaj, że tempo utraty wagi u każdego też jest inne. Może to być spowodowane czynnikami, takimi jak twój własny metabolizm, twoje codzienne nawyki żywieniowe i twoja waga przed rozpoczęciem jakiegokolwiek programu odchudzania. Dlatego staraj się nie porównywać swoich postępów z postępami innych osób - dzięki konsekwentnej diecie, ćwiczeniom i powstrzymywaniu wszelkich głównych zachcianek, skuteczna utrata masy ciała jest możliwa. Wybór współczesnych zbilansowanych diet jest ogromny, więc każdy znajdzie coś, na co dobrze zareaguje jego organizm.

W związku z tym, aby pomóc ci osiągnąć sukces, oto kilka przydatnych wskazówek do zapamiętania:

Nie Rezygnuj ze Śniadania

Na pewno słyszałeś powiedzenie, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Chociaż usłyszysz argumenty na poparcie i przeciw temu stwierdzeniu, faktem jest, że jedzenie śniadania może mieć ogromny wpływ na skuteczność naszych wysiłków związanych z odchudzaniem.

To nie tylko świetny sposób na to, aby jeść owoce i warzywa w co najmniej pięciu porcjach dziennie (na przykład poprzez dodanie banana lub jagód do miski płatków śniadaniowych), ale jedząc śniadanie, zmniejszasz również ryzyko głodu w ciągu dnia. Często, jeśli pominiesz śniadanie, możesz mieć tendencje do podjadania, aby poczuć się najedzonym. Może to prowadzić do złych, impulsywnych wyborów żywieniowych, które nie są pożywne, co może ostatecznie zniweczyć wysiłki związane z odchudzaniem.

Osoba stojąca na wadze, z pomalowanymi paznokciami.
Nie ma jednego rozwiązania, jeśli chodzi o znalezienie zdrowych technik odchudzania, na które twój organizm zareaguje optymalnie. | źródło: Unsplash - Vidmir Raic

Wybierz Zbilansowaną Dietę

Zdrowa, zbilansowana dieta jest bardzo ważna, jeśli chodzi o odżywianie w celu utraty masy ciała. W idealnym przypadku powinieneś upewnić się, że:

  • Jesz co najmniej pięć porcji owoców i warzyw dziennie,
  • Jesz regularne posiłki, aby być najedzonym i uniknąć niepotrzebnego podjadania,
  • Pijesz dużo wody każdego dnia, aby utrzymać nawodnienie organizmu,
  • Włączasz do swojej diety produkty, które zawierają mieszankę węglowodanów, białka, błonnika i niektóre produkty mleczne lub substytuty nabiału.

Jednym ze sposobów upewnienia się, że otrzymujesz odpowiednie składniki odżywcze, jest lepsze odczytywanie etykiet żywności na opakowaniach żywności w supermarketach. Wiedząc, jakie informacje są przedstawiane na etykietach, możesz dokonywać bardziej świadomych wyborów żywieniowych podczas zakupów i wybierać zdrowszą, mniej przetworzoną żywność zamiast produktów, które mogą wyglądać na zdrowe, według opakowania, ale w rzeczywistości są pełne tłuszczu, cukru i szkodliwych składników.

Na przykład, czy wiesz, że wiele soków jest w rzeczywistości pełnych cukru?

Chociaż nauka czytania etykiet żywności to świetna umiejętność, szczególnie jeśli chcesz poprawić ogólne spożycie składników odżywczych, warto również pamiętać, że nikt nie jest doskonały, a czasami możemy dokonywać mniej optymalnych wyborów żywieniowych.

Jeśli masz zły dzień i pozwolisz sobie na ogromne ilości słodkich przekąsek lub napojów, najważniejsze jest, aby nie karać się za to. Dopóki trzymasz się zdrowego planu odżywiania i regularnie ćwiczysz, waga ostatecznie spadnie.

Kwadratowe czekoladki w bombonierce.
Niezdrowe przekąski, takie jak czekoladki, powinny być spożywane tylko z umiarem, jeśli dążymy do zdrowej utraty masy ciała. | źródło: Unsplash - Egor Lyfar

Planuj Posiłki z Wyprzedzeniem

Kolejną świetną wskazówką, aby utrzymać motywację przy planowaniu odchudzania, jest wcześniejsze zaplanowanie posiłków. Planując swoje zdrowe główne posiłki każdego dnia, wraz z dowolnymi przekąskami, zmniejszasz ryzyko głodu i kupowania czegoś niezdrowego, co zaspokoi twoje zachcianki, czego chcesz uniknąć, aby nie zagrozić planom odchudzania.

Planując posiłki, możesz również upewnić się, że każdego dnia dostarczasz odpowiednią ilość składników odżywczych, niezależnie od tego, czy chodzi o włączenie takich produktów, jak chude mięso i zielone warzywa liściaste, po przekąski orzechów, takich jak migdały.

Jeśli zmagasz się z opracowaniem planu posiłków na tydzień lub nawet dłużej, możesz zwrócić się o pomoc do nauczyciela żywienia w Superprof. Nauczyciel odżywiania nauczy cię podstaw prawidłowego odżywiania, a także przedstawi plany posiłków, które będą odpowiadały twojemu apetytowi i utrzymywały uczucie sytości na dłużej.

Co więcej, mogą również zaoferować inne wskazówki i triki, jeśli chodzi o utratę wagi, na przykład sugerując, abyś nabrał nawyku jedzenia mniejszych porcji, aby uniknąć przejadania się. Te wskazówki mogą pomóc ci zachować motywację podczas dalszej przygody z odchudzaniem.

Wystarczy wpisać swój kod pocztowy, aby znaleźć korepetytora żywienia w pobliżu. Jeśli wolisz zajęcia online, możesz łatwo znaleźć korepetytora, który z przyjemnością przeprowadzi również lekcje zdalne.

Jeśli interesuje cię zdrowa, zbilansowana dieta na innych etapach życia zobacz, jak możesz zachować zdrowie do późnej starości i przeczytaj o prawidłowej diecie w ciąży.

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Odżywianie ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5 - 1 głos(y)
Loading...

Marta

Pozytywnie zakręcona idealistka. Straszna psiara i wielbicielka gier planszowych. Fascynatka lingwistyki, kreatywnego myślenia i samorozwoju.