W dzisiejszych czasach poruszanie się po świecie żywności może być bardzo skomplikowane. Przy tak dużej liczbie gotowych potraw, ogólnie dostępnych w supermarkecie i rosnącej liczbie osób spożywających swoje posiłki na mieście lub kupujących jedzenie w ulubionej knajpie na wynos, czasami trudno stwierdzić, co tak naprawdę dostarczamy swojemu organizmowi podczas jedzenia.

Jeśli chodzi o odchudzanie, jednym z tematów często poddawanych dyskusji jest kwestia kontrolowania liczby spożywanych kalorii każdego dnia. Czy rzeczywiście powinieneś obserwować ilość kalorii spożywanych każdego dnia, nawet jeśli nie próbujesz zrzucić kilku kilogramów? W tym artykule opisano, czym są kalorie i kiedy liczenie kalorii może być dla ciebie dobrym wyborem.

Jeśli potrzebujesz dalszych porad na temat tego, jaka zdrowa zbilansowana dieta jest odpowiednia dla ciebie, jak utrzymać obecną wagę ciała lub uzyskać dobry bilans energetyczny w swoim życiu, możesz również zwrócić się do nauczyciela żywienia w Superprof po kilka dodatkowych wskazówek i porad.

Białe naczynia ze zdrowymi daniami i owocami.
Zdrowa, zbilansowana dieta to świetny sposób, aby zapewnić sobie najlepsze składniki odżywcze, jeśli liczysz kalorie. | źródło: Unsplash - Brooke Lark

Ile Kalorii Potrzebujesz Każdego Dnia?

Przed omówieniem liczenia kalorii i tego, jak to działa, warto poznać podstawy, jeśli chodzi o kalorie i zapotrzebowanie kaloryczne.

Mówiąc prościej, kaloria (kcal) to sposób na pomiar energii i jest to jeden ze sposobów, w jaki możemy zmierzyć, ile energii jest w danej porcji jedzenia lub napoju.

Średnio zaleca się, aby mężczyźni zjadali około 2500 kalorii dziennie, a kobiety około 2000 kalorii, w celu utrzymania prawidłowej wagi. Jednak w praktyce liczba kalorii, których potrzebujemy na co dzień, będzie zależała od wielu różnych czynników, takich jak:

  • Wiek,
  • Płeć,
  • Wzrost,
  • Wskaźnik aktywności i metabolizmu (przemiany materii),
  • Cel - chcesz przytyć, czy schudnąć?

Na przykład, jeśli jesteś stosunkowo nieaktywny i spędzasz większość czasu za biurkiem, poświęcając tylko godzinę w tygodniu na ćwiczenia, twoje ciało nie będzie potrzebować tylu kalorii, ile osoba, która spędza dziesięć godzin w siłownia co tydzień i pracuje na zewnątrz.

W związku z tym, dzienne wytyczne dotyczące spożycia kalorii należy traktować jedynie jako wskazówkę, chociaż jeśli szukasz bardziej szczegółowych informacji o spożyciu kalorii, dostosowanych do twoich parametrów, czasami możesz znaleźć spersonalizowane kalkulatory kalorii online lub możesz rozwiać jakiekolwiek wątpliwości rozmawiając z dietetykiem o swoich planach. Kalkulator dostępny online obliczy twoją Podstawową Przemianę Materii (PPM) i Całkowitą Przemianę Materii (CPM).

Kobieta z wyciągniętymi w górę rękoma na zewnątrz.
Ćwiczenia i liczenie kalorii mogą być skuteczną strategią, jeśli chcesz schudnąć lub utrzymać wagę. | źródło: Unsplash - Christopher Campbell

Wypróbuj Licznik Kalorii, aby Kontrolować Ilość Spożytych Kalorii

Gdy już wiesz, ile kalorii powinieneś jeść codziennie, aby utrzymać swoją aktualną wagę, możesz użyć narzędzia do śledzenia kalorii, które pomoże ci osiągnąć wszelkie cele związane z odchudzaniem lub spróbować powstrzymać cię przed codziennym przekraczaniem własnych potrzeb kalorycznych.

Jeśli chodzi o odchudzanie, klucz do sukcesu jest w teorii dość prosty - wystarczy upewnić się, że spożywasz mniej kalorii niż potrzebuje twój organizm. Kiedy tak się stanie, powinieneś zacząć tracić na wadze. I odwrotnie, jeśli regularnie spożywasz więcej kalorii niż potrzeba, nadmiar zostanie odłożony w postaci tłuszczu, powodując przybieranie na wadze.

W rezultacie narzędzia do śledzenia kalorii mogą być naprawdę pomocne, gdy próbujesz schudnąć, ponieważ śledzą to, co zjadłeś w ciągu dnia i informują, kiedy zbliżasz się, osiągasz lub przekraczasz limit. Oznacza to, że powinieneś być w stanie dokonywać świadomych wyborów żywieniowych przez cały dzień.

Jeśli wolisz również zdigitalizować swoje wysiłki związane z odchudzaniem, istnieje niejedna aplikacja do śledzenia kalorii, której możesz użyć, aby wspomóc kontrolę spożycia żywności. Jedną z najwyżej ocenianych aplikacji jest kalkulator kalorii My Fitness Pal. Alternatywnie, jeśli wolisz sam śledzić swoje kalorie, możesz również skorzystać z narzędzi, takich jak internetowe tabele kaloryczne.

Ważną rzeczą, o której należy pamiętać, jeśli chodzi o redukcję kalorii, jest to, że nie chcesz z nią przesadzać - w idealnym przypadku redukcja kalorii to balans między zapewnieniem organizmowi wystarczającej ilości składników odżywczych i pożywienia, aby zachować zdrowie, ale także w nieco zmniejszonej ilość, aby schudnąć.

Liczenie kalorii za pomocą kalkulatora może być świetnym sposobem na osiągnięcie tej równowagi, szczególnie jeśli martwisz się, ile kalorii spożywasz obecnie.

Niewskazane jest stosowanie jakiejkolwiek diety ekstremalnej lub diety drastycznie ograniczającej kalorie, ponieważ na dłuższą metę mogą one wyrządzić większe szkody twojemu organizmowi, a szanse na to, że będziesz trzymać się tak ciężkiej diety są mniejsze w porównaniu ze stabilnym, długoterminowym podejściem do wagi utrata.

Jeśli masz wątpliwości, jak bezpiecznie schudnąć, zapytaj lekarza o jego opinię.

Kolorowe ciastka makaroniki.
Chociaż od czasu do czasu słodka przekąska jest w porządku, jeśli chcesz schudnąć, dzięki liczeniu kalorii, wybierz lepsze alternatywy żywności! | źródło: Unsplash -  Mockaroon

Czy Potrzebujesz Dodatkowej Pomocy poza Liczeniem Kalorii?

Ostatecznie, liczenie kalorii to tylko część szerszej perspektywy naszego zdrowia.

Chociaż niektóre diety czerpią wiele korzyści z liczenia kalorii, warto również pamiętać, że są inne rzeczy, na których należy zwrócić uwagę, jeśli chodzi o utrzymanie lub utratę wagi, takie jak:

  • Ile ćwiczeń wykonujesz,
  • Co jesz na co dzień.

Aktywność fizyczna, w odpowiednich dawkach, może mieć ogromny wpływ na utratę wagi, a także może pozytywnie wpłynąć na twoje zdrowie w szerszym zakresie. Często regularne ćwiczenia połączone z liczeniem kalorii mogą prowadzić do udanej i długotrwałej utraty wagi.

Osoby dorosłe w wieku od 19 do 64 lat powinny kultywować aktywność fizyczną codziennie, na przykład 150 minut umiarkowanej aktywności aerobowej w tygodniu połączonej z ćwiczeniami siłowymi co najmniej dwa razy w tygodniu. Możesz jednak rozbudować ten plan, jeśli twoim celem jest utrata wagi.

Przed rozpoczęciem jakiegokolwiek programu ćwiczeń dobrze jest porozmawiać z lekarzem, aby upewnić się, że jesteś wystarczająco sprawny, aby ćwiczyć w wybranym przedziale czasu i intensywności, zwłaszcza jeśli masz dużą nadwagę lub wykonywałeś do tej pory bardzo mało ćwiczeń i nastawiasz się na spalanie dużej liczby kalorii w ramach swojego reżimu ćwiczeń.

Jeśli chodzi o to, ile jesz każdego dnia, ważne jest również, aby pamiętać, że liczenie kalorii nie bierze pod uwagę jakości produktów, składających się na spożywane jedzenie.

Chociaż możesz, na przykład, zjeść trzy batony czekoladowe i posiłek w McDonald's w ciągu dnia, aby spełnić wymagania swojego licznika kalorii, naturalnie byłoby znacznie lepiej, gdybyś trzymał się z dala od niezdrowej żywności i osiągał limit kalorii dzięki świeżym, pożywnym posiłkom, które zapewniają uczucie sytości na dłużej.

Zdrowa, zbilansowana dieta jest kluczem do każdego schematu odchudzania lub utrzymania wagi. Prowadzenie dziennika posiłków może być świetnym sposobem na śledzenie tego, co jesz na co dzień, i możesz spróbować dostrzec wzorce w rodzaju spożywanych pokarmów oraz odkryć których składników odżywczych ci brakuje.

Nauczenie się, jak czytać etykiety żywności lub wartości odżywczej na opakowaniu, może być również świetnym krokiem w kierunku zdrowego odżywiania i unikania problemów z wagą, takich jak otyłość. Może również pomóc w dokonywaniu pozytywnych wyborów żywieniowych, które dają więcej energii, nawet jeśli próbujesz obniżyć spożycie kalorii.

Jeśli szukasz inspiracji do posiłków i potrzebujesz pomysłów na cotygodniowe planowanie dań, które są nie tylko dobre dla ciebie, ale mogą pomóc ci osiągnąć określony cel kaloryczny każdego dnia na drodze do utraty wagi, możesz zwrócić się do korepetytora kursów żywieniowych w Superprof.

Korepetytor Superprof może współpracować z tobą, aby zrozumieć twoje zapotrzebowanie na kalorie, może również udzielić ci dalszych informacji na temat zasad dobrego odżywiania, podstawowych umiejętności gotowania, a także zaoferować spersonalizowane pomysły na posiłki, które będą dla ciebie atrakcyjne. Takie posiłki prawdopodobnie będą zawierały równowagę węglowodanów, zdrowych tłuszczów i białek, takich jak chude mięso, aby zapewnić ci uczucie sytości i satysfakcji.

Nauczyciel może być naprawdę świetnym źródłem informacji, niezależnie od tego, czy chcesz śledzić swoje spożycie kalorii, dowiedzieć się jak zdrowo się odżywiać, czy uzyskać zdrowy wskaźnik masy ciała. Nawet jeśli potrzebujesz wskazówek, jak utrzymać lub zwiększyć poziom aktywności fizycznej, nauczyciel odżywiania Superprof pomoże ci zapewnić odpowiednią równowagę diety i ćwiczeń w twoim życiu.

Przeczytaj o tym, jak zachować zdrową dietę ciążową.

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Odżywianie ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5 - 1 głos(y)
Loading...

Marta

Pozytywnie zakręcona idealistka. Straszna psiara i wielbicielka gier planszowych. Fascynatka lingwistyki, kreatywnego myślenia i samorozwoju.