Bez względu na wiek, zdrowe odżywianie jest bardzo istotne. Odpowiednie odżywianie może pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, a także w uniknięciu niektórych chorób układu krwionośnego oraz układu pokarmowego i schorzeń przewlekłych, zwłaszcza jeśli dobra dieta jest połączona z regularną aktywnością fizyczną.

Jednak nie da się obejść faktu, że twoje wymagania żywieniowe zmieniają się wraz z wiekiem. Podobnie jak dzieci nie powinny być na takiej samej diecie, jak 40-letni dorosły człowiek, tak samo młodzież ma inne potrzeby żywieniowe niż osoby w podeszłym wieku.

Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, co najlepiej jeść i pić na każdym etapie życia. W tym artykule podkreślono niektóre kluczowe wymagania żywieniowe nastolatków i różnice między tymi wymaganiami w przypadku osób starszych.

Jeśli szukasz więcej informacji na temat tego, jak zapewnić sobie najlepsze możliwe odżywianie, lub poszukujesz pomysłów na planowanie posiłków, które pomogą dostarczyć wszystkich potrzebnych składników odżywczych, możesz również skontaktować się z doradcą żywieniowym w Superprof, aby dowiedzieć się więcej na temat zdrowego odżywiania i tego, jak może ono zdziałać cuda dla twojego organizmu.

Podobnie, nauczyciele żywienia w Superprof są dobrze przygotowani, aby nauczyć cię metod potrzebnych do tego, aby być bardziej świadomym tego, jak rozpoznać zdrową żywność podczas zakupów, co może mieć ogromny wpływ na poprawę jakości twojej normalnej diety.

Posiłek w misce, złożony z różnych składników.
Zbilansowana dieta jest ważna dla zdrowia, niezależnie od tego, czy bierzesz pod uwagę potrzeby żywieniowe nastolatka, czy dietę osoby starszej. | źródło: Rui Silvestre

Potrzeby Żywieniowe Nastolatka

Kiedy jesteś nastolatkiem, twoje ciało wciąż rośnie na wiele sposobów. W rezultacie, zdrowe odżywianie jest kluczowe na tym etapie życia. Mimo to, dieta młodzieży często postrzegana jest za jedną z najgorszych, na pierwszy rzut oka skupiona na niezdrowych przekąskach, przetworzonej żywności, a nawet całkowitym pomijaniu posiłków.

Z pewnością nie będzie to miało miejsca w przypadku każdego nastolatka. Jeśli znasz nastolatka, którego dieta nie jest optymalna, kluczową rzeczą, o której należy go poinformować, jest to, że o ile sporadyczne smakołyki, czy to w postaci słodkich napojów, czipsów lub innych przekąsek są dopuszczalne, to kluczem jest równowaga, więc nadal powinni upewnić się, że otrzymują pożywienie, którego ich rosnące ciało potrzebuje do rozwoju.

Generalnie, jeśli chodzi o dietę, na tym powinny skupić się nastolatki:

  • Spożywanie co najmniej pięciu porcji owoców i warzyw dziennie, (najlepiej więcej),
  • Nie opuszczanie posiłków,
  • Ograniczenie żywności o wysokiej zawartości cukrów, soli i tłuszczów nasyconych,
  • Nawodnienie organizmu - zwykle powinno wystarczyć około ośmiu szklanek wody dziennie.

Ważna jest również zbilansowana dieta, z naciskiem na spożywanie mieszanki białek, węglowodanów, produktów mlecznych lub odpowiednich alternatyw, a także owoce i warzywa w dużej ilości, aby dostarczyć do organizmu odpowiednie minerały i witaminy.

Ponadto, nastolatki powinny spróbować wprowadzić regularną aktywność fizyczną do swojego trybu życia i połączyć ją z dobrą dietą. Aktywność fizyczna może mieć różne formy, od biegania i joggingu po energiczny spacer i pływanie. Ilość ćwiczeń potrzebnych nastolatkowi prawdopodobnie będzie się różnić w zależności od czynników, takich jak to, czy dany nastolatek ma nadwagę i jak intensywnie jest w stanie ćwiczyć.

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do tego, jaka ilość aktywności fizycznej jest najlepsza, warto skonsultować się z lekarzem w celu pełnej oceny.

Aby uzyskać więcej wskazówek na temat tego, jakie pokarmy i przekąski są dobre dla nastolatków, lub jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wymaganiach żywieniowych organizmu w okresie nastoletnim, możesz również skontaktować się z nauczycielem Superprof w celu uzyskania dodatkowych informacji. Po prostu wprowadź swój kod pocztowy, aby znaleźć korepetytora w swojej okolicy, który byłby w stanie udzielić pomocy, chociaż lekcje zdalne są również możliwe, gdy wolisz pracować z kimś online.

Pojedyncze czipsy na żółtym tle.
Jeśli chodzi o odżywianie nastolatków, należy minimalizować niezdrowe przekąski. | źródło: Unsplash - Jeff Siepman

Różnice w Żywieniu Osób Starszych

Chociaż ważne jest, aby kultywować zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną bez względu na wiek, nie można zaprzeczyć, że twoje wymagania żywieniowe zmieniają się wraz z wiekiem.

Na przykład, podczas gdy składniki odżywcze, takie jak żelazo, witamina C i witamina B12, mogą być ważne dla nastolatków, wraz z wiekiem uwaga skupia się na składnikach odżywczych, takich jak:

Świetnym sposobem na dostarczenie osobom starszym tych składników, jest spożycie pokarmów takich, jak produkty pełnoziarniste, chude mięso, zielone warzywa liściaste, tłuste ryby, nasiona roślin strączkowych i mleko lub równoważne źródło mleka. Częste używanie elementów tej listy to świetny sposób na stworzenie zróżnicowanej diety.

Jedną z głównych zmian w wymaganiach żywieniowych osób starszych jest fakt, że generalnie zapotrzebowanie energetyczne osób starszych jest zwykle niższe niż osób młodszych, z powodu wielu czynników, takich jak ograniczenie zdolności poruszania się lub ruchu.

W rezultacie, osoby starsze mogą nie potrzebować jeść tyle samo co młodsi dorośli, a przejadanie się może prowadzić do problemów, takich jak nadwaga. Najlepszym sposobem przeciwdziałania takim problemom jest upewnienie się, że osoby starsze nadal uczestniczą w regularnej aktywności fizycznej.

Ogólnie rzecz biorąc, trzydzieści minut ćwiczeń co najmniej pięć razy w tygodniu jest uważane za wystarczające dla osób starszych i może pomóc zmniejszyć ryzyko problemów zdrowotnych, takich jak cukrzyca. Aktywność fizyczna obejmująca trening siłowy może być również korzystna dla osób starszych.

Ponadto należy wziąć pod uwagę, co jedzą osoby starsze i czy jest to zdrowe, zrównoważone i zgodne z zapotrzebowaniem energetycznym ich organizmu.

Podobnie, jeśli zapewnienie odpowiedniego odżywiania stanie się problemem dla osób starszych - być może z powodu choroby, braku mobilności lub braku funduszy, warto sprawdzić, czy można zapewnić im zdrowe posiłki gotowane partiami i zamrożone, aby przynajmniej przez kilka dni nie musieli gotować posiłku od zera, aby uzyskać korzyści z pożywnego posiłku.

Dwie kobiety biegnące wśród drzew.
Aktywność fizyczna jest częścią zdrowego stylu życia i jest bardzo ważna przy rozważaniu szerszych potrzeb żywieniowych młodzieży. | źródło: Unsplash - Geronimo Gigueaux

Dowiedz się Więcej o Żywieniu Nastolatków i Osób Starszych

Ostatecznie, kluczem do zdrowej diety i miejmy nadzieję zdrowego ciała jest upewnienie się, że:

  • Dobrze się odżywiasz, stosując zdrową, zbilansowaną dietę,
  • Ograniczasz liczbę spożywanych niezdrowych przekąsek lub przetworzonej żywności,
  • Ćwiczysz regularnie.

Chociaż tych kluczowych zasad należy przestrzegać na prawie wszystkich etapach życia, prawdą jest, skład zbilansowanej diety i wyzwania, przed którymi stoimy, różnią się w zależności od naszego wieku. Piramida zdrowego żywienia może nie wystarczyć przy planowaniu posiłku dla różnych przedziałów wiekowych.

Na przykład, nastolatki mogą czasami być bardzo głodne, co może wynikać z faktu, że ich ciała rosną lub są szczególnie aktywnymi młodymi ludźmi. W takich przypadkach wyzwaniem jest upewnienie się, że nastolatek spożywa regularne, zbilansowane posiłki, nie powinien zaspokajać głodu przetworzoną żywnością lub innymi słodkimi przekąskami lub napojami.

I odwrotnie, starsza osoba może mieć trudności z zapewnieniem sobie odpowiedniego odżywiania, którego potrzebuje, ponieważ nie jest w stanie regularnie gotować dla siebie lub może nie mieć pieniędzy na ciągłe kupowanie świeżych składników.

W takich przypadkach wyzwaniem staje się znalezienie sposobu, aby upewnić się, że dana osoba nadal spożywa zbilansowaną dietę, bez ryzyka niedożywienia. Gotowanie większych porcji i zamrażanie żywności w partiach to jeden ze sposobów rozwiązania tych problemów.

Niezależnie od tego, ile masz lat, najważniejsze jest, aby spróbować dokonać najlepszych możliwych wyborów żywieniowych i spróbować utrzymać zdrową wagę poprzez połączenie aktywności fizycznej, spożywania różnych grup żywności i obserwowania spożycia kalorii, jeśli chcemy zredukować lub utrzymać masę ciała.

Można to osiągnąć, dobrze rozumiejąc, co składa się na zdrowe śniadanie, obiad i kolację, a także mając solidną edukację żywieniową, aby móc skutecznie czytać etykiety żywności w supermarkecie i rozwijać zdrowe nawyki żywieniowe, które zapewnią dobre samopoczucie na długie lata.

To ostatnie porusza ważną kwestię: czy gotowanie powinno być częścią standardowej edukacji?

Chociaż wszyscy rozumiemy, jak ważna jest zdrowe żywienie każdego dnia, równie uczciwe jest stwierdzenie, że wielu z nas ma problemy z dobrym odżywianiem i unikaniem pokus w formie napojów gazowanych, czekoladek, chipsów lub ciasta. Jeśli chcesz poprawić swoją dietę i dokonywać zdrowszych wyborów, albo poznać zasady piramidy zdrowego żywienia, ale masz problem ze znalezieniem smacznej i sycącej alternatywy dla słodkich lub słonych przekąsek, możesz porozmawiać z nauczycielem żywienia w Superprof.

Korepetytorzy mogą podzielić się wiedzą odnośnie tego, które zdrowe pokarmy są doskonałym źródłem pożywienia dla twojego organizmu, a także mogą wspólnie z tobą opracować plany posiłków, które zapewnią ci satysfakcję i zdrowie, bez konieczności sięgania po niezdrowe jedzenie. W końcu przestrzeganie dobrych nawyków żywieniowych może być znacznie łatwiejsze, jeśli wiesz, jak powstrzymać apetyt, jednocześnie wiedząc, jak przygotowywać pyszne, zdrowe potrawy.

Naucz się czytać etykiety produktów spożywczych dla zbilansowanej diety tutaj.

Przeczytaj o zdrowej diecie w trakcie ciąży tutaj.

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Odżywianie ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5 - 1 głos(y)
Loading...

Marta

Pozytywnie zakręcona idealistka. Straszna psiara i wielbicielka gier planszowych. Fascynatka lingwistyki, kreatywnego myślenia i samorozwoju.