Jako dzieci większość z nas pamięta, jak siadaliśmy do obiadu z warzywami i słyszeliśmy, że ich zjedzenie sprawi, że będziemy zdrowi i silni. Kto nie pamięta, jak powiedziano nam, że jedzenie marchewki pomoże nam widzieć w ciemności?

Dzieci mają skłonność do posiadania mieszanych uczuć w stosunku do jedzenia owoców i warzyw, a im słodszy owoc lub warzywo, tym łatwiej im rozważyć ich zjedzenie. Ale gdy nasze kubki smakowe zaczynają dojrzewać, rośnie też nasza miłość do wszelkiego rodzaju potraw, jakie Matka Ziemia ma do zaoferowania.

Jako dorośli zaczynamy cieszyć się różnymi smakami i różnorodnością, które zapewniają nam naturalne produkty, a także rozumiemy, jak ważne jest ich codzienne spożywanie. Jak w przypadku wielu innych rzeczy, zdajemy sobie sprawę, że nasi rodzice przez cały czas mieli rację. Owoce i warzywa są budulcem zdrowej diety.

Public Health England, angielska agenda odpowiedzialna za ochronę i poprawę zdrowia oraz dobre samopoczucie swoich obywateli, opublikowała najnowsze zalecenia żywieniowe pt. „Eatwell Guide” („Przewodnik Dobrego Jedzenia”). Przewodnik ten zawiera obszerną wiedzę na temat zdrowej żywności oraz wiele porad, na przykład to, aby spożywać co najmniej 5 porcji różnych owoców i warzyw dziennie, dostarczać od 6 do 8 filiżanek lub szklanek płynów dziennie, czy spożywanie 2 porcji ryb tygodniowo.

Chęć spożywania większej ilości owoców i warzyw to bardzo zdrowe podejście. Te naturalne pokarmy dostarczają nam wielu witamin i minerałów, które pomagają naszemu organizmowi dobrze się rozwijać. Są kluczowe dla naszego zdrowia oraz dla narządów i procesów naszego organizmu.

pomidory, marchewki, salata
Dzieci potrzebują wielu warzyw, aby się dobrze rozwijać, zarówno fizycznie jak i psychicznie. (Źródło: Unsplash)

Jest tak wiele wspaniałych odmian owoców i warzyw. Trudno jest określić wszystkie zawarte w nich składniki odżywcze oraz sposób, w jaki mogą one chronić, leczyć i utrzymywać w zdrowiu nasz organizm.

Owoce

Czy wiesz, że kiwi zawierają więcej witaminy C niż pomarańcza? Ten owoc zawiera również witaminy E i K.

Witamina C lub inaczej kwas askorbinowy ma wiele zalet dla organizmu, w tym pomaga na wzrost, naprawę i rozwój tkanki. Jest również przeciwutleniaczem (przeciwutleniacz usuwa z organizmu potencjalnie szkodliwe utleniacze), pomagając zapobiegać wielu chorobom; pomaga wchłonąć żelazo; tworzy kolagen; wspomaga gojenie się ran i nie tylko.

Witamina E chroni nasz organizm przed uszkodzeniem komórek, a także jest silnym przeciwutleniaczem. Dlatego ta witamina może pomóc opóźnić proces starzenia się naszej skóry.

Wreszcie witamina K jest bardzo ważna dla zdrowia kości i serca; pomaga w krzepnięciu krwi i zapobiega odkładaniu się wapnia w tętnicach.

To tylko kilka przykładów witamin, które zawiera jeden owoc. Korzyści z tego, że owoce stanowią istotną część naszej diety, są ogromne! Nie lekceważ leczniczych właściwości owoców dla naszego organizmu. Pożywienie ma kluczowe znaczenie dla utrzymania ciała w zdrowej kondycji!

Ilość witamin i minerałów zawartych w samych owocach wydaje się nieskończona. Jest powód, dla którego musimy spożywać naturalną żywność, stworzoną na łonie natury; te pokarmy nie tylko mają wspaniały smak, ale także leczą i chronią nasz organizm.

W dzisiejszych czasach jesteśmy w stanie spożywać więcej różnorodnych owoców niż kiedykolwiek wcześniej. W naszych lokalnych supermarketach jest bardzo duży wybór, od pomarańczy, bananów i jabłek po marakuję i mango; możemy w pełni korzystać z wszystkich właściwości, jakie mogą zapewnić owoce.

Innym wspaniałym, pożywnym przykładem jest banan: owoc, który stał się podstawą diety wielu ludzi, nawet dzieci go uwielbiają! Więc jakie są korzyści z jedzenia tego owocu?

banany
Banan jest podstawowym owocem w diecie wielu ludzi. (Źródło: Unsplash)

Banany to nie tylko doskonałe źródło węglowodanów i błonnika; zawierają również minerały, potas i B6. Potas pozwala organizmowi regulować wodę i kwas we krwi i tkankach. Jest również świetny do budowania mięśni, prawidłowego działania nerwów i wspomagania filtrowania krwi przez nerki.

B6 jest regulatorem nastroju, pomagającym organizmowi w produkcji dwóch hormonów zwanych serotoniną i norepinefryną, które pomagają zapobiegać depresji i radzić sobie ze stresem. Jakby tego było mało, pomaga również naszemu organizmowi w tworzeniu melatoniny, hormonu, który pobudza zdrowy wewnętrzny zegar i wzorce snu.

Porównując banany z marakują, korzyści są inne. Marakuja jest doskonałym źródłem witaminy B3 (niacyny) i żelaza. Witamina B3 może poprawić funkcje mózgu i układu pokarmowego, a także pomóc obniżyć poziom cholesterolu i zmniejszyć ból stawów.

Bardzo łatwo jest zadbać o to, aby codziennie mieć miskę pełną owoców. Codzienne spożywanie owoców może pomóc nam na wiele różnych sposobów.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o 5 grupach żywności, kliknij tutaj!

Warzywa

Warzyw - podobnie jak owoców - jest mnóstwo do wyboru. Dobrym sposobem na rozpoznanie rodzaju warzyw jest podzielenie ich na grupy, względem ich koloru i liści.

Na przykład zielone warzywa, szczególnie te liściaste, takie jak jarmuż, brokuły i szpinak, są bogate w witaminy C, K i E, podobnie jak kiwi, ale są również bogate w wapń, witaminy z grupy B i przeciwutleniacze.

Innym doskonałym przykładem są pomarańczowe i żółte warzywa, ponieważ są one zwykle pełne witamin i minerałów. Warzywa, w tym kukurydza, słodkie ziemniaki, papryka i marchew, są bogate w witaminę A (świetną dla zdrowia oczu i zębów, kości i tkanek), potas, zeaksantynę (zapobiega uszkodzeniom siatkówki) i flawonoidy (ochrona mózgu).

Marchew jest uważana za najlepsze źródło beta-karotenu znajdującego się w witaminie A, więc naprawdę pomaga nam widzieć w ciemności! Surowa marchewka to idealna przekąska, więc dlaczego nie dodać jej do smoothie? Poznaj kilka alternatywnych sposobów na dzienne spożycie warzyw, jeśli nie lubisz ich gotować z wieczornymi posiłkami.

Dynia piżmowa jest również doskonałym źródłem witamin i minerałów oraz idealnym składnikiem zup, szczególnie w okresie zimowym!

Kolor czerwony również wiele mówi o wartości odżywczej. Świetnym przykładem są pomidory (choć technicznie jest to owoc). Jedynie jeden pomidor zawiera duże ilości likopenu, przeciwutleniacza i przeciwzapalnego, który jest świetny dla naszej skóry, pomaga zapobiegać zatykaniu porów i wypryskom, a także obniża ciśnienie krwi.

Najlepszy sposób na spożywanie owoców i warzyw

Spożywanie większej ilości owoców i warzyw jest bardzo dobre dla organizmu, ale pójście o krok dalej polega na zrozumieniu tego jak i o jakiej porze najlepiej spożywać te produkty, aby przynosiły największe korzyści dla zdrowia.

Owoce najlepiej spożywać rano, najlepiej po wypiciu wody oraz w ciągu dnia 30 minut przed posiłkiem i 2 godziny po nim. Ten pozornie surowy okres spożywania owoców wynika z tego, że w innych przypadkach składniki odżywcze mogą nie zostać prawidłowo wchłonięte.

Nie ma jednak problemu z mieszaniem jogurtu czy płatków śniadaniowych z owocami. Ważne jest również, aby po pokrojeniu jeść owoce tak szybko, jak to możliwe, aby zapobiec utracie ważnych przeciwutleniaczy, a świeże i mrożone owoce są lepsze niż owoce z puszki.

owsianka i kawa na sniadanie
Kolorowe owoce i warzywa są doskonałym źródłem witamin i minerałów. (Źródło: Unsplash)

To samo dotyczy warzyw. Mrożone warzywa nadal dostarczają nam wielu składników odżywczych, ale jeśli zostaną posiekane przed zamrożeniem, zawsze będą zawierały ich mniej. W przypadku warzyw najlepiej unikać ich gotowania, ponieważ większość składników odżywczych trafia do wody, a nie do warzyw. Najlepszym sposobem gotowania warzyw jest ich gotowanie na parze, ale pieczenie to kolejna opcja, zwłaszcza warzyw śródziemnomorskich.

Co ciekawe, w rzeczywistości niektóre warzywa zawierają więcej składników kiedy są ugotowane. Należą do nich wspomniane wcześniej czerwone warzywa, zawierające przeciwutleniacz, likopen. Proces gotowania niszczy ściany komórkowe, wytwarzając więcej minerału.

Ogólnie rzecz biorąc, umieszczanie owoców i warzyw w centrum naszej diety jest krokiem do stania się szczęśliwszymi i zdrowszymi ludźmi.

Korzyści opisane przez spożywanie tego rodzaju owoców i warzyw nie są wyczerpującą listą. Każdy owoc lub porcja warzyw może mieć inne zalety poza wymienionymi.

Chociaż mamy bardzo duży wybór, jeśli chodzi o owoce i warzywa, dobrym pomysłem jest kupowanie lokalnych, sezonowych produktów. W ten sposób możemy wspierać lokalne rynki, unikać opakowań plastikowych i skrócić przebieg żywności. Nie oznacza to, że powinniśmy przestać jeść owoce i warzywa, które pochodzą spoza Polski, ale należy mieć na uwadze, gdzie można kupić produkty, szczególnie jeśli w okolicy są możliwości wyboru.

Inną dostępną dla nas opcją jest ich samodzielne uprawianie owoców i warzyw. Nie wszyscy mamy na tyle szczęścia, aby mieć ogród lub działkę wystarczająco blisko, zwłaszcza ci, którzy mieszkają w mieście, ale jeśli ta opcja jest możliwa, uprawa świeżych owoców i warzyw może być niezwykle korzystnym i satysfakcjonującym doświadczeniem.

Zrozumienie, jakie zapotrzebowanie mają warzywa i owoce, aby się rozwijać jest czymś, czego często nam brakuje we współczesnym świecie, ale to może pomóc nam zaoszczędzić pieniądze, zmniejszyć nasz ślad węglowy i sprawić, że będziemy mniej zależni od plastikowych opakowań na jedzenie.

Kliknij, aby przeczytać o białkach w diecie.

Kliknij, aby dowiedzieć się o tłuszczach w diecie.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o roli nabiału w naszej diecie.

Kliknij, aby dowiedzieć się więcej o węglowodanach.

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Odżywianie ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5 - 1 głos(y)
Loading...

Aleksandra

Jestem kreatywną i ciekawą świata osobą, która lubi poznawać nowe osoby i miejsca. Interesuję się sportem, muzyką, sztuką oraz literaturą amerykańską. Na co dzień udzielam korepetycji z języka angielskiego, co również jest moim hobby. W czasie wolnym chętnie podróżuję i czytam książki.