Joga i bieganie okazały się być niezwykle zgranym połączeniem w ostatnich kilku latach. Zajęcia jogi stają się coraz bardziej popularne, podobnie jak bieganie. Powodem, dla którego obie dziedziny są tak popularne, jest to, że połączone zostały korzyści zdrowotne wynikające z tych dwóch sportów.

Zalety fizyczne:

  • Poprawa wydolności serca i mięśni (bieganie)
  • Rozciąganie i wzmacnianie mięśni (joga)

Zalety psychiczne:

  • Wydzielanie endorfin (hormonu przyjemności), podczas zajęć sportowych.
  • Relaks i medytacja

Ponadto praktykowanie jogi jest przydatne w łagodzeniu bólu pleców, poprawie humoru, poprawie działania układu pokarmowego. Co więcej, rekompensuje negatywny wpływ biegania na stawy i postawę. Dla biegaczy joga to idealne rozwiązanie!

Niezależnie od tego, czy jesteście sportowcami i chcecie wziąć udział w zajęciach jogi, czy jesteście początkującymi, te dwie dziedziny sportu są świetne dla dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o filozofii jogi, przeczytajcie o naszych sugerowanych postach poświęconych jodze.

Joga to idealny sport wzmacniający mięśnie

Rozciąganie mięśni

Dlaczego zawodowi sportowcy regularnie korzystają z usług masażystów?

Odpowiedź jest prosta! Masaże pomagają rozluźnić mięśnie, dlatego jeśli po każdym treningu nie korzystacie z masażu, rozciąganie to dobry sposób na zadbanie o swoje ciało.

Jaka jest najlepsza mata do jogi?

Kobieta biegająca po skałach
Z jogą osiągnięcie to, czego nie osiągniecie przez samo bieganie. (Źródło: Unsplash)

Czy pamiętacie, jak nauczyciele wychowania fizycznego w szkole zmuszali Was do rozciągania się przed i po każdych zajęciach WF-u? Nie tylko po to, by nie bolały Was mięśnie następnego dnia, ale także, aby zwiększyć korzyści płynące z ćwiczeń.

Bóle, które często odczuwacie następnego dnia, są spowodowane kurczeniem się mięśni. Kurczą się, ponieważ są spięte, nawet po treningu. Rozciąganie pomaga mięśniom zachować ich elastyczność i może poprawić ich giętkość.

Joga nie tylko pomaga w rozciąganiu, ale także zmusza do ćwiczenia całego ciała. Nawet jeśli nie uczestniczycie w prywatnych zajęciach z nauczycielem, wciąż możecie rozładować napięcie i cieszyć się regenerującymi korzyściami tego sportu w domu o każdej porze dnia.

Napięcie mięśni i poznanie swojego ciała

Joga może pomóc wzmocnić mięśnie i nawet jeśli nie ćwiczycie z ciężarkami, nadal będziecie korzystać z ciężkości własnego ciała podczas wykonywania różnych pozycji jogi. Nie są to zatem bezcelowe ćwiczenia, a Wasz wysiłek zostanie nagrodzony przyrostem siły fizycznej!

Pozycje jogi wykorzystują prawie wszystkie mięśnie. Jednocześnie pomaga to być w harmonii ze swoim ciałem i może pomóc w uzyskaniu większej świadomości i zrozumienia siebie.

Joga może również pomóc w kontroli sposobu oddychania.

Niektóre pozycje, takie jak te w Pranajama, rozluźniają mięśnie międzyżebrowe, co zwiększa elastyczność klatki piersiowej, umożliwiając zwiększenie pojemności płuc. Z biegiem czasu będzie to miało pozytywny wpływ na Waszą wytrzymałość, ponieważ pod koniec biegu nie będziecie już zauważać pojawiania się zadyszki.

Możecie poszukać zajęć jogi niedaleko swojego miejsca zamieszkania na Superprof!

Najlepsze pozycje jogi polecane dla biegaczy

Istnieje wiele pozycji jogi dla biegaczy. Z biegiem czasu dowiecie się, które z nich są dla Was najodpowiedniejsze. W międzyczasie, oto niektóre z najpopularniejszych pozycji polecanych dla biegaczy.

Przeczytajcie więcej o jodze dla początkujących w domu!

kobieta rozciągająca się na macie niedaleko morza
Możecie uprawiać jogę prawie wszędzie! (Źródło: Unsplash)

Nie zapominajcie, o pozycji lotosu na bóle stawów.

Pozycje jogi do pracy nad równowagą i oddychaniem

Są one idealne do rozpoczęcia prostej sesji jogi przed pójściem pobiegać.

Pamiętajcie, że niektóre z tych pozycji będą wymagały posiadania maty do jogi.

  • Utthita Ashwa Sanchalanasana (pozycja wysokiego wykroku): wzmacnia uda i ramiona oraz poprawia równowagę.
  • Pozycja gołębia: zwiększa elastyczność w biodrach.
  • Pies zwrócony głową w dół: odciąża całe ciało oraz daje energię.
  • Pies zwrócony do góry: pozycja korzystna dla kręgosłupa i klatki piersiowej.
  • Pozycja dziecka: odpręża ciało i umysł oraz zapewnia spokój.
  • Pozycja krzesła: wzmacnia uda i kostki.
  • Phalakasana (plank): wzmacnia mięśnie brzucha.
  • Pozycja ryby: otwiera klatkę piersiową, rozciąga szyję i poprawia posturę.

Niektóre pozycje są idealne w określonej kolejności. Na przykład, możecie przejść bezpośrednio od pozycji psa skierowanego w dół do pozycji gołębia.

Dlaczego by nie ułożyć własnej sekwencji? Możecie też wykonać kilka z nich po bieganiu, aby rozluźnić stawy.

Dynamiczne sekwencje jogi dla biegaczy w celu poprawy oporności

Nie wszystkie z tych pozycji są zalecane dla początkujących. Są jednak przydatne dla biegaczy, ponieważ wzmacniają niektóre mięśnie, o których wspominaliśmy wcześniej.

Warto , że niektóre z tych pozycji będą wymagały posiadania maty do jogi.

  • Anjaneyasana: Rozciąga (szczególnie uda). Istnieje kilka odmian, które działają jednocześnie na tors i biodra.
  • Pozycja psa w dole: ta pozycja zwiększa elastyczność bioder i mięśni zginaczy.
  • Camatkarasana: skomplikowana pozycja dzikości (po której można ją zmienić na pozycję psa w dole)
  • Pozycja Half Lord of the Fishes: jej skręty zwiększają elastyczność kręgosłupa.
  • Marichyasana III: wzmacnia mięśnie brzucha i łagodzi ból pleców.
  • Trikonasana: wzmacnia mięśnie talii, nóg i kręgosłupa.
  • Navasana: wzmacnia mięśnie brzucha, nóg, kręgosłupa i pleców.

Niektóre pozycje można wykonywać na stojąco, a inne podczas siedzenia lub leżenia. Ponownie, powinniście dowiedzieć się, który program będzie dla Was odpowiedni.

Jeśli zastanawiacie się jakie filmy instruktażowe oraz kanały na YouTube o jodze i medytacji polecamy, kliknijcie tutaj!

Kobieta przy morzu wykonująca pozycję drzewa joga
Pozycja drzewa to jedna z pozycji jogi, które możesz wykonać bez maty. (Źródło: Unsplash)

Poprawa wyników cardio dzięki jodze i bieganiu

Joga, podobnie jak bieganie posiada wiele zalet. Może zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych poprzez wzmocnienie serca, zmniejszenie stresu, a także może zwiększyć pewność siebie.

Wykonywanie cardio jest prostsze niż pozycje jogi, jedyne co należy zrobić to biegać i o niczym nie myśleć. Prawie każdy może to zrobić i dla wielu wyniki mogą być naprawdę satysfakcjonujące.

Możecie zrobić wiele rzeczy podczas swojego cardio. Na przykład, dzięki bieganiu przez 20, 45 lub 50 minut znacznie poprawicie swoją wytrzymałość oraz funkcjonowanie serca.

Zasadniczo istnieją trzy rodzaje rytmu serca dla różnych rodzajów ćwiczeń:

  • Rozgrzewka/regeneracja: 50% cardio
  • Wytrzymałość: co najmniej 60% cardio
  • Odporność: co najmniej 80% cardio

Bieganie korzystnie wpływa na wytrzymałość (od 60% do 70%). Aby poprawić wyniki, możesz przeplatać bieganie z sesjami jogi, po których powinna nastąpić regeneracja.

Ale pamiętajcie, aby nie biegać zbyt szybko ani zbyt długo od razu. Dobrze jest mieć satysfakcję ze swojego cardio, ale upewnijcie się, że nie zrobicie sobie przez to krzywdy! Z drugiej strony, bieganie może być dość intensywne dla stawów nóg, a jednocześnie bardzo niewielkie dla górnej części ciała. Dlatego świetnie jest połączyć to z jogą.

Jak zacząć medytację?

Chłopak rozciąga się na plaży
Skoro i tak zamierzacie się rozciągać, dlaczego nie ćwiczyć jogi? (Źródło: Unsplash)

Jak połączyć ćwiczenia jogi i biegania?

Powodem, dla którego te dwie czynności tak dobrze do siebie pasują, jest to, że są one świetne dla zdrowia, ale można je też wykonywać w tym samym miejscu i czasie. Jest to bardzo przydatne w jeśli chodzi o Wasz harmonogram, prawda?

Głównym pomysłem jest wykonywanie pozycji jogi przed, w trakcie lub po bieganiu. Niektórzy ludzie mogą powiedzieć:

Jak mogę być w stanie zabrać ze sobą matę do jogi i klocki, kiedy biegam?

Trafne spostrzeżenie! Nie każdy ma ogródek, w którym może rozwinąć matę do jogi po bieganiu. Pod tym względem mata może być naprawdę przydatna. Oczywiście możecie nie chcieć zostawiać jej w parku, ponieważ może zostać ukradziona.

Jeśli tak jest, oto jak możesz połączyć te dwie czynności bez noszenia ze sobą wielu rzeczy.

Wykonywanie pozycji jogi przed bieganiem

Wykonajcie kilka ćwiczeń jogi polecanych dla biegaczy, zanim pójdziecie biegać. Możecie to zrobić na zewnątrz lub na w swoim domu na macie, zanim wyjdziecie. Jest to świetny sposób na dobre samopoczucie!

W trakcie i po, bez maty

Pozycje jogi wykonywane na kolanach i kostkach nie zawsze wymagają maty, wystarczy jedynie gładka powierzchnia.

Na przykład, podczas wykonywania pozycji psa skierowanego do góry, stopy i dłonie można wygodnie ułożyć na trawie.

Możecie także zainwestować w specjalne nakolanniki, które są przeznaczone do jogi i są dostępne w wielu sportowych sklepach oraz online. Są świetne do praktykowania jogi na świeżym powietrzu!

A co z bieganiem? Nakolanniki te można schować do kieszeni lub w małej torbie. Zaletą tych nakolanników jest to, że będą ochraniać Wasze kolana i można je kupić za niewielką kwotę.

Kiedy idziecie pobiegać nie musicie brać ze sobą klocków do jogi, ponieważ w wykonywaniu niektórych pozycji można użyć otaczających przedmiotów, na przykład parapetów, kamieni, kłód lub pni drzew.

Jaki sprzęt jest potrzebny do jogi i biegania?

Jeśli macie zamiar praktykować jogę oraz biegać, będziecie potrzebowali sprzętu, który jest odpowiedni dla obu sportów.

Na przykład:

  • Wygodna odzież sportowa,
  • Buty do biegania,
  • Mata lub nakolanniki,
  • Stanik sportowy,
  • Butelka wody.

Joga to coś więcej niż oszczędność czasu

Joga to stan umysłu, więc jeśli chcecie połączyć bieganie i jogę, nie możecie ćwiczyć pozycji jogi tak, jakby to była gimnastyka. Musicie zaangażować w to siebie i nauczyć się relaksować.

Joga to rodzaj duchowej medytacji, która leczniczo działa na Wasze ciała, dlatego świetnie pasuje do biegania.

Jeśli uczęszczacie na zajęcia z prywatnym nauczycielem jogi, powinniście poprosić go, aby opowiedział o ważnych elementach, jak na przykład jakie maty do jogi są odpowiednie dla Was, jakie są najlepsze sposoby na rozgrzewkę (aby uniknąć kontuzji), a także jakie są różne rodzaje jogi (joga Ashtanga, Hatha joga, joga vinyasa itp.). Jeśli tego nie zrobicie, nie zapominajcie, że istnieje wiele filmów o jodze, które możecie obejrzeć online. Nie czekajcie ani chwili dłużej! Znajdźcie program jogi, który będzie Wam odpowiadać i rozpocznijcie swoją sportową przygodę! 

Jeśli zastanawiacie się jakie są najczęściej zadawane pytania dotyczące praktykowania jogi, kliknijcie tutaj.\

Potrzebujesz nauczyciela z przedmiotu: Joga ?

Oceń czy nasz artykuł był pomocny 😊

5,00/5 - 1 głos(y)
Loading...

Aleksandra

Jestem kreatywną i ciekawą świata osobą, która lubi poznawać nowe osoby i miejsca. Interesuję się sportem, muzyką, sztuką oraz literaturą amerykańską. Na co dzień udzielam korepetycji z języka angielskiego, co również jest moim hobby. W czasie wolnym chętnie podróżuję i czytam książki.